Rasslande Rieju RRX

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Deddej
Elmoped

Rasslande Rieju RRX

Inlägg av Deddej »

Tja. Har en Rieju RRX 07 som ger ifrån sig ett rasslande ljud när man kör / varvar den.
Har provat att byta växellådsoljan men det hjälpte inte, dock så har jag kommit fram till att det borde vara något med kedjan, för när jag spänner åt kedjan genom att trycka ner den med foten så att den inte går att flytta en millimeter så rasslar inte moppen någonting när jag gasar. Jag har provat att spänna åt kedjan för den var lite slapp innan. Jag kan nu röra den cirka 2 cm men den rasslar fortfarande.
Rasslandet upphör endast när jag spänner med foten.
Vad ska jag göra för att få ljudet att upphöra?

Tack på förhand för svar.

Edit:
Har kommit fram till att framdrevet går att flytta utåt o trycka in ungefär 1-2mm, vet ej om detta är normalt eller om det är nåt fel.
Senast redigerad av Deddej den 5 augusti 2012, 12:54, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Om jag har förstått rätt så är det kedjan som rasslar?
Testat att smörja den i såna fall?
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Kolla värmeskyddet vid avgasröret det kan vara det som rasslar om det sitter löst, var så för mig och det lät som att det var från kedjan..
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Ja. Kedjan rasslar. Jag har nyligen smörjt den för bara någon dag sedan och det har inte hjälpt.
Värmeskyddet sitter fast också. Det känns mer som att det är något vid framdrevet men jag har absolut ingen aning vad som kan vara fel där.

Går det att smörja med WD40? Enligt vissa så fungerar det utmärkt men jag borde nog ta och köpa någon riktigt kedjespray.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Dra åt alla motorfästen, kolla hur mycket framdrevet glappar, kedjeskydd osv. Även plastgrejen som sitter på svingen som skyddar svingen från kedjan, om det ligger mot ramen kan det mycket väl vara det som låter. Uteslutnings metoden!
Fuzich
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Fuzich »

Har samma problem med min rrx, låter även nått från motorn :S
Senast redigerad av Fuzich den 4 augusti 2012, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Deddej skrev:Ja. Kedjan rasslar. Jag har nyligen smörjt den för bara någon dag sedan och det har inte hjälpt.
Värmeskyddet sitter fast också. Det känns mer som att det är något vid framdrevet men jag har absolut ingen aning vad som kan vara fel där.
Kolla så framdrevet sitter fast, ruckla lite på det. Kolla så drevaxeln sitter fast också. =)

Kan även vara katalysatorn i röret som sitter löst, dock brukar det inte rassla utan mer klonka..så det är högst osannolikt. :p
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Fuzich skrev:Har samma problem med min, låter även nått från motorn :S
Precis. Det låter nånting från motorn också, är inte helt hundra på det men nånting låter det som, kan mycket väl vara något med framdrevet, drevaxel o allt rabalder. :roll:
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

La till en några bilder i tråden på någon märklig slang som jag fann i närheten av framdrevet.
Vill även säga att jag provade att se om det var något med framdrevet och jag kunde flytta det lite utåt, cirka 1-2 mm, är det här normalt?

Ursäkta double-posten :s
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

slangen är en dränerings slang för oljan i motorn. drevet skall man kunna vicka på lite o så JA, men axeln får inte flytta sig/rubba sig.
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Okej! Jag var o pilla lite på drevet o de där för nån minut sedan nu och upptäckte att drevaxeln går att flytta på cirka 1 millimeter.
De här antar jag inte är bra? Hur ska man fixa detta då?
Senast redigerad av Deddej den 4 augusti 2012, 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

Deddej skrev:Okej! Jag var o pilla lite på drevet o de där för nån minut sedan nu och upptäckte att hela jävla drevaxeln går att flytta på cirka 1 millimeter.
De här antar jag inte är bra? Hur ska man fixa detta då?
1mm är ingen fara och det glappet påverkar inte rasslet. måste vara något i motorn...
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Kan ändå inte direkt avgöra om det är 1mm eller 2-3 för gick inte se så bra, men de måste vara nånting med denna eftersom när jag spänner kedjan genom att trycka ner foten så låter moppen helt fint, och det måste ju bero på att drivaxeln hålls fast för att jag spänner kedjan så hårt?
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

om det bara rasslar när du inte spänner så borde det ha med axeln att göra om inte kedjan släpar i något förståss? jag vet inte vad man skall göra åt det men jag ser inte så många alternativ än att klyva motorn.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

den slangen är till om de är för mycke motor olja så den ska inte sitta någon stans
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

TuZx skrev:den slangen är till om de är för mycke motor olja så den ska inte sitta någon stans
Överflöd av olja, korrekt uttryckt "Spillolja" :) Som vi bonnar säger
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

om den slutar rassla när du spänner kedjan hårt så skulle jag satsa mina pengar på att det är kedjan som är sop slut och att det är länkarna som rasslar.

hur långt har dkedjan gått?
kan du röra kedjan i sidled?
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

man skall kunna röra kejan i sidled, men inte mycket. testa att ta av kedjan, lägg den på ett bord och testa om det går att böja den mycket. blir det nästan en halvmåne så är den å häva..
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Kedjan är ju original sen förra ägaren och har suttit på i cirka 1300 mil.
Framdrevet är lite slitet och ska bytas om några dagar. Kedjan verkar ju helt okej för min del men jag har absolut ingen aning exakt hur den ser ut eller betér sig om den är sliten.

Skulle kunna ta väck kedjan tror jag och ta nåra bilder på de och känna efter hur bra den är, men isåfall vill jag gärna veta lite mer exakt hur de ska vara så att jag inte drar nån förhastad slutsats.
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

ta bara en bild på hur cirkelformat det blir när du lägger den platt och böjer.. är ju trots allt inte så svårt att ta av kedjan :P sen om det är glapp mellan länkarna för då kan de vara det.. men som sagt ta bara en bild så ;)
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Tja. Jag var ute och tog bort kedjan och böjde den men fick det bara till en halv halvmåne, vilket inte direkt tyder på slitet från vad jag vet.
Sen provade jag också att gasa lite med moppen utan kedjan på eftersom det kanske var den som rasslade, men nä ljudet var fortfarande där.

Jag fattar ändå inte varför jag fortfarande kan göra så att jag spänner åt kedjan med foten när den står still och gasa (neutralläge förstås) utan att det låter? Sen när jag släpper foten så börjar det låta.

Någon som har en aning på vad det är för nåt skumt med de här??
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Inget lager vid drevaxeln som gjort sitt?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Kolla så att det finns en rull distans som kedjan ska glida på framme vid drevet! Har precis fixat det på min rrx ;-)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Niklas Berntsson skrev:Kolla så att det finns en rull distans som kedjan ska glida på framme vid drevet! Har precis fixat det på min rrx ;-)
Vad är det om jag får fråga? :roll:

Och nåt lager, det vet jag inte. Jag vill så mycket som möjligt avstå från att klyva motorn. Det är ett helvete bokstavligt talat.. :cry:
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Deddej skrev:
Niklas Berntsson skrev:Kolla så att det finns en rull distans som kedjan ska glida på framme vid drevet! Har precis fixat det på min rrx ;-)
Vad är det om jag får fråga? :roll:

Och nåt lager, det vet jag inte. Jag vill så mycket som möjligt avstå från att klyva motorn. Det är ett helvete bokstavligt talat.. :cry:
En svart rulle som sitter på en bult som sitter fast i ramen och uppe på den ska kedjan ligga så den inte slår i ramen och ger ifrån ett rasslande ljud ;-)
Hade det på min och trodde det var drivaxeln som lagret hade gått på men det var ett betydligt lättare problem som jag åtgärdade på 20 min :-D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Men jag provade att gasa när kedjan inte satt på om du läste det lite längre upp i tråden, så det kan väl inte vara det? :o
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Deddej skrev:Men jag provade att gasa när kedjan inte satt på om du läste det lite längre upp i tråden, så det kan väl inte vara det? :o
Aha nej då kan det inte vara det :-D
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
Deddej
Elmoped

Inlägg av Deddej »

Tja! Var på en mc butik i Burseryd idag "Manfreds Motor" och bad dom kolla på moppen eftersom jag inte kunde hitta något själv.

Visade sig vara ett brutet motorfäste som jag inte hade lagt märke till när jag skruvade åt alla fästen. Som tur väl var det en lätt grej att fixa o kostade 240 kr.

Tack för hjälpen ändå alla!! :D
Tråden kan låsas :)
Skriv svar