Klokt med 125'a? Reservdelar?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
GasresarN
Svårstartad skrothög

Klokt med 125'a? Reservdelar?

Inlägg av GasresarN »

Hejsan underbara TSR! :D

Då jag är trött på att köra runt på en orginal Derbi, och är rädd för att det ska skita sig i motor och grejer med Thrower röret så har jag funderat kring 125'a. Skaffar 125'a av dessa anledningar: Köra lagligt, skönt att ha allting gjort när man skaffar mellan MC - bara att köra upp, att köra dom 2 prov åren på en lugn 125'a så man kan bränna runt med bil/ A2 utan att vara orolig över kortet när man är 18. :twisted: :twisted:

Men då jag betalar allting själv, både kort och mc, försäkringar osv. så underlättar det ju om saker och ting håller... Yamaha dt125'an är väll inte direkt känd för att ge upp i första taget? Kan man lita på dom maskinerna? Kan någon linka en bra hemsida där man kan köpa reservdelar osv. Skiljer det massor i pris på reservdelar till en DT125 än min lilla gulliga Derbi Xtreme? :o
Samt hur lindrigt kommer man undan med A1 kortet tror ni? :?
Tackar så hjärtligt för alla svar! :D
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

hört att kortet går runt 8k
annars så är det väll olja och kolv som ska bytas då och då på 125a om de är 4t då annars är det väll mest kolven
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiTobbe »

Håller själv på med lätt mc kortet och om jag räknat rätt kommer mitt kort att landa på ca 6000 kr. Men då kör jag inte på trafikskola för tycker att det ska räcka med att ha kört moppe i 1 år :wink: Sen är det ju om man ska ha teori böcker och sånt men det finns ju program till datorn som går att fixa. Har själv en gammal honda crm 91:a som är liknande mot dt:n och nästan samma service intervaller. Dock ska crm:en vara något rappare.
boomblaster
Elmoped

Inlägg av boomblaster »

mitt A1 kort kostade mig mellan 5 och 6 tusen, jag gjorde i princip allt privat förutom 1 körlektion för att veta vad jag behövde träna på, att köra moppe och köra lätt mc (som uppkörningsgubben vill att man ska) är två helt skillda grejer egentligen.
ska du ha en laglig 125a som är strypt osv. så bör du satsa på en 4T som har cirka 15hk orginal ist för en nedstrypt 2takt.
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

boomblaster skrev:ska du ha en laglig 125a som är strypt osv. så bör du satsa på en 4T som har cirka 15hk orginal ist för en nedstrypt 2takt.
strypt? :shock: vafaan? :lol:
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Om det blir 125'a så är ju planerna en ostrypt DT125X då dom ser goa ut. 8) Men låt säga att gasvajern går av, kostar det då massor att byta ut? Med tanke på avgasventiler och grejer... Om man gämför mot en moppe? :?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Så du ska ha en 4taktare eller?
Gasvajern blir inte annorlunda för att det är 4takt...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

DT125X är en tvåtaktare, du tänker nog på XT125 :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

GasresarN skrev:DT125X är en tvåtaktare, du tänker nog på XT125 :)
åhå ja my bad.
Men det är inga större problem med den än med en moppe. avgasventilerna är inga större problem sålänge dom funkar ordentligt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
p0d1
F.D Crew

Re: Klokt med 125'a? Reservdelar?

Inlägg av p0d1 »

Få dina föräldrar att stå på försäkringen ifall du inte bor ute på landet.
Skulle jag stå på min DT125R skull det ha gått på halv/hel 20.000 kronir, bor visserligen i Södertälje men i alla fall, med pappa som står på den(48 år) så kostar det knappt 8.000 hel/hel..

Nej, Yamaha är känd för att vara slitstark som ett jävla svin, kolv rekommenderas att bytas efter 2000 mil, men finns fullt med idioter som fortfarande kör med kolvar som har gått över 2800 mil, bara att kolla på Youtube så ser du fult med filmer där DT125or pressas, allt från stadskörning till extrem terräng ;ä

Mascot Motors säljer reservdelar bland annat till Yamaha, har köpt packboxar, dustsealers och sådant småskit därifrån utan problem, upplever dom dock dyra men de erbjuder väldigt bra hjälp.

Man brukar få uppge sitt reg.nummer så får man en sprängskiss skickad till sig där man kan sitta och plocka ut delar med artikel numret, eller använda den när man mekar(skit bra).

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m

Älskar min DT verkligen, även om den har lite skavanker från skogskörningen så är den fortfarande grymt fin :)

Edit :
boomblaster skrev:mitt A1 kort kostade mig mellan 5 och 6 tusen, jag gjorde i princip allt privat förutom 1 körlektion för att veta vad jag behövde träna på, att köra moppe och köra lätt mc (som uppkörningsgubben vill att man ska) är två helt skillda grejer egentligen.
ska du ha en laglig 125a som är strypt osv. så bör du satsa på en 4T som har cirka 15hk orginal ist för en nedstrypt 2takt.
Mitt kostade närmare nio tusen, tog teorilektioner och körlektioner, teorin mest för att mamma ville det men men..
Varför ska man inte köra en tvåtaktare strypt? Min DT är strypt, har provkört flertal olikare fyrtaktare, min är bättre på alla möjliga vis, från acceleration till att få upp den på gas bara, ingen balanspunkt men får i alla fall upp den 40-50 centimeter kanske vilket jag inte fått med någon fyrtaktare jag har prövat, enda nackdelen med den strypt jag kan tänka mig är att den är.. slö i toppfarten, runt 110 kommer den upp i, 120 om jag pressar den.
boomblaster
Elmoped

Inlägg av boomblaster »

p0d1 skrev:Få dina föräldrar att stå på försäkringen ifall du inte bor ute på landet.
Skulle jag stå på min DT125R skull det ha gått på halv/hel 20.000 kronir, bor visserligen i Södertälje men i alla fall, med pappa som står på den(48 år) så kostar det knappt 8.000 hel/hel..

Nej, Yamaha är känd för att vara slitstark som ett jävla svin, kolv rekommenderas att bytas efter 2000 mil, men finns fullt med idioter som fortfarande kör med kolvar som har gått över 2800 mil, bara att kolla på Youtube så ser du fult med filmer där DT125or pressas, allt från stadskörning till extrem terräng ;ä

Mascot Motors säljer reservdelar bland annat till Yamaha, har köpt packboxar, dustsealers och sådant småskit därifrån utan problem, upplever dom dock dyra men de erbjuder väldigt bra hjälp.

Man brukar få uppge sitt reg.nummer så får man en sprängskiss skickad till sig där man kan sitta och plocka ut delar med artikel numret, eller använda den när man mekar(skit bra).

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m

Älskar min DT verkligen, även om den har lite skavanker från skogskörningen så är den fortfarande grymt fin :)

Edit :
boomblaster skrev:mitt A1 kort kostade mig mellan 5 och 6 tusen, jag gjorde i princip allt privat förutom 1 körlektion för att veta vad jag behövde träna på, att köra moppe och köra lätt mc (som uppkörningsgubben vill att man ska) är två helt skillda grejer egentligen.
Mitt kostade närmare nio tusen, tog teorilektioner och körlektioner, teorin mest för att mamma ville det men men..
Varför ska man inte köra en tvåtaktare strypt? Min DT är strypt, har provkört flertal olikare fyrtaktare, min är bättre på alla möjliga vis, från acceleration till att få upp den på gas bara, ingen balanspunkt men får i alla fall upp den 40-50 centimeter kanske vilket jag inte fått med någon fyrtaktare jag har prövat, enda nackdelen med den strypt jag kan tänka mig är att den är.. slö i toppfarten, runt 110 kommer den upp i, 120 om jag pressar den.

Den är nog inte strypt om den går i 120 och går som du beskriver den, En strypt 2taktare går inte riktigt rent jämfört med ostrypt SPECIELLT inte de nya med de nya miljö reglerna, katalysator och allt skit gör att dom inte går så skoj strypta, ang. försäkring så vet jag inte hur alla får så dyr försäkring har min stående på min farsa som är 48 han oxå och det kostar cirka 250kr i månaden, tips är Svedea eller Bilsportmc, de brukar vara billigare.
Ang. gasvajer osv. gasvajern har inget med avgasporten att göra, vet inte hur det är på andra hojar men antar att 90% är med en elektroniskt styrd motor, alltså att avgasporten öppnas vid ett visst varvtal styrt av CDI'n
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

boomblaster skrev: Den är nog inte strypt om den går i 120 och går som du beskriver den, En strypt 2taktare går inte riktigt rent jämfört med ostrypt SPECIELLT inte de nya med de nya miljö reglerna, katalysator och allt skit gör att dom inte går så skoj strypta, ang. försäkring så vet jag inte hur alla får så dyr försäkring har min stående på min farsa som är 48 han oxå och det kostar cirka 250kr i månaden, tips är Svedea eller Bilsportmc, de brukar vara billigare.
Ang. gasvajer osv. gasvajern har inget med avgasporten att göra, vet inte hur det är på andra hojar men antar att 90% är med en elektroniskt styrd motor, alltså att avgasporten öppnas vid ett visst varvtal styrt av CDI'n
Kom hem igår från utlandssemester, gick upp fyra och somnade 04:00 i natt och gick upp nio, det skyller jag på eftersom jag inte hänger med riktigt och ställer motfrågor eftersom jag inte förstår i nuläget.

Du menar alltså att min DT _INTE_ är stryp eftersom den går i 120? Jag är till 99% säker på att den är strypt, dels för att strypningen i modellen fram till 2003 sitter långt in i kröken, och vad jag kan se så är det originalkrök utan att ha blivit uppkapad eller dylikt.

Samt att varvtalsstrypningen satt i förut, vilket den inte gör nu men ger ingen skillnad, högst troligen eftersom den fortfarande är strypt i kröken som påverkar mest.

Angående försäkringen förstår jag inte hur folk kan få det så billigt, men får be mamma/pappa kolla in Svedea och Bilsportmc om det blir så mycket billigare.
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Försäkringen på min Dt kostar 1200kr på pappa, är hel/per år

Rekomenderar också Dt125 stark om du inte vill lägga ut en massa pengar på mek. (dvs att du köper en bra dt från början utan några skavanker)
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Oh, ljuva XT.

Lätt värt det, om du kör längre än till butiken så är det en enorm lättnad att ha lättviktare, mopeder går långsamt, dricker soppa och går sönder. Lättviktare däremot....

Med en lättviktare får du även andra fördelar, som t.ex:

(Mer)Respekt från andra trafikanter

Du får köra på motorvägar, väldans väldans

Du slipper sitta och titta bakom dig och vara nojig över att polisen kommer och tar dig(Såvida du inte kör som ett arsle då)

Du får ett snabbt och effektivt transportmedel som inte går sönder mitt ute i ingenstans(Såvida du inte meckar som ett arsle då)

Visst, kort och försäkring kostar, men vafan, skaffa ett jobb och sälj moppen, glädjen av att vrida på gasen kompenserar.

Edit: DT är skottsäker, inget att oroa sig för där, skaffa en 82/83 så får du veteranbesikta så blir det billigt också
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

ValoPallo skrev:
Oh, ljuva XT.

Lätt värt det, om du kör längre än till butiken så är det en enorm lättnad att ha lättviktare, mopeder går långsamt, dricker soppa och går sönder. Lättviktare däremot....

Med en lättviktare får du även andra fördelar, som t.ex:

(Mer)Respekt från andra trafikanter

Du får köra på motorvägar, väldans väldans

Du slipper sitta och titta bakom dig och vara nojig över att polisen kommer och tar dig(Såvida du inte kör som ett arsle då)

Du får ett snabbt och effektivt transportmedel som inte går sönder mitt ute i ingenstans(Såvida du inte meckar som ett arsle då)

Visst, kort och försäkring kostar, men vafan, skaffa ett jobb och sälj moppen, glädjen av att vrida på gasen kompenserar.

Edit: DT är skottsäker, inget att oroa sig för där, skaffa en 82/83 så får du veteranbesikta så blir det billigt också
Glädjen när man vrider på gasen på en xt tror jag inte på den e ju slöare än min moped XD
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

köp en dt så blir du nöjd ;)
Användarens profilbild
Macko96

Inlägg av Macko96 »

och föresten... 40k är inge liten buffert du har... det kan man köpa nästav vilken 125a man vill ha! ;)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Hur stor chans är det egentligen att snuten kommer på en med att man kör en avstrypt 125a?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Macko96 skrev:och föresten... 40k är inge liten buffert du har... det kan man köpa nästav vilken 125a man vill ha! ;)
sen ska man ha utrustning för 5-10k och kortet också.

glöm inte försäkring och underhåll på de sen...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Macko96

Inlägg av Macko96 »

bensinskalle skrev:
Macko96 skrev:och föresten... 40k är inge liten buffert du har... det kan man köpa nästav vilken 125a man vill ha! ;)

men ändå... det är endel pengar...
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

bensinskalle skrev:

40.000 är ju ganska mycket i vilket fall även om 5-10.000 hamnar på utustning.
Beroende på vad för hoj man väljer så kan man komma undan billigt med underhållet, allt från 200spänn på tvåtaktsolja och bensin till kolv, men bra att du tog upp det då det ofta är skynda utgifter man inte brukar tänka på :)!
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Nicke_95 skrev:Glädjen när man vrider på gasen på en xt tror jag inte på den e ju slöare än min moped XD
Hördudu, nu ska du int snacka skit här, den må va lite slö men det är nånting med den som gör att du inte kan annat än le och gapskratta när du vrider på :)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Satan vad pigg tråden blev, är bara borta nån dag så skrivs det friskt! :D (Kan ju ses som både neggativt och posetivt från mitt håll)... Men tack och bock allihopa!
Jag tror att det får lov att bli en 125'a. Föräldrarna säger att det är onödiga pengar att lägga ut, men det beror ju på hur man ser det...
Visst, kortet kostar 7-8k, men om man tänker på den IGENTLIGA kostnaden för lätt mc kort är det ju ca 1300kr för uppkörning. För om man nu tar A1 så slipper man ju sedan Risk 1an och 2an sen till mellahoj, samt teorin. Så om man nailar uppkörningen på första så är det ju inte ekonomiskt omöjligt ^^ Då man även har moppe som man + - nån tusing får en schysst 125'a för, så blir det ju inte helt galet ändå ju! :D :D :D
Skriv svar