Shena! Undrar hur jag ska lufta min bakbroms. Har provat det vanliga. Tror det är
*Öppna ventilen
*Tryck ner bromsen
*Stäng ventilen
*Släpp bromsen
osv osv.
Tar sån jävla tid. Får knappt upp tryck. Finns det inget snabbare samt effektivare sätt?
Kan man öppna ventilen och lägga på en slang på den samtidigt som man håller ner bromsen och suger i slangen. Sedan stänger man ventilen och släpper bromsen?
Pumpa bromsen ett tag (detta är ett 2mans jobb om du inte har något o hålla inne bromsen med när du pillar på ventilen)
Håll inne bromsen
Öppna ventilen medans du fortfarande håller bromsen inne
Låt eventuell luft o annat pysa ut genom ventilen tsm med oljan tills det slutar.
SEN kan du släppa bromsen, o fortsätta pumpa etc etc
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
hans guide är ju exakt samma som det jag förklarade? förutom de med pet flaskan
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Det går inte att göra som jag skrev då? Tänker mig att det går fortare då. Ska man isåfall hålla ner bromsen sen skruva upp ventilen och släppa när man stängt ventilen. Eller ska man först skruva upp ventilen sen trycka ner bromsen och stänga ventilen?
När jag luftade min broms på Riejun som inte tog alls så pumpade jag lite sen öppnade jag ventilen och tryckte ner bromsen, skruvade år ventilen och släppte bromsen. Sen samma sak igen.
Det gick skitfort. Innan provade jag de här sättet att man ska hålla ner bromsen när man skruvade upp ventilen. Kom kanske ut en bubbla varje gång. Höll på en halvtimme kanske. Sen provade jag att trycka ner bromsen när den var uppskruvad. Då bara sprutade de ut bubblor osv.
Herregud, häll i bromsvätska i behållaren å skruva på. Nu trycker du in handtaget å skruvar loss skruven vid nippeln, skruva åt och repetera. ÅÅÅÅÅH SÅ SVÅÅÅRT ???!?!?!
PcCrazyMods skrev:
Böt i förgår. Vad får man med om man köper ett bakbromsok från cykelkraft? Får man klossar och luftnippel?
Aha, hur gjorde du då? Tömde du systemet helt och hällde i ifrån toppen?
Luftnippeln sitter väl på oket? Tror dock inte att klossar medföljer, bör väl stå på Cykelkraft när du beställer
mrderbiguy skrev:Herregud, häll i bromsvätska i behållaren å skruva på. Nu trycker du in handtaget å skruvar loss skruven vid nippeln, skruva åt och repetera. ÅÅÅÅÅH SÅ SVÅÅÅRT ???!?!?!
ÅÅÅÅHH så svårt att lära sig stava ordentligt och kunna bygga upp en mening så att du inte framstår som en efterbliven tioåring eller?!
PcCrazyMods skrev:
Böt i förgår. Vad får man med om man köper ett bakbromsok från cykelkraft? Får man klossar och luftnippel?
Aha, hur gjorde du då? Tömde du systemet helt och hällde i ifrån toppen?
Luftnippeln sitter väl på oket? Tror dock inte att klossar medföljer, bör väl stå på Cykelkraft när du beställer
mrderbiguy skrev:Herregud, häll i bromsvätska i behållaren å skruva på. Nu trycker du in handtaget å skruvar loss skruven vid nippeln, skruva åt och repetera. ÅÅÅÅÅH SÅ SVÅÅÅRT ???!?!?!
ÅÅÅÅHH så svårt att lära sig stava ordentligt och kunna bygga upp en mening så att du inte framstår som en efterbliven tioåring eller?!
Nej jag tömde aldrig helt.. Kanske man skulle ha gjort? Står bara att den levereras utan bajonskruv. Aja, skitsamma. Använder dom gamla. Stort tack till dig p0d1. Du har varit till stor hjälp. Tänkte ta och beställa den här
p0d1 skrev:
Olja? Har du hällt i olja i oket så har du antagligen förstört oket, olja ska inte användas till bromssystemet utan bromsvätska ska användas.
Skulle tro att han menade bromsvätska. Hoppas det iallafall.
Hoppas jag med, för hans egna skull, all bromsverkarn lär väl försvinna inom en kort tid annars..
PcCrazyMods skrev:
Nej jag tömde aldrig helt.. Kanske man skulle ha gjort? Står bara att den levereras utan bajonskruv. Aja, skitsamma. Använder dom gamla. Stort tack till dig p0d1. Du har varit till stor hjälp. Tänkte ta och beställa den här
Visst är det hela oket? Båda sidor alltså? En del kan man ju beställa bara en del.
Är ganska säker på att man ska tömma helt för att få den dåliga vätskan ut som kan vara smutsig och ha fukt i sig.
Vissa väljer även att skölja rent systemet ett par gånger med bromsvätska när de byter, men det är nog aning overkill ifall man gör det ordentligt och ser till att ren och fin vätska kommer ut genom nippeln ett par flera gånger så att säga..
Ingen aning faktiskt, gör så här och ring till dom imorgon när de har öppnat så att allt blir rätt istället, surt att stå där med paketet i garaget så är det inte allt man behöver eller dylikt, kundtjänst finns till en anledning, men få utnyttjar den :/
p0d1 skrev:
Olja? Har du hällt i olja i oket så har du antagligen förstört oket, olja ska inte användas till bromssystemet utan bromsvätska ska användas.
Skulle tro att han menade bromsvätska. Hoppas det iallafall.
Hoppas jag med, för hans egna skull, all bromsverkarn lär väl försvinna inom en kort tid annars..
Har du prövat? Nej men hydralikolja fugerar fin fint inga problem då vi prövade men rekomenderar inte...