Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Kanske kan räknas som off topic fast ja måste höra mig för.
Du verkar kunna det här med värmenyp och sånt, och jag har en liten undring.
Visst är det så att aluminium och gjutjärn har helt olika "expansionstemperaturer"? Borde inte det betyda att en cylinder i alu och en kolv i alu klarar betydligt högre temperatur innan den nyper då metallerna expanderar lika mycket, dock till vis del, vilket är anledningen till att den förr eller senare nyper? Om kolven där emot är gjord av alu och cylindern av gjutjärn borde kolven expandera snabbare än cylindern som skulle leda till att den nyper tidigare.
gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Kanske kan räknas som off topic fast ja måste höra mig för.
Du verkar kunna det här med värmenyp och sånt, och jag har en liten undring.
Visst är det så att aluminium och gjutjärn har helt olika "expansionstemperaturer"? Borde inte det betyda att en cylinder i alu och en kolv i alu klarar betydligt högre temperatur innan den nyper då metallerna expanderar lika mycket, dock till vis del, vilket är anledningen till att den förr eller senare nyper? Om kolven där emot är gjord av alu och cylindern av gjutjärn borde kolven expandera snabbare än cylindern som skulle leda till att den nyper tidigare.
Som sagt, bara en undring jag har.
Jo i teorin skulle det kunna vara en fördel.
Men oavsett cylindermaterial blir kolven varmare än cylindern, det är därför den kilas fast i cylindern vid överhettning och därav extra viktigt med korrekt förbränning, dels för att förbränningstemperaturen blir lägre och för att inkommande bränsle kyler kolven.
Cylindern kyls hela tiden av vattenmanteln ( eller kylvingar om man har luftkylt ) och håller sin temperatur. Kolven har väldigt liten kontaktyta mot cylindern och kan därför inte leda bort sin värme lika enkelt. Värmen leds förvisso genom luften också men betydligt sämre, så kylning av kolven via bränslet och korrekt förbränningstemperatur är det som håller temperaturen i kolven i schack.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
2stroke4ever skrev:
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Kanske kan räknas som off topic fast ja måste höra mig för.
Du verkar kunna det här med värmenyp och sånt, och jag har en liten undring.
Visst är det så att aluminium och gjutjärn har helt olika "expansionstemperaturer"? Borde inte det betyda att en cylinder i alu och en kolv i alu klarar betydligt högre temperatur innan den nyper då metallerna expanderar lika mycket, dock till vis del, vilket är anledningen till att den förr eller senare nyper? Om kolven där emot är gjord av alu och cylindern av gjutjärn borde kolven expandera snabbare än cylindern som skulle leda till att den nyper tidigare.
Som sagt, bara en undring jag har.
Jo i teorin skulle det kunna vara en fördel.
Men oavsett cylindermaterial blir kolven varmare än cylindern, det är därför den kilas fast i cylindern vid överhettning och därav extra viktigt med korrekt förbränning, dels för att förbränningstemperaturen blir lägre och för att inkommande bränsle kyler kolven.
Cylindern kyls hela tiden av vattenmanteln ( eller kylvingar om man har luftkylt ) och håller sin temperatur. Kolven har väldigt liten kontaktyta mot cylindern och kan därför inte leda bort sin värme lika enkelt. Värmen leds förvisso genom luften också men betydligt sämre, så kylning av kolven via bränslet och korrekt förbränningstemperatur är det som håller temperaturen i kolven i schack.
precis. Det är även mer massa i cylindern än kolven, så kolven kommer alltid bli varmare snabbare, även utan kylning.
gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Förgasaren är rätt inställd, den för till och med för lite för mycket, blandar oljan direkt i tanken (3%), ska kolla så det cirkulerar bra sen när jag har fått kolven.
Jag beställde en mätare som kan mäta upp til 180°c varmt. Nog borde det väll räcka?
gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Förgasaren är rätt inställd, den för till och med för lite för mycket, blandar oljan direkt i tanken (3%), ska kolla så det cirkulerar bra sen när jag har fått kolven.
Jag beställde en mätare som kan mäta upp til 180°c varmt. Nog borde det väll räcka?
Som de övriga sagt, om du ställer in förgasaren perfekt, och ser till så att vattnet till 100 procent går runt. Så kommer det att lösa sig med att den blir så varm sedan.
Att mäta kylvätsketemperaturen (eller temperaturen på luftkyld cylinder/topp) kan säga ganska mycket om att något är galet om temperaturen t.ex. är klart högre än normalt, men det säger ganska lite om risken för värmenyp i övrigt. Kolven har som sagt lite svårt att kylas och därmed får man aldrig veta hur kolven mår genom att mäta något "utvändigt", och det som händer inne i motorn för att orsaka nypning sker oftast ändå för snabbt för att man ska hinna se något på en normal temperaturmätning.
På en vätskekyld motor skulle jag anse att det mesta som inte ligger farligt nära kokning är acceptabel temperatur, så länge motorn kan hålla en sån temperatur någorlunda stabilt ser man att kylsystemet fungerar - och det är ungeför allt man ser på en sån mätning. Trimmar man hårt kommer man kunna vinna lite effekt på att testa olika kylvätsketemperaturer och de olika tändnings/förgasarinställningar de tillåter, kanske t.o.m. lite olika kompression - lagom är bäst, kallare kan tillåta aggresivare tändning/förgasarinställning, men för kallt så går den istället sämre igen... Nått att experimentera med när man lagt massor av timmar och pengar på allt annat.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Att mäta kylvätsketemperaturen (eller temperaturen på luftkyld cylinder/topp) kan säga ganska mycket om att något är galet om temperaturen t.ex. är klart högre än normalt, men det säger ganska lite om risken för värmenyp i övrigt. Kolven har som sagt lite svårt att kylas och därmed får man aldrig veta hur kolven mår genom att mäta något "utvändigt", och det som händer inne i motorn för att orsaka nypning sker oftast ändå för snabbt för att man ska hinna se något på en normal temperaturmätning.
På en vätskekyld motor skulle jag anse att det mesta som inte ligger farligt nära kokning är acceptabel temperatur, så länge motorn kan hålla en sån temperatur någorlunda stabilt ser man att kylsystemet fungerar - och det är ungeför allt man ser på en sån mätning. Trimmar man hårt kommer man kunna vinna lite effekt på att testa olika kylvätsketemperaturer och de olika tändnings/förgasarinställningar de tillåter, kanske t.o.m. lite olika kompression - lagom är bäst, kallare kan tillåta aggresivare tändning/förgasarinställning, men för kallt så går den istället sämre igen... Nått att experimentera med när man lagt massor av timmar och pengar på allt annat.
Alltid lika intressant att läsa nått du har skrivit. Hur ska man kunna ändra tempen på vattnet då, känns extremt svårt att behärska värme och sådant?
Termostaten är avsedd att hålla temperaturen stabilt på en nivå, byte till en termostat som öppnar vid en annan temperatur ändrar ju på det - om kylsystemet i övrigt klarar jobbet. Ibland ersätts termostaten med en strypbricka med olika stort hål för att få önskad temperatur, men det är mest användbart till långloppsracing - motorer som bara gasas kort tid hinner inte få någon stabil temperatur med såna grejer.
Man kan behöva en större/bättre kylare för att kunna komma ner till lägre temperatur, eller förbättra luftflödet genom kylaren. Man kan behöva se över vattenflödet också...
Sedan får man fråga sig själv... Om man t.ex. vinner 2% effekt genom att sänka vattentemperaturen 10 grader och behövde montera en extra kylare för att få ner temperaturen så mycket - vad vinner jag mest med på tävlingsbanan, 2% extra effekt eller att plocka bort extrakylaren och slippa vikten av den, vattnet i den, extraslangar, eventuellt mer luftmotstånd, fler grejer som kan gå sönder o.s.v...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Arbetstempraturen på en puchmotor med 60cc och tillbehörande förgasare blir kring 160C. Det är ju lite läskigt att dom går så varma, man känner i luften att något går varm och de luktar varm olja. men när kolven nyper det jag inte, de bör vara över 200C iaf tycker jag. Om man slickar på fingret och drar mot cylinder så fräser det till, så de är då över 100 iaf.
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
har en polare som kör roadracing och där börjar dom inte ens köra förens motorn har nåt 50+ tepraturen kan vara uppe där i 90grader utan problem så tycker det borde vara samma med moppen? kan till lägga att det är 125 gp hojjar han har så rivs ner efter varjer körning men endå? någon som vet?
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen