Aerox Vill inte gå med sportcylle,dåligt kompressionstryck?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Aerox Vill inte gå med sportcylle,dåligt kompressionstryck?

Inlägg av Demuz »

Hej! Jag håller på och hjälper en med sin Yamaha aerox eftersom den inte vill starta och gå bra.

Problemet är det att jag inte mäter upp något högt kompressionstryck med den här cylindern: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13182
Jag mäter upp ca 5,5kg tryck med den cylindern. Medans jag får upp ca 8,5 kg tryck med min originalcylinder? 

Ska det vara sådant lågt komp på denna cylindern eftersom den bara har en kolvring? Tycker nämligen att det verkar väldigt konstigt att en sportcylinder ska ha lägre kompressionstryck än min gamla slitna originalcylinder :? 

Har dubbelcheckat allt flera gånger och det enda jag möjligtsvis kan anmärka på är att stiftet som ska hålla kolvringen på plats sitter rätt långt in. Kan det vara det som är boven?

Cylindern är helt ny och aldrig startad och mopeden går som sagt utmärkt med min originalcylinder så några andra motorkomponenter bör inte vara felet.

Tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Re: Aerox Vill inte gå med sportcylle,dåligt kompressionstry

Inlägg av rexzo »

demmuus95 skrev:Hej! Jag håller på och hjälper en med sin Yamaha aerox eftersom den inte vill starta och gå bra.

Problemet är det att jag inte mäter upp något högt kompressionstryck med den här cylindern: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13182
Jag mäter upp ca 5,5kg tryck med den cylindern. Medans jag får upp ca 8,5 kg tryck med min originalcylinder? 

Ska det vara sådant lågt komp på denna cylindern eftersom den bara har en kolvring? Tycker nämligen att det verkar väldigt konstigt att en sportcylinder ska ha lägre kompressionstryck än min gamla slitna originalcylinder :? 

Har dubbelcheckat allt flera gånger och det enda jag möjligtsvis kan anmärka på är att stiftet som ska hålla kolvringen på plats sitter rätt långt in. Kan det vara det som är boven?

Cylindern är helt ny och aldrig startad och mopeden går som sagt utmärkt med min originalcylinder så några andra motorkomponenter bör inte vara felet.

Tacksam för hjälp!
alla packningar ligger rätt till då?
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

en kolvring minskar ju på kompen,

men är du säker kolven är rätt väg? pilen pekar mot avgasporten?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Yes! Alla packningar ligger rätt och kolven är självklart vänd åt rätt håll! :)
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

har ni bytat munstyke :D ?
man ska ju gå upp ca 10 stl när man bytat till sport cylinder
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Det heter för helvete bytt inte bytat!!!!!!!!!!!!

Men har ni bytt munstycke osv? vet inte vad en aerox har i komp faktist
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Jodå jag har bytt munstycke och hela den där biten. Jag är inte helt bakom flötet faktiskt :wink: utan det var just dedär med att den hade så dåligt komp som jag funderade över om det ska vara så vilket jag inte tror? :)
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

demmuus95 skrev:Jodå jag har bytt munstycke och hela den där biten. Jag är inte helt bakom flötet faktiskt :wink: utan det var just dedär med att den hade så dåligt komp som jag funderade över om det ska vara så vilket jag inte tror? :)
men om det inte är en beggad cylinder utan en helt ny och allt är rätt monterat så ska den ju ha bra komp?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Jönköping skrev:
demmuus95 skrev:Jodå jag har bytt munstycke och hela den där biten. Jag är inte helt bakom flötet faktiskt :wink: utan det var just dedär med att den hade så dåligt komp som jag funderade över om det ska vara så vilket jag inte tror? :)
men om det inte är en beggad cylinder utan en helt ny och allt är rätt monterat så ska den ju ha bra komp?
Ja och det är det jag tycker är så jävla konstigt :? Tror fan att det är något fel på kolvringen eller något annat fabriksfel..
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Ingen som kan komma med något vettigt svar? :)
nAn
Svårstartad skrothög

Inlägg av nAn »

Prova starta :twisted:
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

nAn skrev:Prova starta :twisted:

Den tänder bara till när man kickar :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Skicka tillbaka den. Fall ni inte gjort något och den har så dåligt komp så är de säkert något fel
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Problemet är löst! Packboxen hade hoppat snett på tändningssidan av vevpartiet! :)
Skriv svar