Mätare Aerox :D

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Eri^kk
Elmoped

Mätare Aerox :D

Inlägg av Eri^kk »

Tjenare det är så att jag ska byta till nudebar på min Aerox, men då ska jag köpa en ny mätare men har inte pengar till någon dyr koso mätare nu så tänkte köra med cykeldator så länge.

Men tänkte fråga om det är så att det är möjligt att koppla på dioder på den gamla kabeln till mätaren? så man kan koppla in typ en röd (olja) blå (helljus) grön (blinkers) som tänds när åtgärden utförs? tror ni det skulle vara möjligt? för på original mätaren så är det ju 3 lampor för just dom tre grejerna jag skrev som tänds när man antingen blinkar tänder helljus eller oljan börjar ta slut? :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Re: Mätare Aerox :D

Inlägg av AndreWidestedt »

Eri^kk skrev:Tjenare det är så att jag ska byta till nudebar på min Aerox, men då ska jag köpa en ny mätare men har inte pengar till någon dyr koso mätare nu så tänkte köra med cykeldator så länge.

Men tänkte fråga om det är så att det är möjligt att koppla på dioder på den gamla kabeln till mätaren? så man kan koppla in typ en röd (olja) blå (helljus) grön (blinkers) som tänds när åtgärden utförs? tror ni det skulle vara möjligt? för på original mätaren så är det ju 3 lampor för just dom tre grejerna jag skrev som tänds när man antingen blinkar tänder helljus eller oljan börjar ta slut? :)
Kör utan tills du har råd? Sen äre bara att kolla olja/vatten nivå lite då och då. Enligt mig är det ganska ovärt att lägga ner massa jobb på sånt där!
Helt Räser
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredcog »

Självklart att det går men du behöver ha lite erfarenhet av el innan annars kommer det bli riktigt svårt! :)
Satsa på dig själv!! runka i motvind..

Mitt projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33910
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

jag har en begagnad koso mätare till salu, pma mig om du är intresserad :)
Eri^kk
Elmoped

Re: Mätare Aerox :D

Inlägg av Eri^kk »

AndreWidestedt skrev:
Eri^kk skrev:Tjenare det är så att jag ska byta till nudebar på min Aerox, men då ska jag köpa en ny mätare men har inte pengar till någon dyr koso mätare nu så tänkte köra med cykeldator så länge.

Kör utan tills du har råd? Sen äre bara att kolla olja/vatten nivå lite då och då. Enligt mig är det ganska ovärt att lägga ner massa jobb på sånt där!
Men om jag gör det så kommer jag nog inte köpa någon mätare isåfall. tänkte det kan vara lite kul med en egen design på det hela :D
Eri^kk
Elmoped

Inlägg av Eri^kk »

fredcog skrev:Självklart att det går men du behöver ha lite erfarenhet av el innan annars kommer det bli riktigt svårt! :)
Någorlunda bra erfarenhet tror jag att jag har, har pillat med lampor och dioder sedan jag var ganska liten :D

men hur pass mycket ström kan det va som går genom en sådan sladd?
Eri^kk
Elmoped

Inlägg av Eri^kk »

fredcog skrev:Självklart att det går men du behöver ha lite erfarenhet av el innan annars kommer det bli riktigt svårt! :)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... iod-43046/ Med en sådan här diod är det väll typ "bara koppla på" ? :)
Lönneroth
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Lönneroth »

jag skulle göra en indikator lampa till mina blinkers så jag tog en strömtjuv (http://www.bilupplysningen.se/public/im ... OMTJUV.jpg)
och kopplade ihop + kabeln på dioden och blinkersen och minus på dioden och minus blinkersen :)
Eri^kk
Elmoped

Inlägg av Eri^kk »

Lönneroth skrev:jag skulle göra en indikator lampa till mina blinkers så jag tog en strömtjuv (http://www.bilupplysningen.se/public/im ... OMTJUV.jpg)
och kopplade ihop + kabeln på dioden och blinkersen och minus på dioden och minus blinkersen :)
Okej. men så måste väl gå att göra på helljus och till oljan också då eller?

Men vad använde du för indikator då? en vanlig diod eller?
Gör strömtjuven något mer än att koppla ihop två sladdar?
Skriv svar