Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Kanske kan räknas som off topic fast ja måste höra mig för.2stroke4ever skrev:Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Jo i teorin skulle det kunna vara en fördel.-ReM- skrev:Kanske kan räknas som off topic fast ja måste höra mig för.2stroke4ever skrev:Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Du verkar kunna det här med värmenyp och sånt, och jag har en liten undring.
Visst är det så att aluminium och gjutjärn har helt olika "expansionstemperaturer"? Borde inte det betyda att en cylinder i alu och en kolv i alu klarar betydligt högre temperatur innan den nyper då metallerna expanderar lika mycket, dock till vis del, vilket är anledningen till att den förr eller senare nyper? Om kolven där emot är gjord av alu och cylindern av gjutjärn borde kolven expandera snabbare än cylindern som skulle leda till att den nyper tidigare.
Som sagt, bara en undring jag har.
precis. Det är även mer massa i cylindern än kolven, så kolven kommer alltid bli varmare snabbare, även utan kylning.bensinskalle skrev:Jo i teorin skulle det kunna vara en fördel.-ReM- skrev:Kanske kan räknas som off topic fast ja måste höra mig för.2stroke4ever skrev: Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Du verkar kunna det här med värmenyp och sånt, och jag har en liten undring.
Visst är det så att aluminium och gjutjärn har helt olika "expansionstemperaturer"? Borde inte det betyda att en cylinder i alu och en kolv i alu klarar betydligt högre temperatur innan den nyper då metallerna expanderar lika mycket, dock till vis del, vilket är anledningen till att den förr eller senare nyper? Om kolven där emot är gjord av alu och cylindern av gjutjärn borde kolven expandera snabbare än cylindern som skulle leda till att den nyper tidigare.
Som sagt, bara en undring jag har.
Men oavsett cylindermaterial blir kolven varmare än cylindern, det är därför den kilas fast i cylindern vid överhettning och därav extra viktigt med korrekt förbränning, dels för att förbränningstemperaturen blir lägre och för att inkommande bränsle kyler kolven.
Cylindern kyls hela tiden av vattenmanteln ( eller kylvingar om man har luftkylt ) och håller sin temperatur. Kolven har väldigt liten kontaktyta mot cylindern och kan därför inte leda bort sin värme lika enkelt. Värmen leds förvisso genom luften också men betydligt sämre, så kylning av kolven via bränslet och korrekt förbränningstemperatur är det som håller temperaturen i kolven i schack.
Förgasaren är rätt inställd, den för till och med för lite för mycket, blandar oljan direkt i tanken (3%), ska kolla så det cirkulerar bra sen när jag har fått kolven.2stroke4ever skrev:Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Som de övriga sagt, om du ställer in förgasaren perfekt, och ser till så att vattnet till 100 procent går runt. Så kommer det att lösa sig med att den blir så varm sedan.gileraN skrev:Förgasaren är rätt inställd, den för till och med för lite för mycket, blandar oljan direkt i tanken (3%), ska kolla så det cirkulerar bra sen när jag har fått kolven.2stroke4ever skrev:Eller så tar du och ställer in förgasaren korrekt och kollar att den får olja som den ska. Sen kan du även kolla så att kylvattnet cirkulerar som det ska.gileraN skrev:Tjo, de är så hä att min Stage6 streetrace 70cc skar idag på kolven p.g.a värmenyp. Har nu beställt en Temp mätare å kolv. Och nu til frågan, hur mycket värme tål en cylinder i gjutjärn?
Arbetstemp ligger på ca 70-90 i en moppe, rätt varierande beroende på termostat.
Vad själva cylinder klarar av? mycket.
Vad kolven klarar av innan den kilas fast? Rätt mycket där också, är metallen som utvidgas vid temperaturökning tills den blir förstor för cylindern.
Jag beställde en mätare som kan mäta upp til 180°c varmt. Nog borde det väll räcka?
Alltid lika intressant att läsa nått du har skrivit. Hur ska man kunna ändra tempen på vattnet då, känns extremt svårt att behärska värme och sådant?Erik_ skrev:Att mäta kylvätsketemperaturen (eller temperaturen på luftkyld cylinder/topp) kan säga ganska mycket om att något är galet om temperaturen t.ex. är klart högre än normalt, men det säger ganska lite om risken för värmenyp i övrigt. Kolven har som sagt lite svårt att kylas och därmed får man aldrig veta hur kolven mår genom att mäta något "utvändigt", och det som händer inne i motorn för att orsaka nypning sker oftast ändå för snabbt för att man ska hinna se något på en normal temperaturmätning.
På en vätskekyld motor skulle jag anse att det mesta som inte ligger farligt nära kokning är acceptabel temperatur, så länge motorn kan hålla en sån temperatur någorlunda stabilt ser man att kylsystemet fungerar - och det är ungeför allt man ser på en sån mätning. Trimmar man hårt kommer man kunna vinna lite effekt på att testa olika kylvätsketemperaturer och de olika tändnings/förgasarinställningar de tillåter, kanske t.o.m. lite olika kompression - lagom är bäst, kallare kan tillåta aggresivare tändning/förgasarinställning, men för kallt så går den istället sämre igen... Nått att experimentera med när man lagt massor av timmar och pengar på allt annat.
celsius?potog skrev:Arbets tempen ska vara på 60 om jag inte är ute å cyklar. så blir cylindern över 67 så är det dags att stänga av motorn.
Kom på vad jag sa fel.bensinskalle skrev:celsius?potog skrev:Arbets tempen ska vara på 60 om jag inte är ute å cyklar. så blir cylindern över 67 så är det dags att stänga av motorn.
Nä de ligger snarare runt 90. En normal sommartermostat öppnar runt 87 grader. Kanske lite tidigare på moppar.
potog skrev:Kom på vad jag sa fel.bensinskalle skrev:celsius?potog skrev:Arbets tempen ska vara på 60 om jag inte är ute å cyklar. så blir cylindern över 67 så är det dags att stänga av motorn.
Nä de ligger snarare runt 90. En normal sommartermostat öppnar runt 87 grader. Kanske lite tidigare på moppar.
Det ska vara tempen på kylar vattnet ej cylindern