Ketchup effekt på trimröret

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Ketchup effekt på trimröret

Inlägg av DerbiFörarN »

Jag har nyss bytt till ett leovince v6 underliggande rör för att få bort "ketchup effekten" om jag hade på mitt mk- rör, men enda skillnaden på den är att den låter annorlunda men den går nästan exakt lika! finns det nått annat ja kan byta för att unvika detta? munstycke har jag bytt! Tack på förhand :)
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre ;)
bibapeolola
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Inlägg av DerbiFörarN »

Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre ;)
mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv ;)
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.

Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu :wink:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

DerbiFörarN skrev:
Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre ;)
mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv ;)
dreva ner?
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Inlägg av DerbiFörarN »

DiNozzan skrev:Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
det känns nästan lika mkt som på mitt mk-thrower så? hhahahaah ...
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Släng på 80cc med all och sätt 11-51 så får du bottendrag:)
De är tvåtakt den jobbar på högavarv inte så mycket du kan göra åt de
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

DerbiFörarN skrev:
DiNozzan skrev:Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
det känns nästan lika mkt som på mitt mk-thrower så? hhahahaah ...
Jag körde med det innan (mk thrower) och jag kände inte av det alls.

Skulle tippa på för tung drevning eller fel inställd förgasare. Fattar inte vf du skrattar när jag försöker hjälpa dig? Testa byta upp lite i munstycke eller flytta nålen så den får lite mer bensin, kanske hjälper.
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Inlägg av DerbiFörarN »

Jansson´s DRD skrev:Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.

Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu :wink:
okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja? :) ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?

DiNozzan skrev:
DerbiFörarN skrev:
Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre ;)
mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv ;)
dreva ner?
jag har 12/56 :)

DiNozzan skrev:
DerbiFörarN skrev:
DiNozzan skrev:Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
det känns nästan lika mkt som på mitt mk-thrower så? hhahahaah ...
Jag körde med det innan (mk thrower) och jag kände inte av det alls.

Skulle tippa på för tung drevning eller fel inställd förgasare. Fattar inte vf du skrattar när jag försöker hjälpa dig? Testa byta upp lite i munstycke eller flytta nålen så den får lite mer bensin, kanske hjälper.
okej ska prova 13 fram! men skratta åt att du tyckte jag skulle byta till 4-t ;) men sist ja hade isär förgasaren märkte ja att nålen var i dåligt skick värt att köpa ny?
david96 skrev:Släng på 80cc med all och sätt 11-51 så får du bottendrag:)
De är tvåtakt den jobbar på högavarv inte så mycket du kan göra åt de
okej men det vet jag ;) vill bara ha så jämt som möjligt :)


Edit : Multiposta ej /p0d1
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

OT vad är kethup effekt?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Rangad skrev:OT vad är kethup effekt?
Effekten kommer på högra varvtal. Tvärtom en 4-t.

Och akta trippelposter...
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

DiNozzan skrev:
Rangad skrev:OT vad är kethup effekt?
Effekten kommer på högra varvtal. Tvärtom en 4-t.

Och akta trippelposter...
Mjaa, ketchupeffekt är väl när de först inte kommer något, sen öser de på rejält
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

DerbiFörarN skrev:
Jansson´s DRD skrev:Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.

Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu :wink:
okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja? :) ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Ztraand skrev:
DiNozzan skrev:
Rangad skrev:OT vad är kethup effekt?
Effekten kommer på högra varvtal. Tvärtom en 4-t.

Och akta trippelposter...
Mjaa, ketchupeffekt är väl när de först inte kommer något, sen öser de på rejält
Precis det jag skrev. Effekten kommer på högre varvtal.

Funkar lika dant som i en ketchupflaska.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

TheGrimReaper skrev:ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Förklara gärna då vad du menar. För det jag har fått lära mig är att den kommer på högre varvtal?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

DiNozzan skrev:
TheGrimReaper skrev:ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Förklara gärna då vad du menar. För det jag har fått lära mig är att den kommer på högre varvtal?
har du tex ett lågvarvit rör så känner du när effekten kommer på låga var

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

TheGrimReaper skrev:
DiNozzan skrev:
TheGrimReaper skrev:ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Förklara gärna då vad du menar. För det jag har fått lära mig är att den kommer på högre varvtal?
har du tex ett lågvarvit rör så känner du när effekten kommer på låga var
Fast det kommer ju ändå på relativt höga varv. Ett lågvarvigt rör börjar ju effekten komma på runt 6000 rpm. Och det är ju ändå ganska höga varv. Kanske inte för en moppe. Till skillnad mot en 4-t som effekten kommer redan på typ 2000 rpm.
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Inlägg av DerbiFörarN »

Jansson´s DRD skrev:
DerbiFörarN skrev:
Jansson´s DRD skrev:Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.

Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu :wink:
okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja? :) ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
okej nej men ska nog byta lågfarts munstycke! men sportluftsfilter har det nån funktion i detta? :)
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Gå upp 5 storlekar på låg fart om inte. Så kan du .

Ketchup effekt får man då det tar lång tid att bygga upp mot kompet i röret.

När du får rätt motkomp så kommer effekten.

Vill du få bort det helt så får du sätta. På vassare cylinder.

Men går du upp i lågfarts munstycke så kommer det mer bensin vilket kommer hjälpa att bygga upp kompet.


Hoppas detta hjälpte^^
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DerbiFörarN skrev:
Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre ;)
mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv ;)
Du kan inte få bättre bottendrag. Det ä såhär det blir när man hänger på trimrör. Enda anledningen till att moppen har lite bättre "bottendrag" med originalrör är för att det är så jävla nerstrypt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

DerbiFörarN skrev:
Jansson´s DRD skrev:
DerbiFörarN skrev: okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja? :) ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på
orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
okej nej men ska nog byta lågfarts munstycke! men sportluftsfilter har det nån funktion i detta? :)
om du har sportluftfilter på skulle du kunna testa att sätta på burken igen, brukar bli lite bättre grunddrag då ;)
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 december 2011, 22:50
Ort: Arvika

Inlägg av DerbiFörarN »

Jansson´s DRD skrev:
DerbiFörarN skrev:
Jansson´s DRD skrev: Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på
orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
okej nej men ska nog byta lågfarts munstycke! men sportluftsfilter har det nån funktion i detta? :)
om du har sportluftfilter på skulle du kunna testa att sätta på burken igen, brukar bli lite bättre grunddrag då ;)
har burken kvar ;)
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Skriv svar