Annan lösning istället för att byta vevparti!?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
darian
Svårstartad skrothög

Annan lösning istället för att byta vevparti!?

Inlägg av darian »

Tjenare allihopa som ni vet skulle jag klyva motorn på onsdag, snacka med grannen förut som är mekaniker och han tyckte att vi kunde komma på en annan lösning istället för att klyvamotorn och byta vevparti

Hans idè: att man ska skära bort delen med gängorna på vevpartiet och sen skära av en lika lång och stor bult och svetsa fast var dock inte han idè han hade snackat med en som är jätte erfaren inom motorer och liknande och han sa att han var skicklig på att svetsa...

Så vad tycker ni?

Sorry om rubriken är fel.. kom inte på nått annat
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd

Inlägg av slider_Alex »

tycker de låter smidigare o bara klyva :P
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Tycker jag med men min granne ville prova detta.. tror ni det kommer funka ?
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

prova om han står för kostnaderna om det går åt helvete :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd

Inlägg av slider_Alex »

om han står för kostnaden så äre ju bara att prova :P

TuZx skrev:
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Jag kan tänka mig att det kommer bli väldigt svårt att få det helt spikrakt, minsta lilla grad och du får vibrationer utta bara helvete.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

CaToXXo skrev:Jag kan tänka mig att det kommer bli väldigt svårt att få det helt spikrakt, minsta lilla grad och du får vibrationer utta bara helvete.

Är inte det lättaste att få det rakt, och ifall ni nu ska svetsa så är det ändå bäst att klyva motorn , ta ut veven och svetsa det så det hamnar rakt. Då går det ju att sätta upp vevparti mot gängstång o få det så rakt som möjligt. Sen kan man ju alltid undra vad veven är gjord i för material. ;)

Mitt råd: Köp en ny vev, ghettovev ifall du har låg budget, o nya ramlager.
bibapeolola
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Okej, nej han står inte för kostnader.. vad kan gå åt helvete då? så att jag kan berätta det för han! Har inte så låg budget axel farsan betalar vad som än behövs till den moppen :D
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd

Inlägg av slider_Alex »

darian skrev:Okej, nej han står inte för kostnader.. vad kan gå åt helvete då? så att jag kan berätta det för han! Har inte så låg budget axel farsan betalar vad som än behövs till den moppen :D
de går ju åt helvete om de blir snett räcker med att den bara blir pyttelite sne så kommer de vibrera som fan

TuZx skrev:
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Vad kan hända då? asså vilka skador sker? jag menar man kan ju prova om det bara pajjar veven, för om det inte funkar med att svetsa så klyver vi väll motorn..
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

darian skrev:Okej, nej han står inte för kostnader.. vad kan gå åt helvete då? så att jag kan berätta det för han! Har inte så låg budget axel farsan betalar vad som än behövs till den moppen :D
Dåså, byt allt till kvalitégrejer. :roll: är inget jobbigt o klyva en motor. Garanterat 10ggr mer jobb att laga vevpartiet.
bibapeolola
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Aa blir en motor renovering på 2500 spänn jag som tänkte lägga pengar på styling men tur att pappa betalar :D
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

Kommer bli mycket lättare att klyva motorn som resten av alla har sagt. Skaffa bra kvalitets delar och hade du tänkt att bara byta vev eller ska du byta ut alla delar i motorn?
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

darian skrev:Aa blir en motor renovering på 2500 spänn jag som tänkte lägga pengar på styling men tur att pappa betalar :D
Om han är en sån bra mekaniker borde han ju kunna göra det gratis då halveras den kostnaden
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Tänkte byta packningar, packboxar, vevparti , lager m.m! men är tvungen o ta en billig vev :( eftersom pappa tycker att det räcker med en sådan... Motoforce.. Den håller väll ett tag, ska inte trimma cylinder så den borde ju hålla eller vad tycker ni?
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

om de blir obalans är de ändå bå att byta, kör på ba :)
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Vad är det för smart mekaniker som vill börja turkmecka istället för att göra det ordentligt?
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

En mekaniker som är bättre än dig helt enkelt!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

darian skrev:En mekaniker som är bättre än dig helt enkelt!
Nja, att föreslå en sådan sak är inte direkt något bra tecken.

Att lyckas svetsa detta rakt, med veven monterad, är nästan omöjligt. Det kommer inte gå. När man svetsar rör sig materialet grymt mycket. Det kommer bli snett oavsett. Dessutom kommer det att bli svagt. Du kommer få grymt med spänningar i materialet p.g.a. värmen. Värmen ändrar dessutom strukturen på materialet, i regel blir det hårdare och skörare. Sen får vi inte glömma att svetsen inte är homogen som axeln, den kommer inte att bränna in till centrum precis.

Ska man nu envisas med att svetsa på en ny axeltapp får man plocka ur veven, kapa eller helst svarva av för att få det rakt, sedan rigga upp i jigg och svetsa, sedan upp i svarv, försöka spänna upp det med klockade dubbar och svarva av anliggningsytorna för att bli kvitt kastet. Man måste alltså pressa isär veven för att kunna göra detta.

Grejerna ska liksom rotera upp mot 15.000, vet inte hur pass du trimmat dock? så det behövs inte många gram för att skapa obalans. Obalans = ramlagrena kommer ge sig. Dock är det ju små diametrar så det är ju inte så extremt känsligt, men sakerna som ska sitta på axeln har lite högre periferihastighet...

De var lite kort om ämnet.

Är det "bara" själva gängan på änden som ska bytas är det ju inte lika känsligt, men det är ändå viktigt att det blir rakt så att muttern ger ett jämnt tryck mot variatorn, eller svänghjulet.

Går tappen av under körning, vilket den i så fall troligtvis kommer göra när du ger fullt, får du ett schysst ras och kommer eventuellt bli tvungen att byta block.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Aha ojdå skall säga detta till han så att han tänker om, ska nog inte göra så som han tycker har absolut inte råd med ett ras.. Ska ner till hans verkstad på onsdag så då får vi väll börja renoveringen jag vill själv att vi ska byta vev m.m men han ville prova detta... Men en fråga det räcker väll med en motoforce för 800? För ska lägga pengar på annat också, btw ska inte trimma mer än att ta bort blindtarmen, v-ringen och resten av strypningarna så en sådan vev borde väll hålla? Tack för hjälpen :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Jorå en motoforce räcker gott.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
darian
Svårstartad skrothög

Inlägg av darian »

Okej, tack för din hjälp och alla andras, är ytterst tacksam :D
Skriv svar