Piitus96 skrev:Tjenare Järnet! tänkte höra lite med dig om vad som är lagligt och inte lagligt, etc o ska nu förklara problemet:
Jag o ett par polare såg en polisbil vid den sjön vi brukar fiska vid, så vi stängde av mopparna på gatan en bit bort, o ledde dem bort till dammen/sjön o ställde dem på gräsmattan intill gångstigen, o cirka 10 min efter detså kommer polisen körandes på gångstigen emot oss, går ut o säger:
"jaha, så hur ska ni ha det då grabbar? Böter för att ni körde dem på gångstigar eller böter för att ni nt får parkera här? vi förklarade att vi lett dem dit, o då sa dem "jaha, men ni har iaf ställt dem där ni nt får, o då e bötern cirka 500-1000kr" Vi tänkte liksom, Dafuq? Så vi fick leda bort mopparna till gatan en bra bit därifrån, o ställa dem där. men iaf, min polare som var med, vars föräldrar är poliser säger att man får ställa mopparna där vi stod? Alltså ljög dessa polsierna för oss? förklara gärna för oss vad som gäller angående detta
Jag kan inte komma på något som skulle ge böter för att du parkerar din moped på en gräsmatta vid en damm.
Det skulle vara intressant att veta vad de hade för lagstöd för att ge böter. Antar att du inte frågade varför.
LillaNissen skrev:Om man kör moped och Polisen tar en och de får reda på att den är trimmad och att föraren inte har kort då han är under 15 vad gör polisen då?
Kontaktar Socialen, som följer upp den som är under 15 år med en massa möten med familjen.
Men inga böter?
Utan de tar reda på om föräldrarna visste om det och om så är fallet får de böter eller om de inte visste om det blir det bara massa samtal och inga böter?
Ungefär så, ja.
En som är under 15 år kan inte få böter. Men som du skriver: Föräldrarna kan få böter.
Piitus96 skrev:Tjenare Järnet! tänkte höra lite med dig om vad som är lagligt och inte lagligt, etc o ska nu förklara problemet:
Jag o ett par polare såg en polisbil vid den sjön vi brukar fiska vid, så vi stängde av mopparna på gatan en bit bort, o ledde dem bort till dammen/sjön o ställde dem på gräsmattan intill gångstigen, o cirka 10 min efter detså kommer polisen körandes på gångstigen emot oss, går ut o säger:
"jaha, så hur ska ni ha det då grabbar? Böter för att ni körde dem på gångstigar eller böter för att ni nt får parkera här? vi förklarade att vi lett dem dit, o då sa dem "jaha, men ni har iaf ställt dem där ni nt får, o då e bötern cirka 500-1000kr" Vi tänkte liksom, Dafuq? Så vi fick leda bort mopparna till gatan en bra bit därifrån, o ställa dem där. men iaf, min polare som var med, vars föräldrar är poliser säger att man får ställa mopparna där vi stod? Alltså ljög dessa polsierna för oss? förklara gärna för oss vad som gäller angående detta
Jag kan inte komma på något som skulle ge böter för att du parkerar din moped på en gräsmatta vid en damm.
Det skulle vara intressant att veta vad de hade för lagstöd för att ge böter. Antar att du inte frågade varför.
Vi frågade varför, men han o hans kollega sa helt enkelt "flytta på er eller få böter" klart man inte säger emot, men poliser har ju inte rätt att jävlas med oss bara för att de stör sig på oss mopedister?
Jag håller helt med dig. Poliser ska inte hålla på att dumma sig.
robinkarlssson skrev:Tjenare jag har en fråga om lämpan..
Låt säga att jag trimmar min moped och åker dit och ni tar mitt lämplighetsintyg och låt säga att det blir uppskjutet i ett halvår.
Är det då från det ögonblicket då dommen kommer?
tillexempel, jag åker dit den 1 januari och ni tar det i ett halvår, kan jag då fixa lämpan 1 juli?
Och måste jag vänta då ett halvår för att kunna införskaffa mig bil körkort sen när jag fyller 18?
Spärrtiden löper från den dag Transportstyrelsen tar beslut om återkallelse av körkortstillståndet.
Om du inte har körkortstillstånd får du spärrtiden från den dag du delges beslutet från Transportstyrelsen.
Piitus96 skrev:tror att han menade något i stil med en skylt som de t ex står "omkörd" eller "Käka avgaser" på
OK.
Men den får inte se ut som en riktig registreringsskylt.
Annan färg på texten eller annan bakgrundsfärg som inte finna på riktiga skyltar kan nog fungera.
Piitus96 skrev:Nu äre så att polisen som jävlades med mig och mina polare kom på besök när vi lirade fotboll idag, o då så sa han till min polare att hans reghållare är olaglig och att det är böter på den. Det roliga är att det är en reghållare till moped/mc.
såhär ser den ut. Är den lagligt eller inte?
Våga mig på en egen gissning att lutningen är för " brant " så dom inte se vad som står på registrerings skylten när dom ser den bakifrån från ett längre avstånd.
Antagligen därför dom tycker den är olaglig.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar
marxx71 skrev:Tjena, undrar om det är värt att bara skruva av skylten på en EU moppe och köra trimmat? Har 30-kort.
Får man extra mycket böter eller hur är det? Försäkringar och sådana saker hur blir det med dom?
Eller är de bara bättre att köpa en 30moppe och trimma den?
Skulle tänka mig att Järnet60 ger dig svaret som går något såhär, om du vill köra trimmat så vänta tills du blir 16 år och ta lätt mc kort och köp en lätt mc. Om du då kör på det och tar en lätt mc så är väll en klass-1 moped det bästa alternativet då det blir roligare att köra 1 år i 45 km/h än 25 km/h som de nya klass-2 mopederna går i.
Om du vägrar åka i 45 km/h eller inte tänker ta lätt mc kort på grund av för dyr kostnad etc. så är det väll bäst att trimma en 30 moped. Fast svårt att säga, båda är bra på många olika sätt.
En klass-1 moped (45 moppe) kan vara bra om man ska trimma och köra mycket på vägen. Den kan vara bra i vissa tillfällen och i andra så är en klass-2 moped (25 moppe) bättre. Om en polis till exempel ligger bakom dig och du kör på en 50 väg samt kör i ca. 45-50 km/h så är det minimal risk att poliserna stoppar dig om du kör bra i trafiken. För du har ju registreringsskylt och en klass-1 moped får gå i den hastigheten
Om du istället har en klass-2 moped och den är trimmad och du kör på samma väg (50) och håller samma hastighet (45-50 km/h) så kommer dom garanterat stoppa dig då en sådan moped inte ens får gå så snabbt + att den inte har registreringsskylt.
Så svårt att säga vad som är bäst för just dig. Jag tycker du ska ha en klass-1 moped och vara glad för den hastigetheten du får köra i. Var glad att du får köra överhuvudtaget istället för att gå.
Så köp en klass-1 moppe och njut av friheten du får!
Det jag menar är att jag kommer inte ta något jävla am-kort nu, undrar alltså om de är högre straff på att köra EU moped utan kort(trimmat), eller att köra 30 moppe med kort(trimmat)
Eller, det är ju "värdare" att köpa en lätt mc och köra utan kort, om man ändå får olovlig körning. Men det tänker jag dock inte göra, är inte dum i huvudet.
En person som resonerar så är lika dum i huvudet. (Inte riktat mot någon)
Bättre om du kör lätt mc. Poliserna kommer inte stoppa dig lika ofta då. För om lätt mc'n du kör är registrerad så kommer dom tro att du har lätt mc kort. Om du kör trimmad moppe så kommer du bli stoppad mycket mer.
Det är lika olagligt att åka trimmad moppe som att du skulle åka lätt mc om du inte har förarbevis.
Men om du nu ska köra olagligt vilket kommer ge konsekvenser så trimma en klass-2 moped.
Piitus96 skrev:Nu äre så att polisen som jävlades med mig och mina polare kom på besök när vi lirade fotboll idag, o då så sa han till min polare att hans reghållare är olaglig och att det är böter på den. Det roliga är att det är en reghållare till moped/mc.
[spoiler] [/spoiler]
Whay to brant Den går inte igenom en besiktning! För om du skulle sätta nummerplåtsbelysningen i samma vinkel som plåten så lyser den bakåt! På min brors Mc blev det körförbud för hans var också brant men om man gämför hans med din kompis så var din kompis typ vertikal!
Senast redigerad av Macko96 den 22 juli 2012, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
Livelawe skrev:Tjenare! Skjutsar jag 2 st i min a traktor. Båda är över 15, Åker jag dit på det någonting ? Och en till sak, Vem av dem får böta ? Eftersom man får ju skjutsa 1.
Du får böta för den som är för mycket.
Den som inte har bälte får böta 1500:-
Senast redigerad av Järnet60 den 8 januari 2013, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Livelawe skrev:Tjenare! Skjutsar jag 2 st i min a traktor. Båda är över 15, Åker jag dit på det någonting ? Och en till sak, Vem av dem får böta ? Eftersom man får ju skjutsa 1.
Du för böta för den som är för mycket.
Den som inte har bälte får böta 1500:-
om båda sitter i samma stol och har samma bälte på sig? får man bara böta för den ena som åker med då? (kul sak att veta bara )
Lutningen/vinkeln är för brant.
Den ska ha samma lutning som på en bil. Det vill säga rakt ner, inte uppvikt som på bilden.
[spoiler] [/spoiler]
Whay to brant Den går inte igenom en besiktning! För om du skulle sätta nummerplåtsbelysningen i samma vinkel som plåten så lyser den bakåt! På min brors Mc blev det körförbud för hans var också brant men om man gämför hans med din kompis så var din kompis typ vertikal!
marxx71 skrev:Tjena, undrar om det är värt att bara skruva av skylten på en EU moppe och köra trimmat? Har 30-kort. Nej
Blir det någon skillnad i böter/straff? Försäkringar och sådana saker hur blir det med dom? Bötesbeloppet är samma. Ca 1200-1500:- för olovlig körning om du är hemmavarande barn utan inkomst.
Hur det blir med försäkringar får du nog prata med ditt försäkringsbolag om.
Eller är de bara bättre att köpa en 30moppe och trimma den? Som sagt. Det är samma straff för olovlig körning, oavsett om det är en EU-moped eller en 30-moppe.
karlssonlysekil skrev:
Hej järnet!
Om jag säger såhär, en polare undrar lite.
Han har alltså förarbevis för klass 2 moped.
Han ska nu köpa moppe, och är inne på en trimmad klass 2 moped.
Får han samma straff om polisen tar honom med en trimmad klass 2 moped, som han har förarbevis till. Eller om polisen tar honom med en eu-moped som han inte har körkort till?
Får han samma straff?
Japp. Det blir samma straff.
Det blir olovlig körning i båda fallen.
Såg det där nu, om jag inte fattat fel ställer den personen samma fråga som jag? Reglerna kanske ändrats nu ändå...
marxx71 skrev:Tjena, undrar om det är värt att bara skruva av skylten på en EU moppe och köra trimmat? Har 30-kort.
Får man extra mycket böter eller hur är det? Försäkringar och sådana saker hur blir det med dom?
Eller är de bara bättre att köpa en 30moppe och trimma den?
Skulle tänka mig att Järnet60 ger dig svaret som går något såhär, om du vill köra trimmat så vänta tills du blir 16 år och ta lätt mc kort och köp en lätt mc. Om du då kör på det och tar en lätt mc så är väll en klass-1 moped det bästa alternativet då det blir roligare att köra 1 år i 45 km/h än 25 km/h som de nya klass-2 mopederna går i.
Om du vägrar åka i 45 km/h eller inte tänker ta lätt mc kort på grund av för dyr kostnad etc. så är det väll bäst att trimma en 30 moped. Fast svårt att säga, båda är bra på många olika sätt.
En klass-1 moped (45 moppe) kan vara bra om man ska trimma och köra mycket på vägen. Den kan vara bra i vissa tillfällen och i andra så är en klass-2 moped (25 moppe) bättre. Om en polis till exempel ligger bakom dig och du kör på en 50 väg samt kör i ca. 45-50 km/h så är det minimal risk att poliserna stoppar dig om du kör bra i trafiken. För du har ju registreringsskylt och en klass-1 moped får gå i den hastigheten
Om du istället har en klass-2 moped och den är trimmad och du kör på samma väg (50) och håller samma hastighet (45-50 km/h) så kommer dom garanterat stoppa dig då en sådan moped inte ens får gå så snabbt + att den inte har registreringsskylt.
Så svårt att säga vad som är bäst för just dig. Jag tycker du ska ha en klass-1 moped och vara glad för den hastigetheten du får köra i. Var glad att du får köra överhuvudtaget istället för att gå.
Så köp en klass-1 moppe och njut av friheten du får!
CaToXXo skrev:Både klass 1 och klass 2 är ju olovlig körning om du trimmar någorlunda, frågan är om man får extra böter för bortplockad skylt på klass 1? Läggs det till 1500 spänn på böteslappen?
Det kanbli något extra för att man inte har registreringsskylt.
Macko96 skrev:hej hej! Jag har kommit på en fråga nu som jag behöver svar på! Men får ju inte skjutsa på Mc om man är under 18. Om jag då kör lätt mc med kort och är 16 samt att jag skjutsar vad blir det för straff? Och vem måste betala för bötern om det blir en sådan!?
Tack på förhand
Har för mig att det är 500:- i böter för att det är en person för mycket på motorcykeln.
Det är samma som i en bil. Sitter det fler i bilen än det finns bältesplatser så är det föraren som får en femhundring i böter. Den som sitter utan bälte får 1500:- i böter.
calle.l skrev:Hej skulle behöva lite hjälp om lagar och vad som kan hända.
1. Det är så hära att jag köpte en Derbi Senda xtrem 05 som har varit trimmad men han åkte fast och fick göra den helt orginal och nu gör den 55 kmh helt orginal vad kan polisen göra åt det om dom tar mig? En EU-moped gör inte 55 km/h original (GPS-hastighet).
2. Sen ska ju inte ha den orginal så ska köpa Yasuni - Avgassystem (Cross ML) CK så den kommer ju la dra mer än 55kmh sen med brickan i avgassystemet men vad kan polisen göra då för avgassystemet är ju ce-godkänt? och har köpt lite andra grejer också från TW som tex kåpor, blinkers, baklampa och lite annat men allt det är ju också ce-godkänt. Går mopeden fortare än 52 km/h är den inte laglig. Punkt slut!
3. Men om jag tar bort brickan sen så den gör 60-70kmh så avgassystemet inte är ce-godkänt och polisen tar mig vad kan dom göra då? Då tas säkert avgasröret i beslag.
D4NI3L skrev:tjänare Järnet nu är det projekt-time igen!
nu ska jag sätta på en AM6:a på en fiddy ram.
Jag vill kunna andvända dem som en laglig 30 moppe dvs delarna som jag tar till den kommer ifrån en lagllig 30moppe.
Hur ska man göra sedan när man har bytt ram? är det bara löra? iochmed att det är en 30 moppe så kan man ju inte gära en reggbess på den.
om man får svetsa om/kapa vissa delar ramen på en vanlig 30 moppe så kan man väll säga (om man blir stoppad) att man har gjort om ramen så mycket att den blev så liten?
sorry om det är en besvärlig fråga
När du är klar med ombyggnaden måste mopeden in för en mopedbesiktning hos Svensk Bilprovning.
Mitt råd är att du pratar med Svensk Bilprovning INNAN du gör något.
Jag är skeptisk till att ditt projekt kommer att "gå iland".
Men lycka till
Noizeffs skrev:Hej, ska vara helt ärlig om vad som hände. Jag tog ut min fiddy ur polarens föråd. Tänkte ta ett varv för att se om den fortfarande funkar efter att ha varit i ett föråd hela vintern. Det är en rak trotoar fram till bilvägen och där började jag åka. En gamling går på trotoaren och blockerar vägen. Jag stannar upp 10 meter ifrån honom och ger full gas när kopplingen är i så att man inte kommerr framåt. Han flyger ifrån trotoaren av rädslan och jag åker förbi, han ska visst fortfarande jävlas och puttar till mig så jag nästan ramlar när jag åker. Jag stannar upp igen och går fram till honom och frågar vafan han ville, han håller käften men säger till slut att han ska ringa snuten. Jag åker därifrån utan att tro att polisen faktiskt skulle komma om han nu tänkte ringa. Jag stannar vid pizzerian längre fram där bilvägen också ligger. Stannar upp där för att ett par kompisar var där. 5 minuter senare ser jag en fet polisbil åka förbi. De får syn på mig och kicken vägrar fungera när jag ska dra därifrån. Jag beslutar mig för att springa iväg med fiddyn hela vägen hem ca 100m. (fiddyn var aldrig på när polis var på plats och jag åkte inte en meter). Jag hinner halvvägs sen kommer dom jagandes emot mig.. Jag släpper fiddyn och springer allt vad jag har :p hjälmen slänger jag in i polarens tomt och mitt varta paraply släpper jag efter mig. Snutarna verkade inte vara så erfarna, de tog mitt paraply istället för mig och hjälmen låg kvar där jag kasta in den Nu efter händelsen förstår jag inte varför jag sprang. Jag hade inte gjort något olagligt när polisen var på plats. De hade väl tyckt att det var lite konstigt att en gamling ringt och sagt att jag kört på trotoaren 10 meter bort, motorn varm, nyckeln i, oljetanken på osv :p är det olagligt att smitta ifrån polisen, jag vet inte ens om polisen sa stopp.. Polare sa till mig att civill polis gick runt och frågade folket om de såg hur jag såg ut mm. Polisen lär ju tro att den är stulen eftersom jag sprang ifrån dem och sprang med den. Jag har tappat bort ägarbevis och hur fan ska jag hämta ut den då? Finns inte registrerad någonstans. Såhär hade jag tänkt att säga när jag drar till stationen: jag satt på fiddyn och min polare puttade bakifrån så att den rullade och då trodde gubben att den var på och jag körde. Jag tog den till pizzerian för att fixa förgasaren, jag gick dit för att jag sett pizza snubbarna mecka med bilar och då lär de veta hur man sänker förgasaren. Kommer jag få något straff eller böter om jag drar dit för att hämta den? Gjorde ju inget olagligt när de var på plats. Gubben är deras enda vittne. Motorn varm förstås men de är ju pga "att jag meckade med förgasaren" den blir ju varm när man har i kopplingen och gasar.
Skriv om ni inte förstår något i texten.
I korthet kan jag ju säga detta.
Gamlingen kommer att vittna på dig i tingsrätten och kan identifiera dig som förare på den olagliga motorcykeln (ja en Fiddy är en olaglig motorcykel på allmänna vägar, eller trottoarer...)
Har du tappat bort dina ägarpapper kan det bli svårt att få tillbaka Fiddyn.
Polisen kan i efterhand upprätta en primärrapport om händelsen med Gamlingen. Då kan du bli fälld för olovlig körning och att du framfört en oregistrerad motorcykel.
Raketlars skrev:Tjenare , jag har en fråga till dig järnet60 om en sak som hände idag. Jag och mina kompisar var och spela fotboll på kvällen och vi hade med oss en moppe som har högtalare i sig för det skulle bli lite nice. Sen efter ett tag så gick vi hem till min kompis. Våra moped är trimmade men dom sig uppkörda på hans tomt. Vi gick in hos han sen så ringde det på dörren och då stog snuten där. De sa att det var en som hade ringt och sagt att vi väsnades och att vi hade spunnit upp hela fotbollsplanen ( vilket vi inte hade gjort) vi sa att dom kunde åka till planen för att kolla men det sket dom i, sen så såg polisen våra moppar, då fråga polisen om dom fick provköra dom så vi kunde ju inte neka. Han ringde en polisbuss som var och hämta mopparna. Men nu till det jag vill ha svar på : Kan verkligen en polis ta en moped som står på en tomt och provköra dom när dom inte har något bevis på att vi har haft dom trimmade i trafik ? Skulle vara snällt att få svar på detta då jag tycker att polisen inte ska få ta mopederna.
Det låter lite märkligt att det tog med sig mopederna. Undrar vilket lagstöd de använt sig av...
Om de ska rapportera för att ni kört trimmat, måste polisen kunna "binda" vem som kört mopeden/mopederna. (säkerställa vem som kört vilken moppe)
Att polisen får provköra är det inget konstigt med. Det får polisen. Även om mopparna stod på tomten. De var ju "nykörda".
Guzz1 skrev:Om jag fattat allt rätt så behöver alltså jag inte ha några blinkers alls på min 30 moppe?
Och isåfall kan jag plocka bort dom om dom redan sitter på?
nicklasson97 skrev:Om man har en Eu- moppe som ej är trimmad, men man inte har något körkort, vad får man för straff då? Olovlig körning
Böter? 1200-1500:-
Får ta bil körkort senare? Nej. Du får vänta minst 6 månader.
Ztraand skrev:Har läst att man måste vara 18år för att få skjutsa på lätt mc, men säg att en 17åring skjutsar mig på hans lätta mc.
Vem får bötern? Föraren
Och hur mycket ligger bötern på? 500:- har jag för mig
Brukar ni poliser stanna personer med motorcyklar för att kolla åldern?:) Ja
Mrx_MackaN skrev:En fråga om en incident som hände ganska nyligen. Jag stod med moppen på en väg stilla (Inte mitt på vägen, utan lite till sidan om) för att vänta in min kompis som hade problem med sin moppe. Han kollade åt sidan på min andra kompis moppe (Alltså åt vänster) och körde rakt in i mig. Vems fel var det? Har hört att det ALLTID är hans bakom fel och att han ska ha full koll framåt. Men jag är inte säker.
Så, vems fel är det?
Japp det stämmer. Det är alltid den som åker in i någon som är vållande (skyldig).
Mrx_MackaN skrev:En fråga om en incident som hände ganska nyligen. Jag stod med moppen på en väg stilla (Inte mitt på vägen, utan lite till sidan om) för att vänta in min kompis som hade problem med sin moppe. Han kollade åt sidan på min andra kompis moppe (Alltså åt vänster) och körde rakt in i mig. Vems fel var det? Har hört att det ALLTID är hans bakom fel och att han ska ha full koll framåt. Men jag är inte säker.
Så, vems fel är det?
Beror ju på hur vägen såg ut, om det var en skylt som visade att
man inte får stanna efter vägen är det du som gjort fel. Sen om man ska vara riktigt petig ska ju du även använda blinkers och blinka in mot vägkanten när du stannat. Blir nog svårt att säga vems fel det var, men borde nog vara föraren som körde in i mopeden då han som sagt ska ha ögonen framåt.
Som sagt.
Det är alltid den som kör in i någon bakifrån som är skyldig. Det kan till och med bli så att den blir av med körkortet. Så allvarligt tycker Transportstyrelsen att det är att inte ha ögonen framåt när man kör ett motordrivet fordon
Ztraand skrev:Har läst att man måste vara 18år för att få skjutsa på lätt mc, men säg att en 17åring skjutsar mig på hans lätta mc. Vem får bötern? Och hur mycket ligger bötern på? Brukar ni poliser stanna personer med motorcyklar för att kolla åldern?:)
Stämmer, man måste vara 18 år för att skjutsa på mc, även lätt mc.
Sen vem som får bötern vet jag inte, men jag tror bara föraren får böter. Har för mig det är 1500
Polaren sa att bötern bara låg på 300kr, järnet vet du något om detta? Är ju rätt stor skillnad på 300kr och 1500.