Metrakit handmade 70cc, värmenypit 4 gånger :S

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Metrakit handmade 70cc, värmenypit 4 gånger :S

Inlägg av generictriggersm »

Tjeena! sry om jag postar fel men tyckte det passade bäst här, flytta gärna tråden om den ligger fel:)

till mitt problem då, när jag körde in den så körde jag hyfsat lungt, toppade aldrig eller nåt sånt. körde med lite för lite munstycke tror jag, (chokade) och den värmenöp när jag låg runt 70 km/h, den hade då gått en 10-12 mil. rulla igång den efter några minuter och körde vidare.
senare så värmenöp den 3 dager efter det igen och då kollade jag vattnet i kylaren, vilket behövde påfylling.

Och det tyckte jag var lite konstigt för den ska väll inte förlora så mycket vatten? jag har ju kört en 600 mil innan med bara trimmrör utan att fylla på kylarvatten:S

men hursom hällst så bytte jag upp mig lite i munstycke och trodde det skulle gå bättre, men det gjorde det ju inte! den värmenöp efter en 20 mil igen när jag låg i en 65-70 km/h.

efter det så satte jag på mitt sportluftfilter och höjde munstycket till 115(kunde inte gå högre utan att det blöddrar) och tyckte det funkade förjävla bra! kunde köra en 2 veckor men sen så kom det igen... då nöp den ytterligare en gång då jag låg i en 80 km/h, (då hade den gått runt 50 mil)

Jag väntade 5 minuter och startade den igen, körde hem och kunde då fylla på kyllarvatten igen ?:/ ca 1 glas vatten gick ner i tanken. ska den förlora så mycket vatten? kan det ha med att jag kör med för mycket olja på?

anyway, en kompis ska hona cylindern och så ska jag köpa en ny kolv eftersom kolven har många repor i sig :(

Så har ni några förslag på varför den nyper? kör med 17,5 mm förgasare och gasar nästan alldrig fullt, när jag gör det så är det bara i några sekunder sen så släpper jag på gasen till 3/4.

Och tror ni att cylindern är skrot den me? ska plocka ner skiten imorn och kolla.

tack på förhand! sry om det blev lite mycket text.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

läs reglerna angående bump ;) sen så fall den det försvinner kylar vatten kan de vara ditt problem och ställ in den helt 100% elr 99% annars blir de så :P börja leta vart de läcker och kolla så de kylar ordentligt osv men kolla så alla packningar är hela och vattnet cirkulerar i kylaren de känner du fall kylaren är varm efter ett par minuter

har haft den cylindern och nöp fort som fan med effektrör men klara sig med orginal rör (lite skevt) och ja den var bra inställd

sen har du redan gjort en tråd innan ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Inlägg av generictriggersm »

mja men det var ju inte om samma sak :)

och tack för svar!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Bara justerat huvudmunstycket? Nålen kan behöva justeras också. Den kan faktiskt gå för snålt på halvgas och värmenypa.
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Inlägg av generictriggersm »

okej, man flyttar ner den brickan på nålen 1 hack för fetare blanding då eller har jag fel ? :)
s6aerox
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 16 juni 2012, 09:39

Inlägg av s6aerox »

På en tvåtaktare med expansionskammare inträder ofta det fenomen som det som beskrivs, att den går för magert, skär/nyper på mellanregister.

Då avgaspipan börjar dra (varvet ökar med samma gas) behövs inte mycket gas för att ligga och marcha i hyfsad fart. Motorn lever på avgasrörets returpuls även om man knappt har någon gas alls. Eftersom bränslet fungerar som kylning/smörjning så kan det bli för magert även om man ligger någorlunda rätt i bestyckning på mellanregister.

Är väl nästan så att motorn håller bättre på full gas då det är lättast bestycka där (förutsatt att bestyckningen är rätt förstås) :)
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Inlägg av generictriggersm »

s6aerox skrev:På en tvåtaktare med expansionskammare inträder ofta det fenomen som det som beskrivs, att den går för magert, skär/nyper på mellanregister.

Då avgaspipan börjar dra (varvet ökar med samma gas) behövs inte mycket gas för att ligga och marcha i hyfsad fart. Motorn lever på avgasrörets returpuls även om man knappt har någon gas alls. Eftersom bränslet fungerar som kylning/smörjning så kan det bli för magert även om man ligger någorlunda rätt i bestyckning på mellanregister.

Är väl nästan så att motorn håller bättre på full gas då det är lättast bestycka där (förutsatt att bestyckningen är rätt förstås) :)
okej, får höja nålen och se vad som händer:) kanske sänker oljan en aning me för den ryker rätt mycket, tror jag kör en 4% olja. kanske blir för varmt med så mycket?

sen har jag kvar strypningen i membranet också, kan det ha nåt med saken att göra? hört att om man tar veck den så får man bättre bottendrag så kanske är nåt o göra? :)

men då är det så att en skruv till insuget är konad, och väldigt spetsig så du kan inte få grepp med en poligrip eller liknande, har försökt det redan,

har ni några förslag på vad man kan göra för att lossa den ?
s6aerox
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 16 juni 2012, 09:39

Inlägg av s6aerox »

Ja går ju prova med att höja nålen, men även byta till större nålmunstycke (styr bränslemängd vid 1/4 - 3/4 gas)

3% olja räcker och ju mer olja desto magrare bränsleblandning.
s6aerox
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 16 juni 2012, 09:39

Inlägg av s6aerox »

Skruven du pratar om...sätt en "svetsloppa" på den, går nog få lös med en polygrip då och värmen gör att den släpper bättre.
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Inlägg av generictriggersm »

har ingen svets som fungerar hemma just nu men det kanske jag kan fixa av nån annan,
men vad tror du om man slår till den lite me en hammare och sen tar en järnsåg och sågar ett jack som man sen kan få ner en skruvmejsel i ?
s6aerox
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 16 juni 2012, 09:39

Inlägg av s6aerox »

Man ska nog inte utsätta den för så mycket våld :) men visst, knacka lite försiktigt kan nog hjälpa.
Oftast är dom härdade, lite svårt med bågfil då. Men det går med ett hårdmetall slipstift och får man bara ett "jack" eller en ojämnhet på kanten av skruven så går det sätta en körnare och knacka försiktigt på den så den lossnar.
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Inlägg av generictriggersm »

yes det ska nog ordna sig med lite slit:)
s6aerox
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 16 juni 2012, 09:39

Inlägg av s6aerox »

Det som är omöjligt tar bara lite längre tid :D
generictriggersm
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 juli 2010, 23:44
Ort: Tjörn

Inlägg av generictriggersm »

hehe exakt ! ;)
Skriv svar