darian skrev:En mekaniker som är bättre än dig helt enkelt!
Nja, att föreslå en sådan sak är inte direkt något bra tecken.
Att lyckas svetsa detta rakt, med veven monterad, är nästan omöjligt. Det kommer inte gå. När man svetsar rör sig materialet grymt mycket. Det kommer bli snett oavsett. Dessutom kommer det att bli svagt. Du kommer få grymt med spänningar i materialet p.g.a. värmen. Värmen ändrar dessutom strukturen på materialet, i regel blir det hårdare och skörare. Sen får vi inte glömma att svetsen inte är homogen som axeln, den kommer inte att bränna in till centrum precis.
Ska man nu envisas med att svetsa på en ny axeltapp får man plocka ur veven, kapa eller helst svarva av för att få det rakt, sedan rigga upp i jigg och svetsa, sedan upp i svarv, försöka spänna upp det med klockade dubbar och svarva av anliggningsytorna för att bli kvitt kastet. Man måste alltså pressa isär veven för att kunna göra detta.
Grejerna ska liksom rotera upp mot 15.000, vet inte hur pass du trimmat dock? så det behövs inte många gram för att skapa obalans. Obalans = ramlagrena kommer ge sig. Dock är det ju små diametrar så det är ju inte så extremt känsligt, men sakerna som ska sitta på axeln har lite högre periferihastighet...
De var lite kort om ämnet.
Är det "bara" själva gängan på änden som ska bytas är det ju inte lika känsligt, men det är ändå viktigt att det blir rakt så att muttern ger ett jämnt tryck mot variatorn, eller svänghjulet.
Går tappen av under körning, vilket den i så fall troligtvis kommer göra när du ger fullt, får du ett schysst ras och kommer eventuellt bli tvungen att byta block.