Lätt mc - Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

WRR125 skrev:
Mattyyy skrev:I Torsdags så gjorde jag risk ettan så nu är det bara att vänta på körkortstillståndet och sen boka r2 och teoriprov :)
Väntar du fortfarande på tillståndet? :S
Yes! Helt sjukt men har kontaktat trafikverket och dom sa att jag borde få det i veckan eller nästa!
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inlägg av WRR125 »

Mattyyy skrev:
WRR125 skrev:
Mattyyy skrev:I Torsdags så gjorde jag risk ettan så nu är det bara att vänta på körkortstillståndet och sen boka r2 och teoriprov :)
Väntar du fortfarande på tillståndet? :S
Yes! Helt sjukt men har kontaktat trafikverket och dom sa att jag borde få det i veckan eller nästa!
Känns som väldigt lång tid... även för dom... ;)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

WRR125 skrev:
Mattyyy skrev:
WRR125 skrev: Väntar du fortfarande på tillståndet? :S
Känns som väldigt lång tid... även för dom... ;)
Dom sa att dom har extremt många förfrågningar som tar tid pga alla körkortsregler som ändras t.ex BE och nya bestämmelserna med hoj

Men ja det känns jävligt jobbigt iaf
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

p0d1 skrev:
16rieju16 skrev: okej, lärde man sig något särskilt på lektionerna eller är det sånt man kan läsa till sig i boken?
Nej, allt som kommer med på lektionerna finns i teoriböckerna, mitt tips ära tt köpa böckerna, läsa en bok för sig ett par gånger så man kan det.

Dock så hade min körskola en lektion för MC och en för bil där de talade om olika risker och lite mer djupgående, tex döda vinkeln, mer djupgående om kurvtagning för MC etcetc..

Men säger fortfarande skit i teorilektionerna och kör på böckerna bara och se till att fan i mig plugga med det så du inte kuggar provet...
okej då skippar jag att lägga pengar på lektioner. kör lektion då, är det bra att göra en sådan så man vet vad som kommer på uppkörningen?
kan man göra såhär: gå risk 1/2 på trafik skola och sedan övningsköra privat? :)
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

har inte sätt någon prata om beta rr 125cc :P
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

TuZx skrev:har inte sätt någon prata om beta rr 125cc :P
För att ingen vill ha den sjukt slöa hojen. Fråga Bensinskalle vad han tycker om motorn t.ex
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Har putsat på hojen idag, även lite smått igår på drevet och svingen..

Bilder får den som bryr sig! :D

[spoiler]
Bild
Bild

Vilken jävla skillnad bensin kan göra! Lät även skruvarna ligga i bensin i cirka en timma, vart som nya fan!

Bild
Bräääjkclener is the shiet, ska göra rent oket och beläggen imorgon!

Bild
Bild
Som nytt fan! Hatar ekrar, sjukt pilligt att få rent runt omkring det, alla mina tandbortsar var svarta p.g.a. olja sedan tidigare så blir att köpa det imorgon.

Bild
Bild
Detta är inget jämfört med hur det såg ut när jag köpte den.. Om jag säger att det var fem millimeter tjockt lager med kedjespray på svingen så ljuger jag inte..
Positiva i det hela var väl att jag tog bort det eftersom jag inte hade kortet då ens, större delen utav tiden var att putsa på hojen då, bort med skitet iaf..

Bakfälgen var svartare än natten och även där flera millimeter med kedjespray![/spoiler]
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Gillar den bilden på bakfälgen när den är kromad!
Men Jag borde få min cylinder + kolv imorgon så då ska det mekas! Men är det någon här som vet hur man får ut avgasporten? Är det bara att skruva bort dom skruvar som finns och dra? Har uppkörning på onsdag så vill gärna köra med egen hoj... eller kunna köra själv efteråt om jag klarar provet!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Macko96 skrev:Gillar den bilden på bakfälgen när den är kromad!
Men Jag borde få min cylinder + kolv imorgon så då ska det mekas! Men är det någon här som vet hur man får ut avgasporten? Är det bara att skruva bort dom skruvar som finns och dra? Har uppkörning på onsdag så vill gärna köra med egen hoj... eller kunna köra själv efteråt om jag klarar provet!
Roligt att någon gillar det iaf! :D

Vad har hänt? Vet att du skrev något om det på SH men har glömt bort det helt! ;ö
Har aldrig tagit av avgasporten, men ifall du vill ha en sprängskiss, maila http://www.mascotmotor.com/, ange bara ditt reg.nummer och säg att du behöver en sprängskiss för att plocka ut delar du vill beställa så skickar dom det, skit smidigt att ha när man mekar, funderar på att skriva ut alla sidor och sedan plasta in och ha i garaget.
Användarens profilbild
Macko96

Inlägg av Macko96 »

Fick på den nya cylindern precis! Går som ett as tyckte jag första sekunderna!
Kanske för att jag jämförde med en xr 125 som går sämre än min strypta moppe!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Macko96 skrev:Fick på den nya cylindern precis! Går som ett as tyckte jag första sekunderna!
Haha, se till att köra in den på ett korrekt sätt på tvåtaktare bara! ;)
Det är väl det man ska göra, jämföra sin cykel med moppar eller fyrtaktarna så man nöjer sig med effekten och inte pröva något med mer effekt, för man blir bara besviken när man sätter sig på sin egna :(
Användarens profilbild
Macko96

Inlägg av Macko96 »

p0d1 skrev:
Macko96 skrev:Fick på den nya cylindern precis! Går som ett as tyckte jag första sekunderna!
Haha, se till att köra in den på ett korrekt sätt på tvåtaktare bara! ;)
Det är väl det man ska göra, jämföra sin cykel med moppar eller fyrtaktarna så man nöjer sig med effekten och inte pröva något med mer effekt, för man blir bara besviken när man sätter sig på sin egna :(
vi gjorde som dom rekomenderade på sh... gasa upp igenom växlana... motorbromsa halvt, låta den kyla ned sig och sedan göra om processen
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Macko96 skrev: Vi gjorde som dom rekomenderade på sh... gasa upp igenom växlana... motorbromsa halvt, låta den kyla ned sig och sedan göra om processen
Alldeles korrekt det då! :)
Fast det med motorbromsa har jag inte läst något om lust att länka så man kan utöka sin kunskapskälla? :)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

p0d1 skrev:Har putsat på hojen idag, även lite smått igår på drevet och svingen..

[spoiler]
Bild
Bild

Vilken jävla skillnad bensin kan göra! Lät även skruvarna ligga i bensin i cirka en timma, vart som nya fan!

Bild

Bild
Bild
Som nytt fan! Hatar ekrar, sjukt pilligt att få rent runt omkring det, alla mina tandbortsar var svarta p.g.a. olja sedan tidigare så blir att köpa det imorgon.

Bild
Bild
Detta är inget jämfört med hur det såg ut när jag köpte den.. Om jag säger att det var fem millimeter tjockt lager med kedjespray på svingen så ljuger jag inte..
Positiva i det hela var väl att jag tog bort det eftersom jag inte hade kortet då ens, större delen utav tiden var att putsa på hojen då, bort med skitet iaf..

Bakfälgen var svartare än natten och även där flera millimeter med kedjespray![/spoiler]
Känner igen det där med skitiga fälgar, för att citera en kompis

"Du har ju skitfina fälgar här under, du måst ju bara... Gnugga lite..."
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

ValoPallo skrev:
p0d1 skrev:Har putsat på hojen idag, även lite smått igår på drevet och svingen..

[spoiler]
Bild
Bild

Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Känner igen det där med skitiga fälgar, för att citera en kompis

"Du har ju skitfina fälgar här under, du måst ju bara... Gnugga lite..."
Hahaha Bild
Kunglig vän du har! ;)
Användarens profilbild
Macko96

Inlägg av Macko96 »

p0d1 skrev:
Macko96 skrev: Vi gjorde som dom rekomenderade på sh... gasa upp igenom växlana... motorbromsa halvt, låta den kyla ned sig och sedan göra om processen
Alldeles korrekt det då! :)
Fast det med motorbromsa har jag inte läst något om lust att länka så man kan utöka sin kunskapskälla? :)
här har du lite rolig läsing!
annars finns det lite utspridda svar i denna tråden!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... urit/page2
Hoppas det var svaret du ville ha!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Macko96 skrev: här har du lite rolig läsing!
annars finns det lite utspridda svar i denna tråden!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... urit/page2
Hoppas det var svaret du ville ha!
Ahh din tråd, har läst den ett par gånger, men tack för länken i vilket fall! :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Vad använde du för att få rent insidan av svingen samt navet på bakfälgen?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Mattyyy skrev:Vad använde du för att få rent insidan av svingen samt navet på bakfälgen?
Vetefan om detta är så himla bra men använde bensin med lite papper bara, fungerar prima.

Har använt T-röd tidigare, blir så jävla mycket skrubbande och hålla på, och avfettning är lika illa det man köper på macken, tror det ligger något i att avfettning kallas fettning utav vissa :roll:

Använde bensin på dämparen för att få bort kedjespray, märkte att lite färg lossnade eller alltså färgade av sig, så undvik sådana ställen.. :)

Edit : Tips, väl ventilerat utrymme, annars kommer du bli smått dåsig och må illa som jag gjorde, tills jag fattade att det var bensinångorna! ._.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

p0d1 skrev:
Mattyyy skrev:Vad använde du för att få rent insidan av svingen samt navet på bakfälgen?
Vetefan om detta är så himla bra men använde bensin med lite papper bara, fungerar prima.

Har använt T-röd tidigare, blir så jävla mycket skrubbande och hålla på, och avfettning är lika illa det man köper på macken, tror det ligger något i att avfettning kallas fettning utav vissa :roll:

Använde bensin på dämparen för att få bort kedjespray, märkte att lite färg lossnade eller alltså färgade av sig, så undvik sådana ställen.. :)
Jaha då kan jag gå ut i garaget och göra det nu då! ;) Använder bara på ofärgade/kromade delar för jag har vart med om färg som blir matt eller släpper pga bensin.

Nja avfettning från macken är ingen höjdare! Fick lite avfettning av bonden i byn vid mig och jävlar vad den var effektiv! Hjulhus på bilen och liknande som blir riktigt jävla skitigt blev som nytt direkt.

Där snackar vi grejer dock så blev plast väääldigt mjuk.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Mattyyy skrev: Jaha då kan jag gå ut i garaget och göra det nu då! ;) Använder bara på ofärgade/kromade delar för jag har vart med om färg som blir matt eller släpper pga bensin.

Nja avfettning från macken är ingen höjdare! Fick lite avfettning av bonden i byn vid mig och jävlar vad den var effektiv! Hjulhus på bilen och liknande som blir riktigt jävla skitigt blev som nytt direkt.

Där snackar vi grejer dock så blev plast väääldigt mjuk.
Gör så, ta gärna bilder som mig höhö, spenderat fem timmar totalt på putsning endast på bakdelen utav den lawl... :(

Mjo, bönderna brukar ha 'crossavfettning', super effektivt men bör egentligen användas till rätt ändamål och inte knullputs som mig :(
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Vilken 125:a ska man välja om man vill ha en bra, lagom billig en som drar lagom med bensin och inte är för slö? Tips tack
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Gröngöling skrev:Vilken 125:a ska man välja om man vill ha en bra, lagom billig en som drar lagom med bensin och inte är för slö? Tips tack
Yamaha DT (Pansarvagn)
Honda NSR (Går nästan som fan om du vet vad du gör)
p0d1 skrev:Hahaha Bild
Kunglig vän du har! ;)
Om jag har ;)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Tänkte annars på YZF-R125 eller GPR125 4T, är de något att ha? Ska ju tydligen va lite riv i dem iom att det är 4-ventil i alla fall.
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:Vilken 125:a ska man välja om man vill ha en bra, lagom billig en som drar lagom med bensin och inte är för slö? Tips tack
DT125, pansarvagn, lååånga serviceintervaller, ser helt okej ut, bättre axx än alla fyrtaktare jag har testat.
Drar runt 0,4 - 0,6 beroende på körningen, den enda utgiften du har på DTn är bensin samt tvåtaktsolja, fyller på behållaren efter 120 mil ungefär, är en extra kostnad på cirka 200 kronor.
ValoPallo skrev: Yamaha DT (Pansarvagn)
Honda NSR (Går nästan som fan om du vet vad du gör)
Äsch, den går fortf i alla fall, alla kan gasa rakt fram snabbt, men det är frågan om man kan ta kurvorna med den sedan ;)
Gröngöling skrev:Tänkte annars på YZF-R125 eller GPR125 4T, är de något att ha? Ska ju tydligen va lite riv i dem iom att det är 4-ventil i alla fall.
Okej till den huvudsakliga frågan..
Vad är det du vill göra med hojen ens? Vill du börja stunta med den, åka i trappor och leka supermoto-förare, pendla tjugo mil varje dag etcetc.

Berätta vad du vill göra och huvudsyftet med hojen så ska jag föreslå hojar för dig! :)
Senast redigerad av p0d1 den 7 augusti 2012, 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Ja DT är en stark kandidat men finns nästan inga DT125X, vill helst inte ha DT125R då jag hellre kör SM...
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
WRR125
Elmoped

Inlägg av WRR125 »

Gröngöling skrev:Tänkte annars på YZF-R125 eller GPR125 4T, är de något att ha? Ska ju tydligen va lite riv i dem iom att det är 4-ventil i alla fall.
Jag har ju en Yamaha WR125 den drar väldigt lite bensin och går ganska rappt (för att vara 4t 125cc)
Har kört YZF:en också och den hade lite bättre axx samt top men gillar inte riktigt den kör-ställningen..

Tips är ju att testa sig fram helt enkelt!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:Ja DT är en stark kandidat men finns nästan inga DT125X, vill helst inte ha DT125R då jag hellre kör SM...
DT125X är ovanliga ja.
Du kan ju faktiskt köpa gatdäck, vilket oftast är en god idé då on/offroad slits gaaaanska snabbt kan jag säga..

Köpte nyligen ett renodlat bakdäck för 1300 kronor med montering, skulle ha kostat 1800 men fick rabatt på det.

Du kan utan problem hitta bra gatdäck för 1000 kronor styck max, det är en 125a du ska ha och det ställer inte lika höga krav på däcken som det gör vid en större hoj, dels för du håller generellt lägre hastigheter, vikten är mindre och bidrar till mindre slitage.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Ska ha den som transport lite överallt, blir nog inge offroad utan mer landsväg! WR125 är också riktigt fin men den kostar lite mer, precis som YZF:en... :/

Och släta däck på offroad-fälgar är inget jag är sugen på, ser inte särskilt kul ut fram om du frågar mig :P
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:Ska ha den som transport lite överallt, blir nog inge offroad utan mer landsväg! WR125 är också riktigt fin men den kostar lite mer, precis som YZF:en... :/

Och släta däck på offroad-fälgar är inget jag är sugen på, ser inte särskilt kul ut fram om du frågar mig :P
Vafan, du kan inte vara så jävla kräsen egentligen, finns ingen anledningen till det anser jag..
Visst lite annorlunda kommer det se ut men vem fan bryr sig egentligen..
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Nä, kanske inte men lite kräsen kan man vara :)
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:Nä, kanske inte men lite kräsen kan man vara :)
Visst kan du det, sådant går att ändra.
Se till att skaffa dig en bra och vettig hoj, tänk på detaljerna sen.

Tex blinkerserna på DTn är stora och ser ut att komma ifrån tidigt 90-tal, byta ut dom emot ett par miniblinkers ifrån Biltema, lite superlim runt glaset så är de vattentäta.
En ny framskärm i blått som du hittar överallt under 400 kronor sen en valfri lykta som går lös på 400 eller lite mer än så..

Allt sådant är detaljer, jag hade stoora planer att skaffa nya kåpor, dekalset, lacka om gaffelbenen, svingen, fälgarna, ny framskärm, lykta, blinkers etcetc.

Men när jag väl fick den så var jag kär i hojen och sket i hur den såg ut, den såg trots allt helt okej ut, och jag drar vartenda moppefucko som vill rejsa vid stoppen.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Gröngöling skrev:Ja DT är en stark kandidat men finns nästan inga DT125X, vill helst inte ha DT125R då jag hellre kör SM...
Du har lyssnat för mycket på "Sm-konverterar-grabbarna" va? Köp du en DTR också kör du slut på offroadsulorna också köper du gatdäck och kränger på, ingen mening att börja sprida pengar på att konvertera till SM och andra fånigheter :)
p0d1 skrev:åka i trappor och leka supermoto-förare
Haha, dagens! :D

Edit: Hur fan ser man skillnad på MX och SM fälgar? För mig är det fan bara metall och eventuellt ekrar...
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

ValoPallo skrev:
Du har lyssnat för mycket på "Sm-konverterar-grabbarna" va? Köp du en DTR också kör du slut på offroadsulorna också köper du gatdäck och kränger på, ingen mening att börja sprida pengar på att konvertera till SM och andra fånigheter :)
Bild
SM-konvertering är dyrt och onödigt anser jag.
ValoPallo skrev:
p0d1 skrev:åka i trappor och leka supermoto-förare
Haha, dagens! :D

Edit: Hur fan ser man skillnad på MX och SM fälgar? För mig är det fan bara metall och eventuellt ekrar...
Hahah det är ju ganska roligt i sig faktiskt att åka i trappr, bara de inte är för branta eller höga trappsteg :)

Edit : Jadu.. Är väl att MX-fälgar är gjorda för MX och SM-fälgar är gjorda för SM, är nog det jag kommer på!

Nej seriöst skit nu, tror att MX är starkare, detta är dock en gissning bara..
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Tycker att offroad-däck med släta sulor ser lite fånigt ut när man jämför med ordentliga SM-fälgar! Samma med grova däck på SM-fälgar... Men när det gäller utseendet på DT:n räcker det med biltemas blinkers och stänka, plus en HP Master lykta för att den ska va riktigt snygg :D Är bara förbrukning egentligen som är lite avtändande, menar en GPR125 4T drar hälften så mycket blandad körning...

Jaja, tack för alla tips iallafall :D
Well do ya, punk?
Skriv svar