Elstart på Derbi Senda?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Toodo
Elmoped

Elstart på Derbi Senda?

Inlägg av Toodo »

Tja, är det svårt att fixa elstart? Har en Derbi Senda. Såg en kille som hade fixat det förut..

Vad är det man behöver göra?
acez
Elmoped

Inlägg av acez »

vet inte, är ju kickstart på Derbi Senda.. det är nog riktigt svårt o
dyrt att fixa, kan tänka mig att man måste ändra mkt, härligare med kickstart:)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

man kan köpa ett sånt där ''mopedlarm'' för typ 600 elr nåt då kan man starta och stänga av med fjärrkontroll !
Banken92
Kinaraket

Re: Elstart på Derbi Senda?

Inlägg av Banken92 »

Toodo skrev:Tja, är det svårt att fixa elstart? Har en Derbi Senda. Såg en kille som hade fixat det förut..

Är de inte bara koppla typ en grej som gör att tändstiftet tänder med hjälp av batteriet ? ^^ Eller är jag helt ute och cyklar nu ? ^^
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Ni måste ju få hela vevaxeln att snurra..som gör att cylindern suger till sig bensin tända o.s.v ..för det krävs det ett "mekaniskt ingrepp" en startmotor...och det kan vara vääldigt svårt att montera på en motor som inte har det original..
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög

Re: Elstart på Derbi Senda?

Inlägg av Rasmus »

Banken92 skrev:
Toodo skrev:Tja, är det svårt att fixa elstart? Har en Derbi Senda. Såg en kille som hade fixat det förut..

Är de inte bara koppla typ en grej som gör att tändstiftet tänder med hjälp av batteriet ? ^^ Eller är jag helt ute och cyklar nu ? ^^

de måste ju finnas en "motor" som typ gör så svänghjulet snurrar eller va de kallas.

Så är de på elstartare på min fiddy.

Måste ju finnas något som drar runt kolven. :shock:
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

hmm jag vet inte om det funkar men läser man infos om dom där ''larmen'' står det klart och tydligt att man kan koppla in och såg kopplings cheman nånstans ska sitta typ i tändningslåset o nån annan stans :S ska kolla om ja hittar... ! bara en tanke om moppen tänder så flyger väll ändå vevpariet+kolven runt ? då borde de ju gå starta ?

ps. hittade koplingschema in till batteri-tändningslåse-cdin

Bild[/img]
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

fax110 skrev:hmm jag vet inte om det funkar men läser man infos om dom där ''larmen'' står det klart och tydligt att man kan koppla in och såg kopplings cheman nånstans ska sitta typ i tändningslåset o nån annan stans :S ska kolla om ja hittar... ! bara en tanke om moppen tänder så flyger väll ändå vevpariet+kolven runt ? då borde de ju gå starta ?

ps. hittade koplingschema in till batteri-tändningslåse-cdin

Bild[/img]
Nej, FÖRST måste kolven röra på sig och dra in bensin ...sen kan den tända..alltså måste du få en mekanisk rörelse som får kolven att röra på sig
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Du måste ha startmotor + kuggar på svänghjulet osv...
Låst