Göra nya gängor i vevpartiaxeln

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Göra nya gängor i vevpartiaxeln

Inlägg av rasmusborg »

Nu är det så att min vevpartiaxel har blivit gängpaj på min Yamaha Aerox . Alltså axeln där variatorn sitter på. Kan man göra nya gängor på den?

Skulle uppskatta att få svar innan imorgon (Lördag) då jag måste ha moppen till jobbet på måndag!
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

Köp ett gängsnitt set också tar du den storleken som på vevaxel . Kan funka beroende på hur stor skada de är på gängerna
[spoiler]Bild[/spoiler]
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

säger detsamma som Ts! det beror på hur skadade gängorna är hara du tur så går det men sen får du va noga med att använda lås pasta när du drar på muttern i framtiden! funkade för mig! :D
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd

Inlägg av Drpepper »

Silverejp? :roll:
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Re: Göra nya gängor i vevpartiaxeln

Inlägg av Piitus96 »

rasmusborg skrev:Nu är det så att min vevpartiaxel har blivit gängpaj på min Yamaha Aerox . Alltså axeln där variatorn sitter på. Kan man göra nya gängor på den?

Skulle uppskatta att få svar innan imorgon (Lördag) då jag måste ha moppen till jobbet på måndag!
Lägg upp en närbild på hur det ser ut så kan vi dra en slutsats på om du kan fixa den eller om den är körd
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Bild

Hoppas den duger. Jag tycker det ser ut som man kan göra nya gängor. Då det finns några fina gängor längst in på axeln. Vad tror ni?

Ska i sånnan fall åka till min kompis pappa som arbetar med svets, svarvning m.m.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Du har ju inget att förlora. Go for the kill!
bibapeolola
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Går det med tanke på att axeln är härdad?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

rasmusborg skrev:Går det med tanke på att axeln är härdad?
Den är inte så hård. Gängan har ju pajat? ;)

Den är inte sätthärdat iaf. Se bara till att fixa rätt snitt. De är inte säkert det är standardstigning så mät och kolla så de blir rätt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Jag har löst problemet nu. I vevaxeln så var det ett hål, där borrade jag upp och gjorde gängor samt skruvade dit en bult tillsammans med en flod loctite. Det enda som behövs att fixas nu är att kugghjulet till kicken som har kontakt med brickan bakom variatormuttern ska svarvas. Eftersom det nu sitter en bult framför muttern som håller fast variatorn så måste jag svarva ner brickan mellan 1-2 mm till brickan som sitter mellan muttern och bulten sen ska är det att svarva ner 10 mm i diameter och 4-5 mm djupt så ska nog bulten kunna sitta på sin plats.

Nu är det nämligen så att jag inte kan ha kicken på då kugghjulet tar emot i bulten med ska fixa det problemet så att kicken kan användas med.

Kan lägga upp lite bilder ikväll om ni är intresserade av att se hur jag gjort :)
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

rasmusborg skrev:Jag har löst problemet nu. I vevaxeln så var det ett hål, där borrade jag upp och gjorde gängor samt skruvade dit en bult tillsammans med en flod loctite. Det enda som behövs att fixas nu är att kugghjulet till kicken som har kontakt med brickan bakom variatormuttern ska svarvas. Eftersom det nu sitter en bult framför muttern som håller fast variatorn så måste jag svarva ner brickan mellan 1-2 mm till brickan som sitter mellan muttern och bulten sen ska är det att svarva ner 10 mm i diameter och 4-5 mm djupt så ska nog bulten kunna sitta på sin plats.

Nu är det nämligen så att jag inte kan ha kicken på då kugghjulet tar emot i bulten med ska fixa det problemet så att kicken kan användas med.

Kan lägga upp lite bilder ikväll om ni är intresserade av att se hur jag gjort :)
JA för fan ladda upp :D
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Förstår inte vad du menar varför lägga till bult och sådant, när vi fixa min vevaxel så bara gänga vi om för det var ingen stor skada sen så beställde jag nytt variator kit och massa saker till kicken och när vi monterar muttern sen på axeln så lägger vi på lite lås vätska så kommer det funka Prima förhoppningsvis :D
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

darian skrev:Förstår inte vad du menar varför lägga till bult och sådant, när vi fixa min vevaxel så bara gänga vi om för det var ingen stor skada sen så beställde jag nytt variator kit och massa saker till kicken och när vi monterar muttern sen på axeln så lägger vi på lite lås vätska så kommer det funka Prima förhoppningsvis :D
För det var inga gängor kvar. Man kunde dra ut muttern så slitna var gängorna. Sen var axeln härdad så tog typ 20 minuter att borra. Så tror axeln var för hård för att gänga om, sen hade jag inget sådant verktyg hemma så den enda affären som var öppen var biltema och sånt skit köper jag inte.
Så blev bäst att göra som jag gjorde, nu fungerar den och jag behövde ju ha den fungerande till på måndag :)
mickeidiket
Elmoped

Inlägg av mickeidiket »

Dock funkar biltemas gängprylar bra
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

i plast ja?

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

TheGrimReaper skrev:i plast ja?
Och metall..
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jag gängade om min vevaxel som såg nästan exakt lika dan ut och visst fan funkade det som nödlösning för det blev faktiskt rätt bra! :)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Är väll bara att prova vad kan du förlora? antingen blir det bra eller så blir det inte så bra :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Tycker biltemas gängtappar suger balle. Var alldeles för slöa för att ens gänga om tapparna där man fäster stötdämparna på mt5. Hemskt! ;)

Bild på lösningen? :) ;D
bibapeolola
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

bild på lösningen skulle jag gärna si eftersom det låter som en väldigt smart lösning, men vad är en flod loctite?
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Riejuman skrev:bild på lösningen skulle jag gärna si eftersom det låter som en väldigt smart lösning, men vad är en flod loctite?

Bilden kommer imorgon, det lovar jag!

Haha en flod loctite är en stor mängd loctite!

Loctite gör så att skruvarna fastnar bättre. Skulle bara förtydliga hur stor mängd jag tog med tanke på att det snurrar på rätt bra där inne ;)

Hoppas lösningen fungerar i alla fall, bulten kanske kan gå av i värsta fall
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

rasmusborg skrev:
Riejuman skrev:bild på lösningen skulle jag gärna si eftersom det låter som en väldigt smart lösning, men vad är en flod loctite?

Bilden kommer imorgon, det lovar jag!

Haha en flod loctite är en stor mängd loctite!

Loctite gör så att skruvarna fastnar bättre. Skulle bara förtydliga hur stor mängd jag tog med tanke på att det snurrar på rätt bra där inne ;)

Hoppas lösningen fungerar i alla fall, bulten kanske kan gå av i värsta fall
aha, bild hoppas jag värkligen du slänger upp eftersom är lite i samma problem som du har :D
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Så här blev lösningen på problemet. Ni ser att det sitter en bult/skruv som går igenom axeln. Brickan är där för att man ska kunna pressa på muttern.
Bild
Bild

Där jag borrade upp och gjorde gängor är i hålet som finns i axeln (visar med pil). Hålet är nu ca. 10 mm djupt (Borrade bara upp så att bulten skulle kunna få plats).
Bild

Och här ser ni hur jag ska svarva på kugghjuet mellan kicken och variatorn. Anledningen att jag måste svarva är för att nu tar både brickan och bulten i kugghjulet. Vill fixa det för nu går det ej att kicka.

Innesta hålet på kuggen ska svarvas ner 10 mm i diameter och 4-5 mm djupt (Det är det lilla hålet som ska svarvas upp för bulten ska få plats). Yttersta ringen ska svarvas ner 1-2 mm djupt (Yttre hålet är till för att man brickan ska få plats).
Bild

Hoppas ni uppskattade att jag laddade upp bilderna!
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

tack så hemst mycket! hjålper mig mycket :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Tvivlar på att det kommer hålla en längre stund. M6 klarar inte av att dra åt lika hårt som en M10 (Eller vad nu axeln har för storlek)

Så var beredd på att stanna längs vägkanten.

Sen en vanlig rakskruv? Ta minst med 6 kants skruv, då kan du skruva åt lite hårdare utan att slinta som man lätt gör med den.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Rexxy skrev:Tvivlar på att det kommer hålla en längre stund. M6 klarar inte av att dra åt lika hårt som en M10 (Eller vad nu axeln har för storlek)

Så var beredd på att stanna längs vägkanten.

Sen en vanlig rakskruv? Ta minst med 6 kants skruv, då kan du skruva åt lite hårdare utan att slinta som man lätt gör med den.

Jag vet att det kanske inte håller men det var den bästa lösningen jag hade. Hålet är gjort för en M6, axeln är 10 mm (M10) men vågar inte borra för stort hål heller då jag inte vet hur stark och hållbar denna original vevaxel är.

Dock tyckte jag det var värt att försöka laga den så gott jag kunde istället för att behöva klyva hela motorblocket och köpa ett nytt vevparti. :)
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Gänga om axeln såvida det finns material kvar är busenkelt...been there done that många gånger och ÄVEN med en av Biltemas gängsatser med fullgott resultat och man behöver inte ens svarva ner axeln som du pratar om.Man gör på ett enklare sätt.
Har sett att Biltema fått mycket kritik och skit men tittar inte folk på vad dom köper INNAN dom köper det?Eller tycker bara okunniga människor om att kasta skit på det företaget?För produkter av dålig kvailté finns på många fler företag än Biltema kan jag lova.
Dessutom finns nått som heter garanti för övrigt.

Men lycka till med projektet,själv skulle jag nog hunnit gänga om axlar på iallafall 3 mopeder innan du va färdig med ditt projekt +att kicken skulle fungera utmärkt ;)

Tar du bort och sätter dit de där ett antal gånger när man tx byter vikter så kommer du att märka att det inte kommer att hålla och drar du för löst så kommer det att lossna i längden
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Om biltema kan jag säga att deras verktyg är verkligen dåliga. Väldigt dålig kvalité, och med det du skrev att andra företag har dåliga verktyg också, är sant men jag köper inte dåliga verktyg. Visst biltema har garanti men om min vevpartiaxel väl går sönder så vad ska dom göra åt det?

Och jag ska inte under variatorn mer under min ägotid i alla fall. Den ska ut på blocket idag så om det uppstår problem så är det nästa ägares problem :)

Och man ska svarva ner för att få bästa resultat. Innan du öppnar din mun så kan det vara bra att veta vad man pratar om också. Tack för visat intresse :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Biltemas gängtappar är extremt dåliga! Helt bortkastade pengar att köpa sånt skit. Visst många verktyg från biltema är kassa (Vissa bra också) men gängtapparna är sjukt dåliga.

Akta er för biltemas spärrskaft också och momentnycklarna!
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

rasmusborg skrev:Om biltema kan jag säga att deras verktyg är verkligen dåliga. Väldigt dålig kvalité, och med det du skrev att andra företag har dåliga verktyg också, är sant men jag köper inte dåliga verktyg. Visst biltema har garanti men om min vevpartiaxel väl går sönder så vad ska dom göra åt det?

Och jag ska inte under variatorn mer under min ägotid i alla fall. Den ska ut på blocket idag så om det uppstår problem så är det nästa ägares problem :)

Och man ska svarva ner för att få bästa resultat. Innan du öppnar din mun så kan det vara bra att veta vad man pratar om också. Tack för visat intresse :)

Ja jag var nästan likadan som dig när jag var i din ålder så jag klandrar dig inte....erfarenhet och uppförande kommer med åren vilket du förhoppningsvis märker ;)
Det jag undrade mest från första början var bara varför du inte fixade det ordentligt direkt istället för att "fuska" och lura en stackars köpare vilket du själv verkar veta om men inte bryr dig!?Samt varför man klagar på ett företag man bara köpt skitprodukter ifrån som det verkar.Som jag sa innan,man öppnar väl ändå ögonen och tittar på det man köper annars är man bra korkad.
Själv har jag nog en heldel specialverktyg som är bra mycket dyrare än hela din moped tx om vi nu prompt måste ta verktyg som exempel.
Men det spelar ingen roll nu för jag förstår varför iallafall.
Känner att jag kan "öppna min mun" eftersom jag dels vet vad jag pratar om och även jobbat med mopeder innan du ens var född.

Lycka till med försäljning iallafall.Hursom är det en av dom mer populära mopederna så är de bra pris så lär du få den såld fort

Hade gott

Edit: Ja "Mattyyy" jag kan faktiskt hålla med dig till viss del gällande små gängtappar,glömde dock påpeka från första början till Rasmus att det är gängkloppor jag diskuterade om och inte gängtapparna.Nått annat dom har som är dålig kvalité på tx är deras skruvutdragare som dom kallar det och det är inte Biltemas fel egentligen utan företaget som tillverkar dom och använder sig av fel blandning i materialet,därför blir dom extremt sköra.
Märker att det är extremt dålig kunskap här gällande verktyg och dess material osv osv men nu börjar de gå galet offtopic här och TS ska sälja moppen så det är väl onödigt att fortsätta diskutera detta i denna tråden!?
Skriv svar