Momentdrog ni toppen? Hur är ytan packingen ligger på?MrAndersson skrev:Tjena!
Bytte toplocks packningen idag på den. Funkade bra startade osv.
Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.
Någon som vet om de kan va något annat än toplocks packningen?
Eller varför den gick sönder igen?
-ReM- skrev:Hur ser det ut med kylarvattnet, försvinner det nånting varje gång den gör så?
Min gjorde nämligen så en gång efter att jag nyligen satt ihop hela moppen, och då hade jag inte skruvat åt en av slangarna till vattenkylningen ordentligt, vilket ledde till att vattnet rann ut över avgasröret samt tändsystemet, det stod ett enormt rökmåln bakom och moppen dog.
Kolla innanför svänghjulet också innan ni åker en enda meter till. På brorsans DRD hade hela tändspolen lossnat av dåligt åtsatta skruvar, vilket ledde till att spolen la sig mot svänghjulet ibland och brändes som bara faen. luktade bränt gummi, kom rök från motorn och moppen dog av kortslutning i tändsystemet då även några kablar blev skavda.
Kolla det! Inte bara ännu en idiotisk idé utan det kan faktiskt va orsaken, och om det inte fixas kan det fan börja brinna
Mvh/Alex
Japp, korsdrog med moment lite i taget med rätt moment!DiNozzan skrev:Momentdrog ni toppen? Hur är ytan packingen ligger på?MrAndersson skrev:Tjena!
Bytte toplocks packningen idag på den. Funkade bra startade osv.
Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.
Någon som vet om de kan va något annat än toplocks packningen?
Eller varför den gick sönder igen?
Ja den blir varm!demmuus95 skrev:Blir kylaren varm när du kör då? För om den inte blir speciellt varm så kan det vara att termostaten inte öppnar och vattnet i cylindern börjar koka tills trycket blir så högt att packningarna brister.
EDIT:slangen som går som ett U in i toppen igen är som sagt till förgasarupvärmningen på originalförgasaren och det gör absolut ingenting att slangen sitter så
SKämtar du med mig... HElvete då haha, tack iaf!TheGrimReaper skrev:Svänghjulet sitter bakom vatten pumpenVärmelampan lyser inte när moppen dör?
EDIT läste inte om slangen TROR den går till förgasaren när man har upvärd förgasare men när man inte har det så går slangen bara ihop? Om jag har rätt så har du nog hittat felet
De vetefan asso, tror de är gjutjärn men har inte den blekaste. De är en aerox original 50cc cylinder iallafall!k-skåpet skrev:Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma?
Ja, lite svalare där nere dock har jag för mig!Ztraand skrev:Är kylaren varm på både övre och undre delen?
Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Kan ja görademmuus95 skrev:Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska!
MrAndersson skrev:De vetefan asso, tror de är gjutjärn men har inte den blekaste. De är en aerox original 50cc cylinder iallafall!k-skåpet skrev:Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma?
Ja, lite svalare där nere dock har jag för mig!Ztraand skrev:Är kylaren varm på både övre och undre delen?
Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Bytte ju packningen igår, lufta systemet och kolla topp/kolv/cylinderlopp. Fintfint såg de ut, lite sot på kolven bara!
Får väll leta stopp i slangarna o termostaten!
Kan ja görademmuus95 skrev:Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska!
Vad va de du svara på?KarlssoN^ skrev:
Eller köra utan