Vilken moppe ska jag köpa?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Vilken skulle du valt?

Extreme 08
5
23%
DRD 05
17
77%

Antal röster: 22

O1iver
Elmoped

Vilken moppe ska jag köpa?

Inlägg av O1iver »

Tja, Ny här på forumet och vet inte om det är rätt tråd men iaf.. Vilken Derbi skulle ni rekomendera mellan Derbi Senda Extreme 08 med ca 500mil och en Derbi Senda Drd 05 (Sitter trimrör på som toppar 80) ca 800mil. Tack i förhand :D :D

Här har ni båda :)

DRD: http://www.blocket.se/stockholm/Derbi_C ... ?ca=11&w=1

Extreme: http://www.blocket.se/stockholm/Derbi_S ... ?ca=11&w=1
Senast redigerad av O1iver den 30 juli 2012, 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

DRD lätt! mkt fetare look på dom! :)
I'm the baws!
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

VoxuzZ skrev:DRD lätt! mkt fetare look på dom! :)
Mjoo vet, fast modeller innan 05 har väll inte d50b0 motor (sägs vara bra) och den kommer behöva åka in på service snart. 08:an har prescis varit inne..
Senast redigerad av O1iver den 30 juli 2012, 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Anteee
Varnad

Inlägg av Anteee »

DRDn :)
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

O1iver skrev:
Mjoo vet, fast modeller innan 05 har väll inte AM6 motor (sägs vara bra) och den kommer behöva åka in på service snart. 08:an har prescis varit inne..
Ingen Derbi har AM6..
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

2stroke skrev:
O1iver skrev:
Mjoo vet, fast modeller innan 05 har väll inte AM6 motor (sägs vara bra) och den kommer behöva åka in på service snart. 08:an har prescis varit inne..
Ingen Derbi har AM6..
My bad, ändrat nu :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

O1iver skrev:
va pratar du om? AM6 på Derbi? nej int org. isf har någon moddat dit det och recomenderas inte att köpa då det ofta är tattigt gjort och dreven inte är helt raka och den äter kedjor.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

saile96 skrev:
O1iver skrev:
va pratar du om? AM6 på Derbi? nej int org. isf har någon moddat dit det och recomenderas inte att köpa då det ofta är tattigt gjort och dreven inte är helt raka och den äter kedjor.
Som sagt tänkte lite fel ^^,
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

fråga han vad dem gjorde i servicen de kan vara allt från bara byta olja och tändstift till renovering av motorn, jag skulle köpt drd då dom är snyggare och mer lyxiga och är itne så svårt att sätta i ny kolv fall den gått långt och byta olja :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

david96 skrev:fråga han vad dem gjorde i servicen de kan vara allt från bara byta olja och tändstift till renovering av motorn, jag skulle köpt drd då dom är snyggare och mer lyxiga och är itne så svårt att sätta i ny kolv fall den gått långt och byta olja :)
Det var en grundlig 500mils service sa han..
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

O1iver skrev:
david96 skrev:fråga han vad dem gjorde i servicen de kan vara allt från bara byta olja och tändstift till renovering av motorn, jag skulle köpt drd då dom är snyggare och mer lyxiga och är itne så svårt att sätta i ny kolv fall den gått långt och byta olja :)
Det var en grundlig 500mils service sa han..
bytte olja o slipade lite på tändstiftet... :D
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

Tror att det sitter en D50BO i båda. Själv har jag en xtreme och den toppar 65 om man bara byter framdrev :) jag tycker också den är snyggare att styla mm.. men det är ju inte helt fel att ha en drd som går i 80 :)
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

RammeA skrev:Tror att det sitter en D50BO i båda. Själv har jag en xtreme och den toppar 65 om man bara byter framdrev :) jag tycker också den är snyggare att styla mm.. men det är ju inte helt fel att ha en drd som går i 80 :)
Har för mig att jag läste att D50BO började användas i 06 o uppåt....
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Det är inte D50b0 på DRD'n, motorn kom först 2006, och det ser ni även på motorn att det är en EBS.

Hursomhelst, köp DRD'n, högre andrahandsvärde och mycket snyggare. Helt klart bra pris på bra moped!
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

Ztraand skrev:Det är inte D50b0 på DRD'n, motorn kom först 2006, och det ser ni även på motorn att det är en EBS.

Hursomhelst, köp DRD'n, högre andrahandsvärde och mycket snyggare. Helt klart bra pris på bra moped!
So motorn på 08an är inte så mycket bättre än på 05or och ner?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Får väl klarna upp det här lite då...
Derbi <00 har EBE050-motorn
Derbi 00-05 har EBS050-motorn
Derbi 06> har D50BO-motorn.
Båda håller bra, och det finns ingen anledning till att välja moppe efter vad det är för motor på dessa modeller, då båda är riktigt bra.

Båda mopparna är bra, och förmodligen prisvärda.

DRD'ns gaffel är bättre än sendans (även dubbla skivor fram), dessvärre ser det ut som att gaffeln på DRD'n läcker om man kollar på bilden. (där har du prutchans om du spelar dina kort rätt?)

Sendans ägare verkar va en riktig putsbög (om man ser på bilderna) o fotokille och verkar inte kunna meka utan har lämnat in moppen på service istället för att byta olja o stift själv, som man själv skulle kunna göra i sömnen.
Sendan är alltså helt omekad och i originalskick, inget fuffens med och verkligen inte sönderkörd.
Dock är det ganska högt pris på den.

DRD'n har trimrör och ser ut att vara lite mer körd, men ändå i bra skick. Finns inte mycket att säga om den då han bara har en bild på moppen, i dålig kvalité dessutom. Men kolla det jag sa om gaffeln, det är inte alla som tycker det är jättekul att byta packboxar i den.

Åk och kolla på båda, kolla noga så att allt som har med elsystem att göra funkar, då de brukar krångla på många derbis!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar