Ja det borde du få! Jag använde samma de körkortstillståndet jag ansökte om när jag tog AM-kortet som till mc-kortet!WRR125 skrev:Skulle tro det fast lita inte på mig till 100%..Gröngöling skrev:Ang. körkortstillståndet: på mitt bevis står det AMA1BE, då får jag väl ta A1-kort på det tillståndet??
Har en känsla av att det är ganska jobbigt? :/Mattyyy skrev:Köp inte den där om du inte har lust att fixa fjädringen på den! Jag har haft kontakt med säljaren (Verkar halvt oseriös) och han sa att det är en ren enduro hoj med sm däck så den är svampig i fjädringen och ganska jobbig att köra i högre farter pga detp4ck skrev:[spoiler][/spoiler]p0d1 skrev: Haha :$ Skrev detta när jag var nyvaken och skrev snabbare än jag han tänka princip, ber om ursäkt för det
Är det inte kolvbyte efter 50 timmar och man ska inte tumma på det även om man kör lugnt? Har för mig att det var 50 timmar på kolven och som han säger(läs: påstår) att den har gått 60 timmar bara är inget att lita på, 60 timmar kan vara 120 mil eller 500 mil, svårt att säga, jag skulle pruta på den ett par tusenlappar ifall jag skulle ta och köpa den ärligt talat, men hade nog låtit bli och kollat in
http://www.blocket.se/stockholm/KTM_exc ... 8.htm?ca=8 som finns i Stockholm/Botkyrka, lite dyrare, men går som sagt att pruta, har blivit renoverad förra sommaren(guldvärt i mina ögon), samt tre krökar och alla originaldelar.
Originaldelarna skulle du kunna kränga på Blocket, ifall det finns någon som har fått en väldigt bucklig krök så kan du sälja originalkrök för tex 1000 kronor eller en trimkrök för 1500 kronor etc, plasten osv ifall den är fräsch, så bara där kan du faktiskt spara pengar ifall du väljer att lägga ner lite tid på att sälja delarna du får med..
Japp, kuggar du uppkörningen så får du betala det igen, segt, hände mig p.g.a. idiotiskt misstag som att missa en stoppskylt och köra för fort på vissa ställen när hastigheten sänktes ifrån 70 till 50 sen upp till 70 efter tjugo metrar p.g.a. en utfart ._.
Gillar att skriva, gissa hur mina uppsatser ser ut i skolanHaha.
Exakt, köp ingen fyrtakt, visst de vibrerar mindre, generellt bränslesnålare och långa serviceintervaller, men det är inte värt det, ha kvar din trimmade moppe, du kommer tycka det är roligare eftersom det är en moped och du behöver oroa dig för polisen istället för att ha 1 kilometer på dig för att komma upp i 100 km/h.
Köper du en DT så får du en hoj som är skottsäker, låååååååååånga serviceintervaller, finns reservdelar till den, relativt 'snygg', går bra, strypt som ostrypt(skit rolig ostrypt!!!), som drar mellan 0,35 - 0,7 beroende på körningen, mycket gas och broms i stadstrafik resulterar i högre bensinförbrukning på alla fordon.
Okej! Jo jag vet, känner mig extremt kluven när det gäller sånt här, men även t.ex http://www.blocket.se/stockholm/Gas_gas ... m?ca=8&w=3 är intressant som fan! Men har en känsla av att jag måste ha en hoj för att köra risketta och risktvå och uppkörning!
Är det verkligen så svårt egentligen? De trådar som efterfrågar hjälp/assistans i skrift på Sporthoj får svaret att det oftast är enkelt, så länge man har en manual till dämparen och tummen mitt i handen..Mattyyy skrev: Köp inte den där om du inte har lust att fixa fjädringen på den! Jag har haft kontakt med säljaren (Verkar halvt oseriös) och han sa att det är en ren enduro hoj med sm däck så den är svampig i fjädringen och ganska jobbig att köra i högre farter pga det
Jadu om man är kunnig och har rätt verktyg så går det väl an men det räcker inte bara att ställa in själva dämparna för att fjädern som sitter på Enduro modellen är mjukare än motard så oavsett hur mycket han skruvar så måste man byta fjäder. Gäller både fram och bak. Går väl på ca 3-4000kr att göra det + eventuella specialverktyg.p0d1 skrev:Är det verkligen så svårt egentligen? De trådar som efterfrågar hjälp/assistans i skrift på Sporthoj får svaret att det oftast är enkelt, så länge man har en manual till dämparen och tummen mitt i handen..Mattyyy skrev: Köp inte den där om du inte har lust att fixa fjädringen på den! Jag har haft kontakt med säljaren (Verkar halvt oseriös) och han sa att det är en ren enduro hoj med sm däck så den är svampig i fjädringen och ganska jobbig att köra i högre farter pga det
P4ck, det du kan göra är faktiskt att börja söka lite om det ifall du känner att hojen är ett val, Öhlins är det väl? Söka på Google "Ställa in Öhlins bakdämpare" etc borde ge dig svar tror jag!
Edit : http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... kd%E4mpare
En bakdämpare har ju en ganska simpel konstruktion och är inte direkt en vetenskap att ställa in den, att få den perfekt inställt beror på hur du kör, hur mycket du väger etc, så alltså ska man ställa in den varje gång ifall man ska köra lugnt en dag, sen busa med den osvosv..
Men att hitta något som är bra som både duger för bus, högfart och bekväm-körning är nog ett par timmars jobb, beroende på ifall du måste ta av dämparen varje gång eller inte..
Edit : http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... rm-125-sm/
Har du funderat på Honda CRM som Bensinskalle har till salu? Är faktiskt grymt fin tycker jag, och om jag minns rätt så en kille som brukar nicka Lundgren(?) som hade CRMen innan som fixade och trixade, hade en väldigt stor projekttråd på Sporthoj eller om det var på Fjollhoj, fråga Bensinskalle om mera information, eller om han hittar in hit, kan dock minnas fel.
Är det såpass? Då ber jag om ursäkt för min okunskap då jag inte hade någon koll utan endast yttrade mig efter det jag hade läst på Sporthoj och andra forum, verkar onekligen lätt att ställa in en dämpare när man läser men men.Mattyyy skrev: Jadu om man är kunnig och har rätt verktyg så går det väl an men det räcker inte bara att ställa in själva dämparna för att fjädern som sitter på Enduro modellen är mjukare än motard så oavsett hur mycket han skruvar så måste man byta fjäder. Gäller både fram och bak. Går väl på ca 3-4000kr att göra det + eventuella specialverktyg.
Jo jag förstår det trodde jag först men har pratat med generalagenten för gasgas och även en verkstad samt ägaren av den hojen så det borde stämma då jup0d1 skrev:Är det såpass? Då ber jag om ursäkt för min okunskap då jag inte hade någon koll utan endast yttrade mig efter det jag hade läst på Sporthoj och andra forum, verkar onekligen lätt att ställa in en dämpare när man läser men men.Mattyyy skrev: Jadu om man är kunnig och har rätt verktyg så går det väl an men det räcker inte bara att ställa in själva dämparna för att fjädern som sitter på Enduro modellen är mjukare än motard så oavsett hur mycket han skruvar så måste man byta fjäder. Gäller både fram och bak. Går väl på ca 3-4000kr att göra det + eventuella specialverktyg.
Jag är villig att kasta iväg min för 25 000, prutat och klartp4ck skrev:Har en känsla av att det är ganska jobbigt? :/Mattyyy skrev:Köp inte den där om du inte har lust att fixa fjädringen på den! Jag har haft kontakt med säljaren (Verkar halvt oseriös) och han sa att det är en ren enduro hoj med sm däck så den är svampig i fjädringen och ganska jobbig att köra i högre farter pga detp4ck skrev:[spoiler][/spoiler]
Okej! Jo jag vet, känner mig extremt kluven när det gäller sånt här, men även t.ex http://www.blocket.se/stockholm/Gas_gas ... m?ca=8&w=3 är intressant som fan! Men har en känsla av att jag måste ha en hoj för att köra risketta och risktvå och uppkörning!
Är du inne på Sporthoj och inte vill ha så mycket service samt strypt så är det antagligen en fyrtakt för din del, det jag har läst är att Aprilia RS har ganska långa serviceintervaller men utav erfarenhet utav vänner, börjar något rasa, så rasar hela skitet inom kort och blir bara dyrt så jag hade faktiskt skippat Aprilia, även om jag rekommenderar Aprilia RS tidigare..16rieju16 skrev:ska nog ta A1 kortet till våren och funderar på att köpa mc nu i höst
så behöver tips om vad man ska välja för någon, enligt dessa "krav"
-kommer mest köras på landsvägar
-vill inte ha den på service hela tiden
-är inne på sporthoj för tillfället
-kommer köra strypt (lagligt) då jag inte vill ha polis efter mig
en fråga också, hur slöa är 4taktarna? honda cbr t.ex.?
Jag hade rekommenderat Yamaha YZF-R125!16rieju16 skrev:ska nog ta A1 kortet till våren och funderar på att köpa mc nu i höst
så behöver tips om vad man ska välja för någon, enligt dessa "krav"
-kommer mest köras på landsvägar
-vill inte ha den på service hela tiden
-är inne på sporthoj för tillfället
-kommer köra strypt (lagligt) då jag inte vill ha polis efter mig
en fråga också, hur slöa är 4taktarna? honda cbr t.ex.?
skippar nog cbr och rs då.. dt125r blir det nog inte iaf då jag inte vill ha så att det ser ut som en moped (då kommer vell inga brudar? :O)p0d1 skrev:Är du inne på Sporthoj och inte vill ha så mycket service samt strypt så är det antagligen en fyrtakt för din del, det jag har läst är att Aprilia RS har ganska långa serviceintervaller men utav erfarenhet utav vänner, börjar något rasa, så rasar hela skitet inom kort och blir bara dyrt så jag hade faktiskt skippat Aprilia, även om jag rekommenderar Aprilia RS tidigare..16rieju16 skrev:ska nog ta A1 kortet till våren och funderar på att köpa mc nu i höst
så behöver tips om vad man ska välja för någon, enligt dessa "krav"
-kommer mest köras på landsvägar
-vill inte ha den på service hela tiden
-är inne på sporthoj för tillfället
-kommer köra strypt (lagligt) då jag inte vill ha polis efter mig
en fråga också, hur slöa är 4taktarna? honda cbr t.ex.?
Polisen kommer inte komma efter dig bara för du kör en ostrypt tvåtaktare, de gäller att de kan BEVISA att du kör trimmat, d.v.s. genom att ta din motorcykel och bänka den för att mäta hästarna då din 125a får gå i 200 km/h, så länge den har 11 kW och ha vilket rör som helst på sig, bara du inte överstiger 11 kW vilket är svårt att bevisa vid vägkanten..
Vad menar du med landsvägar? Menar du då kurviga landsvägar eller raka 90-sträckor som är knappt något svänga på?
Jag kan i alla fall rekommendera dig Yamaha DT125R, tvåtaktare, har längre serviceintervaller än de flesta fyrtaktare som finns på marknaden idag.
Det du borde i alla fall göra är att försöka provsitta 125or i olika MC-affärer, OBS 125or och inte större hojar så får du därigenom bestämma dig vad du tycker är skönt och behagligt, jag tycker inte att sporthoj är roligt att köra för fem öre, man ligger ner princip, känns äckligt att svänga i lågfart.. Inte min grej helt enkelt, ännu bättre vore ifall du skulle kunna provköra det.
DT125R är som en moped till utseende och hur du sitter så det skiljer inte sig så himla mycket där, men har långa serviceintervaller som jag skrev och det.
Har skrivit ganska mycket om DT125R de senaste dagarna så kolla runt i den här tråden, gå tillbaks ett par sidor och kolla runt i http://www.twostrokerider.se/forum/viewforum.php?f=75
Edit : Honda CBR är inget att hänga i julgranen eller i bilen, seriöst värdelös jävla hoj enligt mig, ful som fan tycker jag och slö, ärligt köper du den blir du fan besviken.. Som fan säger jag bara ;c
Miton med 7 växlar är väl ännu snabbare?Macko96 skrev:orkar inte citera för att det blir för långt! Men 16reiju16 alla sport125or är inte 4-t. Tex. Nsr 125, honda, 2-takt och så finns ju cagiva mito 125. Också 2-takt och den sista som jag vet är aprilia rs 125.
Läs denna tråd så får du reda på all data fakta som du kan tänkas vilja ha!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
Ska du ha sport 125 så rekomenderar jag Cagiva Mito 125 från årsm 96! Det är den med 6 växlar så den är typ den bästa man kan hitta på marknaden!
Oj! Menade 7växlars! Fel av mig! Ska ändra!Gröngöling skrev:Miton med 7 växlar är väl ännu snabbare?Macko96 skrev:orkar inte citera för att det blir för långt! Men 16reiju16 alla sport125or är inte 4-t. Tex. Nsr 125, honda, 2-takt och så finns ju cagiva mito 125. Också 2-takt och den sista som jag vet är aprilia rs 125.
Läs denna tråd så får du reda på all data fakta som du kan tänkas vilja ha!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
Ska du ha sport 125 så rekomenderar jag Cagiva Mito 125 från årsm 96! Det är den med 6 växlar så den är typ den bästa man kan hitta på marknaden!
Men hade jag varit du, 16rieju16 hade jag valt YZF R-125fyrtakt fyrventil, riktigt snabb och drar ändå lite soppa, plus fint ljud
Aldrig sett nån så billigt, billigaste jag sett var i västerås för 26k...16rieju16 skrev:cagiva finns inga i närheten av mig ute på blocket för tillfället vad jag kan hitta.
yzf verkar riktigt intressantmen min budget på MC ligger på ca 20k så hittar ingen sådan heller... ni får gärna länka nån ni kan tipsa om. Älvsborg angränsande län - 20000kr
vet, inte heller sett någon så billig men om ni hittar någon annan fin modell för det priset kan ni gärna få länka denWRR125 skrev:Aldrig sett nån så billigt, billigaste jag sett var i västerås för 26k...16rieju16 skrev:cagiva finns inga i närheten av mig ute på blocket för tillfället vad jag kan hitta.
yzf verkar riktigt intressantmen min budget på MC ligger på ca 20k så hittar ingen sådan heller... ni får gärna länka nån ni kan tipsa om. Älvsborg angränsande län - 20000kr
Kan kolla lite åt dig, har inge bättre för mig nu16rieju16 skrev:vet, inte heller sett någon så billig men om ni hittar någon annan fin modell för det priset kan ni gärna få länka denWRR125 skrev:Aldrig sett nån så billigt, billigaste jag sett var i västerås för 26k...16rieju16 skrev:cagiva finns inga i närheten av mig ute på blocket för tillfället vad jag kan hitta.
yzf verkar riktigt intressantmen min budget på MC ligger på ca 20k så hittar ingen sådan heller... ni får gärna länka nån ni kan tipsa om. Älvsborg angränsande län - 20000kr
Ta angränsande till älvsborg:-)WRR125 skrev:Kan kolla lite åt dig, har inge bättre för mig nu16rieju16 skrev:vet, inte heller sett någon så billig men om ni hittar någon annan fin modell för det priset kan ni gärna få länka denWRR125 skrev: Aldrig sett nån så billigt, billigaste jag sett var i västerås för 26k...
edit hur långt bort får den va?
[/quote]16rieju16 skrev: skippar nog cbr och rs då.. dt125r blir det nog inte iaf då jag inte vill ha så att det ser ut som en moped (då kommer vell inga brudar? :O)
hade kollat en cbr då dom är rätt så billiga men är dom skit så skippar jag dom
kommer självklart provsitta och känna på det före jag köper så jag gör rätt val. både 90vägar och svängiga 70vägar kommer jag köra på, även motor väg blir det vell nån gång
men om man kör ostrypt så blir det vell över 11kw? då är det ju olagligt och man får böta ifall dom tar in den
är alla sportcyklar 4takt?
Mattyyy: (hur dubbel citerar man?) har kollat på sån men inte hittat nån i min prisklasskommer det ut en billig får det bli en sådan :p
tjejer här fattar inte cc, dom går ju efter snyggaste fordonp0d1 skrev:
Du gör det bra i att skippa CBR, skippa fyrtaktare öht säger jag, även om du kör strypt eftersom de går så mycket bättre..
DT125R.. Mjo visst ser den ut som en moppeBrudar kommer du ändå inte få med en 125a.
Bruden - "Hur mycket toppar den??"
Du - "Runt 120, 130 om jag pressar den" *bruden går därifrån*.
Köp en hoj efter det _du_ gillar, vad du vill göra med hojen osv..
Oftast om du kör ostrypt så passerar du 11 kW och hamnar på cirka 20 kW eller så ifall du stryper av, högre beroende på hoj..
Vissa fyrtaktare har inte ens 11 kW ifrån början men fortfarande.. Ehm 'strypningar' som kanske ger dig en häst till eller så![]()
För att dubbelcitera så får du välja citera på tex mig, kopiera mitt sen citera Mattyyy och klista in mitt citat, fast ska du göra det så ta bort alla gamla inlägg förutom det senaste så som jag gör, moppefuckon har en förmåga att citera 14 inlägg i ett och man får scrolla i en evighet för att läsa svaret..
Dom går efter utseendet och ljudet så med en 2T 125a så lär du ändå inte få några brewdar16rieju16 skrev:tjejer här fattar inte cc, dom går ju efter snyggaste fordonp0d1 skrev:
Du gör det bra i att skippa CBR, skippa fyrtaktare öht säger jag, även om du kör strypt eftersom de går så mycket bättre..
DT125R.. Mjo visst ser den ut som en moppeBrudar kommer du ändå inte få med en 125a.
Bruden - "Hur mycket toppar den??"
Du - "Runt 120, 130 om jag pressar den" *bruden går därifrån*.
Köp en hoj efter det _du_ gillar, vad du vill göra med hojen osv..
Oftast om du kör ostrypt så passerar du 11 kW och hamnar på cirka 20 kW eller så ifall du stryper av, högre beroende på hoj..
Vissa fyrtaktare har inte ens 11 kW ifrån början men fortfarande.. Ehm 'strypningar' som kanske ger dig en häst till eller så![]()
För att dubbelcitera så får du välja citera på tex mig, kopiera mitt sen citera Mattyyy och klista in mitt citat, fast ska du göra det så ta bort alla gamla inlägg förutom det senaste så som jag gör, moppefuckon har en förmåga att citera 14 inlägg i ett och man får scrolla i en evighet för att läsa svaret..
honda nsr? är det något att ha eller? hittar billiga såna iaf
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_NS ... ?ca=16&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_NS ... ?ca=16&w=2
får se om jag fixar dubbel citera nästa gång..
Testat byta växellådsolja?rrxen skrev:Jag har en Aprilia SX 125 som jag är väldigt nöjd med men när jag ska växla upp så tar det ibland "stopp" efter 3:e växeln, typ som att det inte finns några fler växlar liksom.
Det går oftast bra men det händer lite då och då, någon vet vad det kan bero på?
Väldigt tacksam för svar!
Undrar också ifall det är något runt ikring Norrköping som har lust att dra en sväng någon dag?
EDIT: Någon som vet var kan kan hitta bra "MC-hoodies"? Tjocktröjor som man kan åka i och som de kanske står något kul på eller liknande!
16rieju16 skrev: tjejer här fattar inte cc, dom går ju efter snyggaste fordon
honda nsr? är det något att ha eller? hittar billiga såna iaf
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_NS ... ?ca=16&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_NS ... ?ca=16&w=2
får se om jag fixar dubbel citera nästa gång..
p0d1 skrev:Testat byta växellådsolja?rrxen skrev:Jag har en Aprilia SX 125 som jag är väldigt nöjd med men när jag ska växla upp så tar det ibland "stopp" efter 3:e växeln, typ som att det inte finns några fler växlar liksom.
Det går oftast bra men det händer lite då och då, någon vet vad det kan bero på?
Väldigt tacksam för svar!
Undrar också ifall det är något runt ikring Norrköping som har lust att dra en sväng någon dag?
EDIT: Någon som vet var kan kan hitta bra "MC-hoodies"? Tjocktröjor som man kan åka i och som de kanske står något kul på eller liknande!
Hoodie : Överallt där kläder säljes, jag köpte en hoodie i large, har noramtl S/M men tog i L, passar perfekt när jag har skyddsvästen på, 200 spänn knappt, grå och ganska snygg, måste ju se modemedveten ut även på hojen
Nae, ska ta och göra de!
Okej, men kan du tipsa om några bra sidor kanske! Haha men det är klart man måste
http://www.smartguy.se/ Är en sida jag kommer på så här spontant bara.rrxen skrev: Nae, ska ta och göra de!
Okej, men kan du tipsa om några bra sidor kanske! Haha men det är klart man måste
Okej, hittade inga tröjor som jag var ute efter men tack för tipset iaf!p0d1 skrev:http://www.smartguy.se/ Är en sida jag kommer på så här spontant bara.rrxen skrev: Nae, ska ta och göra de!
Okej, men kan du tipsa om några bra sidor kanske! Haha men det är klart man måste
Köpte min i butik när rean var igång, var runt 80% rea på den lol, gjorde ett riktigt fynd dvs på den..
Egentligen så är det bara att gå till valfri affär, kolla efter en snygg hoodie och köpa, köpte tre par urläckra hoodies i Turkiet i storlek XL(Turkish storlek) Bench, urläckra, falska, men billiga(150 spänn styck) lol, blir att använda en efter en när de blir dåliga.
Edit : Ska ut och ta mig en härlig tur på småvägar nu, skriver senare, kanske lite bilder om jag orkar stanna
Dricker mindre än Aprilia RS16rieju16 skrev:jaja får väll skaffa brudar på annat sett i värsta fall
någon som vet någon intressant fakta om honda nsr?