p4ck skrev:Tjenare grabbar. Behöver lite råd nu för jag är lite kluven.
Är sugen på 125:a då jag inte orkar med jävla mopeder, slöa även trimmade.
Har kollat upp och insett att om allt går som planerat nu kommer jag ha ca 33k till detta. Med sponsring från mina päron, kanske mer.
Är inne på motardhojj, ktm-gasgas eller något fint märke, 2-takt såklart. Men dessa är så förbannat dyra. Har dock hittat en KTM 125 exc -02 för 25k. Men sen med kort och allt så kommer min budget redan vara spräckt.

Behöver ju fortfarande pengar till utrustning.
Är det värt att köra på 125:a? även hört att kortet ska vara jävligt att ta.
Hur är fyrtaktarna? Märkt att di är lite billigare, men känner att de kommer ha värdelöst drag som 125:or....
Kom med plus och minus nu grabbar, ge mig anledningar!
Ge mig råd om hojjar, ge mig information om hojjar!
Läs runt i den här tråden, rekommenderar dig att skumläsa igenom denna tråd, alla sidor för de flesta sidor består utav någon form utav information, oftast om sin egna motorcykel som man kan ge bäst information om...
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40463
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40286
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40333
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40061
Är ett urval utav de som fanns i samma kategori här, kolla även in på Sporthoj i deras 125-del , läs och bilda dig en uppfattning själv.
Med en motardhoj så kommer du garanterat ha det roligt, men som du själv säger så är de dyra i inköpspris, samt underhåll, vet med mig att min kusin hade utgifter på 2000 kronor till sin KTM EXC, och han körde inte allt för mycket med den, drog strax över litern, busade runt med den så nya däck, växellådsolja, tvåtaktsolja, kolv, etc gör sitt i slutändan.
Alla tvåtaktare är inte dyra, Yamaha har tvåtaktare som är vettiga i pris, gäller dock att hitta en vettig hoj till ett vettigt pris.
En EXC för 25.000 kronor varken väldigt mycket då inte ens 05or på andra modeller kostar så mycket, känns som priset är lagt bara för att det är en EXC just, men sen beror det ju på ifall den har massa smågodis och har nyligen genomgått motorrenovering samt hur många timmar den är körda, tävlingskörd eller motionskörd?
Jag personligen hade nog valt en tävlingskörd hoj med 60 timmar istället för en motionskörd med 40 timmar, för då känner jag mig säkrare på att underhållet är skött korrekt med tätare intervaller på oljor och sådant.
Är EXCn SM-kittad eller gjord för cross/enduro? Ett SM-kit lär väl gå löst på 8.000 kronor ifall du vill ha fräscha fälgar, däck, skivor och ok..
Enligt mig är det värt att köpa en 125a, men du måste ställa dig frågan själv ifall du kommer utnyttja det, ska du bara pendla till skolan varje dag eller tänker du ge dig ut på långturer på kurviga landsvägar?
På två dagar körde jag 50 mil på kurviga vägar med min DT, hur det skulle ha gått på en EXC vet jag inte, med tanke på bensinförbrukningen samt att det är crossmotor som kanske inte hade pallat det..
Kortet är inte speciellt jävligt att ta, visst är du ett moppefucko som har ett IQ på 80 så kommer du inte klara det, men hjärnan på rätt plats så blir det inte så svårt, det som kan vara krånligt är att få tid till risk1an, risk2an och uppkörning, utöver det så är det inte svårt.
Det enda som skiljer sig i proven är att du måste visa att du kan hantera motorcykeln på uppkörningen, kunna trafikreglerna och köra med hjärnan, jämfört med moped där du bara behöver sitta på den och hålla hastigheten, d.v.s. inget komplicerat allst.
Gefan i fyrtaktare ifall du ska köpa en 125a, ärligt då kan du lika gärna låta bli, visst gött ljud och drar inte så mycket, ska du pendla tio mil per dag, kör på en fyrtaktare så kommer du undan billigt med bensinförbrukningen om det är det du vill, men då kan du lika gärna ha moped anser jag..
Jag rekommenderar dig Yamaha DT125R, har skrivit mycket positivt om det och kan knappt hitta något negativt om den, trots att min är strypt förutom att dämparen är lite väl mjuk och småful.
Framdämparen löses med oljebyte till en vätska med lägre viskositet, utseendet löses med miniblinkers ifrån Biltema, en billig framskärm och en ny lykta, detta går inte på över 1000 kronor om man inte ska ha det dyraste, 1500 ifall du vill ha 'bättre' miniblinkers, en liten snyggare lykta etc..