Variatorstrypningar
Dessa strypningar har det gemensamt att de förhindrar att variatorn kan
gå ihop helt och pressa upp remmen högst upp på variatorn.
Med andra ord variatorn lägger aldrig i sin högstaväxel.

Bild 1 – Peugeot variator isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem)
Avstrypning
Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator

Bild 2 – Variatorstrypningar kan se ut på olika sätt
Den på bilden är en glidhylsa från en liggande Minarelli
Flänsen på glidhylsan gör att startkransen och variatorn ej kan gå ihop.´
Avstrypning
Skall du strypa av denna får du svarva bort flänsen eller köpa en ny glidhylsa
Edit
Kymco Vitaly,Super 9 och Dink 5 har en sådan


Bild 3 – Variatorstrypning på en Baotian
En lös ring som är placerad på glidhylsan
Avstrypning
Ta bort ringen

Bild 4 – Variatorstrypning på en TGB 101R
En mässingshylsa genom variatorn
Notera ringarna på variatorn dessa har uppkommit p.g.a variatorstrypningen.
Avstrypning
Skall du strypa av denna är du nog tvungen köpa en ny variator.

Bild 5 – Variatorstrypning på en Honda X8R
Detta är ett variatorlock som har en extra "utbuktning" som fungerar som en strypning.
Avstrypning
Skall du strypa av denna på enklast sätt köper du ett "slätt" variatorlock.
Kommentar gärna om du blivit hjälp av min guide eller om du tycker jag bör lägga till eller ändra något.
Håll tillgodo!
PS
Lägg till bilder på egna variatorstrypningar ifall ni hittar några