Hej!
Vetef*n var jag ska lägga denna tråd men aja, hoppas den ligger rätt här,
iaf, dettä är väl inger problem eller så utan mer nyfikenhet men också bra kunskap att ha. Alltså hur ser/luktar/känner man skillnad på 95 och 98 oktanig bensin? Vet ej hur ni har det i Sverige men i finland tankar vi i alla fall 98 till moppe o sånt, och i bland kan jag bli lite fundersam ifall farsan har handlat rätt, eftersom han lever lite i dom gamla tiderna då 95 funka till allt.
Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa
jag kör 98 då min moppe går bättre med det.
jag ser då ingen skillnad på det
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt
tror dock de kan vara så då han är sämst på ställa in;) och fall han ställer in dåligt så den får för ltie bensin så kan den förtända och 98 tänder senare pågrund av de högre oktantalet så den tål högrekompresstion dock är de knappt någon märkbar skillnad
fel fel fel.... 98 har bättre förbränningseffekt än 95, trodde ni moppepojkar kunde detta vid det här laget
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Piitus96 skrev:fel fel fel.... 98 har bättre förbränningseffekt än 95, trodde ni moppepojkar kunde detta vid det här laget
förkalra gärna den här förbrännigns effekten ? ändå skillnaden är antalet alkaner i dom olika greningarna som gör så dem tål högre kompresstion, hänger du inte med på NO:n ?
potog skrev:
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt
tror dock de kan vara så då han är sämst på ställa in;) och fall han ställer in dåligt så den får för ltie bensin så kan den förtända och 98 tänder senare pågrund av de högre oktantalet så den tål högrekompresstion dock är de knappt någon märkbar skillnad
skulle väll vara de då, tror inte man märker nån skillnad när man har 50 sport å effekt rör
Piitus96 skrev:fel fel fel.... 98 har bättre förbränningseffekt än 95, trodde ni moppepojkar kunde detta vid det här laget
förkalra gärna den här förbrännigns effekten ? ändå skillnaden är antalet alkaner i dom olika greningarna som gör så dem tål högre kompresstion, hänger du inte med på NO:n ?
Palla NO, va bara bra på el o biologi^^ nej men har hårt detta från dem flesta som håller på med bensin o bilaro dyligt, även lokala moppebutiken/verkstad o sånt, han har fan hållt på i snart 40 år så tror han kan sitt jag kör med 98 o jag tycker moppen mår/går bättre med 98 (inte v-power då) hehe
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
TechnoMen skrev:Ända skillnaden är välbara oktan halten? Alltså 98% och 95%?
Hur är de 105% i etanol då?;)
Va jag fattar inte? ^^
Fall de år 98% oktan i 98 bensin och de är 105oktan i etanol? Hur är de då i %
Oktan är ett tal på en skala som visar hur lätt ett bränsle kan komprimeras:)
Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
MrAndersson skrev:Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
MrAndersson skrev:Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Tack! Entligen någon som visste :d
Ah, de va ju inte alls så att du har kopierat dedär va? Tror alla vet vad bensinen är till för.
Och att tanka från 95 till 98 oktan RAKT av ger ingen effekt alls. Kommer gå lika bra/dåligt.
Grejen är att man kan plocka ur lite mer effekt ur motorn. Men då måste motorn modifieras för att kunna nyttja det. Som att öka förtändningen eller högre kompression. DÄR är effektökningen, inte i soppan.
Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa
Och varför skulle den inte göra det? Kanske inte är något man inbillar sig. Antar att du inte haft den cylindern som Pontus har på sin neos? Jag hade också den stage 6 alu 50 cc på min aerox. Jag kände att den gick renare på 98 än 95, tittade också i manualen till cylindern, och det stod att minst 98 oktan var rekommenderat till att använda till cylindern, samt minst 17,5 mm förgasare. Så nej, det är inte alltid bara något man inbillar sig, visst det ger inte något effektökning i fråga, men visst kan den ändå gå bättre / renare med 98 än 95. Men det är nog helt olika moped till moped. Jag syftar inte på att det ger högre effekt, som rexxy sa ligger inte effektökningen i bränslet, utan de modifieringar man gör samtidigt för att nyttja det högre oktan talet. I min situation med den stage 6 cylindern så gick min bara betydligt renare än vad den gjorde med 95.
jag kör på 98 för att slippa dom där 5% etanol i bensinen, för att jag har för mig att alkoholen inte är så bra för reedsen.
Är dock inte säker, har för mig att jag läste det i nån tråd här på tsr.
DtSnubben skrev:jag kör på 98 för att slippa dom där 5% etanol i bensinen, för att jag har för mig att alkoholen inte är så bra för reedsen.
Det är väl om du har plastreeds. Har då plåt eller kolfiber är det lugnt.
potog skrev:
Och varför skulle den inte göra det? Kanske inte är något man inbillar sig. Antar att du inte haft den cylindern som Pontus har på sin neos? Jag hade också den stage 6 alu 50 cc på min aerox. Jag kände att den gick renare på 98 än 95, tittade också i manualen till cylindern, och det stod att minst 98 oktan var rekommenderat till att använda till cylindern, samt minst 17,5 mm förgasare. Så nej, det är inte alltid bara något man inbillar sig, visst det ger inte något effektökning i fråga, men visst kan den ändå gå bättre / renare med 98 än 95. Men det är nog helt olika moped till moped. Jag syftar inte på att det ger högre effekt, som rexxy sa ligger inte effektökningen i bränslet, utan de modifieringar man gör samtidigt för att nyttja det högre oktan talet. I min situation med den stage 6 cylindern så gick min bara betydligt renare än vad den gjorde med 95.
den kan mycket väl gå renare men jag uttryckte mig fel skulle säga att det borde inte ge nån mer EFFEKT.
DtSnubben skrev:jag kör på 98 för att slippa dom där 5% etanol i bensinen, för att jag har för mig att alkoholen inte är så bra för reedsen.
Det är väl om du har plastreeds. Har då plåt eller kolfiber är det lugnt.
vet inte om AM6 original är kolfiber eller plast, men mina stänger inte igen helt så ska ändå köpa nya.
derbeyy skrev:95 är utspädd bensin 80%bensin och 20% etanol..
98 är 100% bensin
eller iaf va jag hört!
fel, fel,fel
den 95 e 10 (hette förut e5) inehåller 10 % etanol
och 98 e 5 inehåller 5 % etanol
Skillnaden är oktanhalten och hur mycket etanol det finns i de två olika bensinsorterna.
Aja, de e bra ni kan om bensinens förmågor o sånt, men frågan var ju egentligen HUR man ser/känner/luktar SKILNADEN, o svaren var väl: de går inte att känna, eller att 98 luktar aningen starkare. Tack ändå
Läs hans fråga och försök er hålla till ämnet inte vad ni tankar...
Sedan så är de lite olikt i Finland så de ökade otan talet för 2 år sedan från 10%-15% tror ja de vart vilket betyder att den sliter ut reedsena och det har visats sig att den äter tändstoftena mycke snabbare, och då detta ändrades blev det "förbud" att tanka 95 i små motorer på grund av att de inte tål den nya 95:an.
Så nu behöver ni inte diskutera om detdär nåmera utom hur man vet skillnad.
Tyvärr finns de inget sätt att hur man vet skillnaden så robbe känner din farsa elle som sagt min farfar så bra om du frågar han kommer det jajajaja jag tankar 98 men förklara för han att detr därför dina tändstift far så snabbt och säkert därför dina membran är slut låter ganska troligt det...