El fel, käkar tändstift, Derbi

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög

El fel, käkar tändstift, Derbi

Inlägg av DerbiTobbe »

Tjena!
Nu har jag försökt allt som jag kan komma på så nu skulle jag vilja få eran hjälp! :)
Var ute och körde när det regnade när plötsligt all el slutade att fungera samt att moppen började "hacka" på lite högre varvtal. Den har blivit sån förut, då har jag bara köpt nytt tändstift så har den gått som vanligt igen. :? Är dock väldigt irriterande att köpa nya tändstift hela tiden för det har blivit så säkert 5ggr nu... Kör moppen på etanol, den är inställd och går väldigt bra så förstår inte varför tändstiftena går sönder hela tiden. Om ni vet vad det kan vara snälla dela med er om vad det kan vara.
Återigen till elfelet då... Har kollat alla sladdar så de sitter i, inga kablar är av, provat annat relä, kollat säkringen, provat med ett annat batteri men det vill ändå inte funka... Laddade batteriet när det satt på moppen då funkade det som det skulle fast att tändningen var av så de lös hela tiden oavsett om jag hade tändning på eller inte.. När jag drog bort kablarna slutade de att lysa. Provade med kompisens batteri och det var ingen skillnad. :evil:

Är lite jobbigt att köra utan lampor när det är mörkt så om ni vet vad som kan vara fel säg det gärna :)
//DerbiTobbe
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp

hmm

Inlägg av draceN96 »

hmm el felet låter som om det skulle vara generatorn som gett up..
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiTobbe »

Provade en kompis tändning, alltså den som sitter innanför svänghjulet och det var ingen skillnad... Ska prova med en kompis kabelhärva imorgon och om det funkar då måste det ju vara någon av mina kablar som gått av eller nåt, då får jag ju öppna hela skiten och kolla... Tvättade även moppen idag och då blev det som det blivit förut. Den bara "hackar" på högre varv... Drog då ut kontakten som går till kabelhärvan då gick den som vanligt :? Kan det vara något jordfel nånstans eller varför gör den så? :roll:
Tacksam för svar :)
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp

hm

Inlägg av draceN96 »

hm ja möjligt. det är svårt att veta. jobbigt med el fel har själv haft det. då var det en kabel innanför ett sånt där kabel skydd som hade gått av. då gick inte moppen alls. lika bara att kolla ordentligt på alla kablar.
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Skriv svar