Aerox R 01 ryker och dör.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Aerox R 01 ryker och dör.

Inlägg av MrAndersson »

Tjena!
Min polare har en aerox r 01a 30moppe som gått ~ 1500mil.
Hans setup är gianelli next, dragen vring o vikter. Ja den är bra inställd!

Hans problem är:
För någon dag sedan så åkte han och några polare till en sjö och bada, ca 2 mil. PÅvägen så började han aerox ryka från motorn och inte röret. Och den bööade ihop och la av.

Den startar och går men när man kör med den händer samma sak igen.

Är de någon här som har en aning om vad de kan va/är för fel?
Alla svar innan imorgon är mycket tacksamma!

MvH Andersson

Edit.
Den är vattenkyld.
Senast redigerad av MrAndersson den 13 augusti 2012, 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
viktor2000
Avstängd

Inlägg av viktor2000 »

vattenkyld ? kolla till topplockspackingen isåfall
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Japp den är vattenkyld! Tackar!

Alla andra förslag är välkomna också!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha

Inlägg av DtSnubben »

kolla så att kylsystemet är helt och vattnet cirkulerar
U mad bro?
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Säger som ovanstående, det är säkert topppackningen.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Om det är vit rök så äre topplockspackingen.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Tjena!

Bytte toplocks packningen idag på den. Funkade bra startade osv.
Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.

Någon som vet om de kan va något annat än toplocks packningen?
Eller varför den gick sönder igen?

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

MrAndersson skrev:Tjena!

Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.

Momentdrog ni toppen? Hur är ytan packingen ligger på?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Hur ser det ut med kylarvattnet, försvinner det nånting varje gång den gör så?
Min gjorde nämligen så en gång efter att jag nyligen satt ihop hela moppen, och då hade jag inte skruvat åt en av slangarna till vattenkylningen ordentligt, vilket ledde till att vattnet rann ut över avgasröret samt tändsystemet, det stod ett enormt rökmåln bakom och moppen dog.

Kolla innanför svänghjulet också innan ni åker en enda meter till. På brorsans DRD hade hela tändspolen lossnat av dåligt åtsatta skruvar, vilket ledde till att spolen la sig mot svänghjulet ibland och brändes som bara faen. luktade bränt gummi, kom rök från motorn och moppen dog av kortslutning i tändsystemet då även några kablar blev skavda.
Kolla det! Inte bara ännu en idiotisk idé utan det kan faktiskt va orsaken, och om det inte fixas kan det fan börja brinna :P

Mvh/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

-ReM- skrev:Hur ser det ut med kylarvattnet, försvinner det nånting varje gång den gör så?
Min gjorde nämligen så en gång efter att jag nyligen satt ihop hela moppen, och då hade jag inte skruvat åt en av slangarna till vattenkylningen ordentligt, vilket ledde till att vattnet rann ut över avgasröret samt tändsystemet, det stod ett enormt rökmåln bakom och moppen dog.

Kolla innanför svänghjulet också innan ni åker en enda meter till. På brorsans DRD hade hela tändspolen lossnat av dåligt åtsatta skruvar, vilket ledde till att spolen la sig mot svänghjulet ibland och brändes som bara faen. luktade bränt gummi, kom rök från motorn och moppen dog av kortslutning i tändsystemet då även några kablar blev skavda.
Kolla det! Inte bara ännu en idiotisk idé utan det kan faktiskt va orsaken, och om det inte fixas kan det fan börja brinna :P

Mvh/Alex

Nej, de gör det ej! Förvinner inget vatten.
Hmm, inte för o verka dum nu men så jag slipper riva i onödan vart sitter svänghjulet/tändspolen på en aerox? :)
DiNozzan skrev:
MrAndersson skrev:Tjena!

Momentdrog ni toppen? Hur är ytan packingen ligger på?
Japp, korsdrog med moment lite i taget med rätt moment!
Ytan är fin inga "gropar" eller liknande utan platt jämt o fint!

Juste nu kom ja på en sak, de va även en gummi slang som gick från toppen in i toppen igen i ett u. Denna hade gått av så den bytte vi, förut.
Vad är de för slang o vad gör den?

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Svänghjulet sitter bakom vatten pumpen :) Värmelampan lyser inte när moppen dör?

EDIT läste inte om slangen TROR den går till förgasaren när man har upvärd förgasare men när man inte har det så går slangen bara ihop? Om jag har rätt så har du nog hittat felet :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Blir kylaren varm när du kör då? För om den inte blir speciellt varm så kan det vara att termostaten inte öppnar och vattnet i cylindern börjar koka tills trycket blir så högt att packningarna brister.

EDIT:slangen som går som ett U in i toppen igen är som sagt till förgasarupvärmningen på originalförgasaren och det gör absolut ingenting att slangen sitter så :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

demmuus95 skrev:Blir kylaren varm när du kör då? För om den inte blir speciellt varm så kan det vara att termostaten inte öppnar och vattnet i cylindern börjar koka tills trycket blir så högt att packningarna brister.

EDIT:slangen som går som ett U in i toppen igen är som sagt till förgasarupvärmningen på originalförgasaren och det gör absolut ingenting att slangen sitter så :)
Ja den blir varm!

Jaha, tackar! Nejdå visste att de inte gjorde något då den alltid suttit så o de funkar, undra bara vad de va :)
TheGrimReaper skrev:Svänghjulet sitter bakom vatten pumpen :) Värmelampan lyser inte när moppen dör?

EDIT läste inte om slangen TROR den går till förgasaren när man har upvärd förgasare men när man inte har det så går slangen bara ihop? Om jag har rätt så har du nog hittat felet :)
SKämtar du med mig... HElvete då haha, tack iaf!
Vet ej, då det är nudebar på den!

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska! :)
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Är kylaren varm på både övre och undre delen?

Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma? :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

k-skåpet skrev:Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma? :)
De vetefan asso, tror de är gjutjärn men har inte den blekaste. De är en aerox original 50cc cylinder iallafall! :)

Ztraand skrev:Är kylaren varm på både övre och undre delen?

Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Ja, lite svalare där nere dock har jag för mig!
Bytte ju packningen igår, lufta systemet och kolla topp/kolv/cylinderlopp. Fintfint såg de ut, lite sot på kolven bara!
Får väll leta stopp i slangarna o termostaten!
demmuus95 skrev:Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska! :)
Kan ja göra :)

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

MrAndersson skrev:
k-skåpet skrev:Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma? :)
De vetefan asso, tror de är gjutjärn men har inte den blekaste. De är en aerox original 50cc cylinder iallafall! :)

Ztraand skrev:Är kylaren varm på både övre och undre delen?

Ja, lite svalare där nere dock har jag för mig!
Bytte ju packningen igår, lufta systemet och kolla topp/kolv/cylinderlopp. Fintfint såg de ut, lite sot på kolven bara!
Får väll leta stopp i slangarna o termostaten!
demmuus95 skrev:Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska! :)
Kan ja göra :)

Eller köra utan ;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

KarlssoN^ skrev:

Eller köra utan ;)
Vad va de du svara på? :roll: köra utan termostat? :)

Kolla In Min KTM Senda!

Skriv svar