Koppling funkar inte efter kedje skada

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
maxbre
Elmoped

Koppling funkar inte efter kedje skada

Inlägg av maxbre »

Hej

Min kompling har slutat fungera efter att jag var ute och körde som vaniligt så börja moppen "hoppa" kändes precis som om jag hade punktering eller kör med ett ovalt däck så jag stannade och kollade och allt såg okej ut så jag forsatte köra långsamt (max 10 km/h) för jag hade ca 7 km kvar tills jag var hemma men efter 100 meter så gick kedjan av och slog hål i motorblocket.. har därefter lagat skadan på motorblocket och bytt kedja, men nu när jag skulle ut och testa efter att ha bytt kedjan så funkar inte kopplingen över huvudtaget växel slängs i direkt när jag lägger i växlen med kopplingen i. Vad kan ha hänt?

Det är en Derbi Senda
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

Kopplingsvajer kanske inte är spänd?
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

kopplinsvajern är precis som innan och kopplinsarmen rör sig lika långt och samma motstånd i kopplinshandtaget.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: Koppling funkar inte efter kedje skada

Inlägg av G-son »

maxbre skrev:...och slog hål i motorblocket.. har därefter lagat skadan på motorblocket...
Att laga hål i motorblocket bör innebära fullständig demontering av motorn, svetsning, och montering, och det är betydligt mer sannolikt att något monterades fel än att kedjan skadade något som har med kopplingen att göra. Eller fusklagades skadan på annat vis?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

det blev bara ett litet hål i blocket så det läckte olja, lagade det med kemisk metall. kanske överdrev lite med "slog sönder motorblocket". Kan det vara en anledning att det är för lite olja i motorn?
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

hände samma sak för mig med kopplingen när jag hade för mycket olja, kan det vara samma med för lite?
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

Om det är så, så måste jag ha för lite olja, för moppen stod några nätter och läckte olja i garaget så det var en stor olje pöl på golvet. Fylde på den sista oljan jag hade som var kanske 1 dl före jag skulle testa om den funkade men 1 dl kanske inte räckte till om nu nästan hela motorn är tömd på olja.
Skriv svar