AM6 laddningsproblem

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
MrAbdullah
Elmoped

AM6 laddningsproblem

Inlägg av MrAbdullah »

Hejsan :)
Jag har en Rieju drac -04. Den funkar fint med ett undantag, nämligen strömmen. Jag har mätt strömmen på kablarna som kommer från motorn men där är det som mest 1.6 volt. Detta resulterar i att alla lampor lyser dåligt och att tutan bara "brummar". Finns det en generator eller vad finns det mer som kan vara fel?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Låter som om det är antingen voltregulatorn eller tändplattan som det är fel på? Och du kan inte mäta strömen som kommer från motorn man får mäta efter voltregulator...

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Kolla säkringen!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
MrAbdullah
Elmoped

Inlägg av MrAbdullah »

Jag har testat att mäta efter regulatorn men det är samma mätvärden på kablarna som går in och kablarna som går ut från den.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

MrAbdullah skrev:Jag har testat att mäta efter regulatorn men det är samma mätvärden på kablarna som går in och kablarna som går ut från den.
Tippar på att regulatorn är kass isf.
MrAbdullah
Elmoped

Inlägg av MrAbdullah »

Finns det isåfall något alternativt till en ny regulator? Den är ju ganska dyr...
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

MrAbdullah skrev:Finns det isåfall något alternativt till en ny regulator? Den är ju ganska dyr...
Reglerna perhaps? Har hört att de ska lösa många problem. Är snäll o flyttar tråden åt dig nu, men tänk lite innan nästa tråd om du vill stanna.
bibapeolola
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

MrAndersson skrev:Kolla säkringen!
Inget batteri, ingen säkring.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
MrAbdullah
Elmoped

Inlägg av MrAbdullah »

Axel skrev:
MrAbdullah skrev:Finns det isåfall något alternativt till en ny regulator? Den är ju ganska dyr...
Reglerna perhaps? Har hört att de ska lösa många problem. Är snäll o flyttar tråden åt dig nu, men tänk lite innan nästa tråd om du vill stanna.
Tack för hjälpen! Hade lyckats missa regelsidan totalt men har läst igenom och ska bättra mig nu:)
MrAbdullah
Elmoped

Inlägg av MrAbdullah »

Nu har jag och en kompis försökt att ordna lite med elen men jag blir bara förvirrad! Kan inte någon kunnig person förklara hur det fungerar. Skriv allt ni kan om elen på en Rieju Drac. Ex. vart kommer strömmen ifrån (Jag har inget batteri), hur omvandlas den och hur stark ska den vara normalt? Tacksam för all hjälp jag kan få:)
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

MrAbdullah skrev:Nu har jag och en kompis försökt att ordna lite med elen men jag blir bara förvirrad! Kan inte någon kunnig person förklara hur det fungerar. Skriv allt ni kan om elen på en Rieju Drac. Ex. vart kommer strömmen ifrån (Jag har inget batteri), hur omvandlas den och hur stark ska den vara normalt? Tacksam för all hjälp jag kan få:)
Strömmen kommer från svänghjulet, ju mer du varvar ju mer ström får du i moppen men du kan ju inte få för mycket för då går delarna sönder så därför har du en volt regulator som gör att strömmen aldrig går över ca 12volt !

Så följ kablarna från vänster sidan av motorn så ska 3st gå in i Cdin och en in i voltregulatorn, så slit av den som går in i voltregulatorn och kontrollera hur många volt där kommer när du varvar upp, tänk på att jorda bra !
Skriv svar