regplåtshållaren?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Mrkatt
Elmoped

regplåtshållaren?

Inlägg av Mrkatt »

har skruvat för mycket på variatorn så att gängorna på variatorlocket slitits upp(alltså inte skruvarnas gängorn). Skruvarna tar tillräckligt mycket för att hålla variatorlocket på plats men jag har ju min regplåt på variator med en sån skruv. Och den pallar inte hålla den...så nån som vet vad jag kan göra ?
Känslan att köra om en trimmad crossmoppe ♥ Obeskrivlig !
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

Antingen gänga om eller flytta plåten,
Och hur gör du för att slita ut gängerna?
[spoiler]Bild[/spoiler]
Mrkatt
Elmoped

Inlägg av Mrkatt »

[quote="tS"]Antingen gänga om eller flytta plåten,
Och hur gör du för att slita ut gängerna?[/quote

ok, nejdå det är inte så svårt jag skruar utav satan bara. Nej men den är ju begangnad så det är nog mer än bara jag som skruat på den.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

När man skruvar i motorblocket så ska man först skruva så som håller en penna etc. sen när det börjar bli motstånd så drar man bara åt tills det är lagom hårt. Inte så att man hänger på hela insektsnyckeln/skruvmaskinen. Det är känsligt där för det är gjort av aluminium.

Det är ju bara att du gör nya gängor tycker jag, det tjänar du på när du ska sälja den i framtiden också :)
Mrkatt
Elmoped

Inlägg av Mrkatt »

rasmusborg skrev:När man skruvar i motorblocket så ska man först skruva så som håller en penna etc. sen när det börjar bli motstånd så drar man bara åt tills det är lagom hårt. Inte så att man hänger på hela insektsnyckeln/skruvmaskinen. Det är känsligt där för det är gjort av aluminium.

Det är ju bara att du gör nya gängor tycker jag, det tjänar du på när du ska sälja den i framtiden också :)
hur gör jag det?
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

med en gäng tapp ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... app-18160/ ) som du skruvar in i hålet så finar den upp gängan.
Och skruva alltid för hand och man behöver inte dra åt allt vad man har som tidigare skrev
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

du tar en skruvdragare och sätter på en borr så att du borrar bort dom gamla små gängorna. Sen finns det gäng verktyg på t.ex. biltema.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty ... lar-18138/
ett sådant verktyg kan du använda dig av. Tänk på att när du använder det så skruvar du försiktigt. Ett tips är även att du skruvar medsols 2-3 varv sen skruvar du tillbaka motsols ca. 1 varv så att du vet att det blir rakt och att gängorna blir ordentliga. Sen efter du skruvat ca. 6 varv så skruvar du ut helt och blåser ut aluminium flisorna.

Tar inget ansvar ifall det går åt helvete, det där med antalen varv är bara ett exempel så du ser hur du på ett ungefär ska bära dig åt. Lycka till i alla fall mannen! :)

Edit: tS, Såg inte att du redan svarat, höll på skriva :3
Mrkatt
Elmoped

Inlägg av Mrkatt »

rasmusborg skrev:du tar en skruvdragare och sätter på en borr så att du borrar bort dom gamla små gängorna. Sen finns det gäng verktyg på t.ex. biltema.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty ... lar-18138/
ett sådant verktyg kan du använda dig av. Tänk på att när du använder det så skruvar du försiktigt. Ett tips är även att du skruvar medsols 2-3 varv sen skruvar du tillbaka motsols ca. 1 varv så att du vet att det blir rakt och att gängorna blir ordentliga. Sen efter du skruvat ca. 6 varv så skruvar du ut helt och blåser ut aluminium flisorna.

Tar inget ansvar ifall det går åt helvete, det där med antalen varv är bara ett exempel så du ser hur du på ett ungefär ska bära dig åt. Lycka till i alla fall mannen! :)

Edit: tS, Såg inte att du redan svarat, höll på skriva :3
tack så mycket grabbar !
Skriv svar