Yamaha DT50 startar inte!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Yamaha DT50 startar inte!

Inlägg av forsan92 »

Hejsan,
Min lillebror har tagit över min gamla moped och nu är det så att den inte startar.

Genomgick för någon månad sen en renovering av mopeden för att få den att bli fräsch och snygg, samt trimmade ner den så gott det gick. Den gick ett tag och brorsan stängde av den normalt. Efter det gick den aldrig mer igång.

Så här är läget:
*Originalröret är utbytt mot ett TK-rör som numera är pluggat.
*CDI-boxen är borrad i det klassiska "O-et"
*Luftboxen är kvar
*huvudmunstycket har storlek 80, vilket är original
*Tändstiftet är vått och har färgen svart.
-inställning på förgasaren är inte korrekt men bör väl gå igång iallafall?
-Tändstiftet ger ifrån sig en liten gnista

När man kickar så ger den ifrån sig ett normalt motstånd. Inget nytt där.
-När man sedan försöker rulla igång den och drar i gasen så får man det här "böööhböhhh-effekten", vilket menas att det inte heller är förgasaren?

Så kan ni ge förslag på vad det kan vara för fel?
Är det kanske något med cylindern?

-Länge sen man höll på med mopeder och länge sen man var här inne på TSR, så därför kan det vara snällt att ni skulle föreslå lite då ni har era hjärnor fortfarande såhär mopedfriska

PS. Jag har vridit om nyckeln... DS.
Forsell
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Testat byta tändstift? cylindern kan ju ha nypt elr liknande :/
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

den förbränner inte riktigt=fel inställd tändning hade samma problem på min nu precis fick ställa in tändning och skit. bytt stift till att börja med sen kan tändspolen vara kass med:)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

tror knappast den har nypt med den setupen, men de är som sagt möjligt :/
Byt tändstift, samt testa o springa igång den i 2:ans växel, eller t om högre, men var beredd med kopplingen då
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

jag tror inte själv att den nypt faktiskt..
har bytt tändstift och är ingen skillnad där då. har även försökt rullat igång den på flera sätt.

Men hur ställer man in tändningen? kan det vara att gnistan är för dålig??
Forsell
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

forsan92 skrev:jag tror inte själv att den nypt faktiskt..
har bytt tändstift och är ingen skillnad där då. har även försökt rullat igång den på flera sätt.

du tar av svänghjulet sen ser du en platta med massa skit på med koppartråd runt sig. man brukar kunna skruva loss plattan och vrida på den framåt och bakåt lite sen får man hålla på tills den går bäst:)
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

gasgas ec skrev:

du tar av svänghjulet sen ser du en platta med massa skit på med koppartråd runt sig. man brukar kunna skruva loss plattan och vrida på den framåt och bakåt lite sen får man hålla på tills den går bäst:)
Okej går ut och tittar på det strax.
Kan det inte var så också att CDI-boxen är pajj? den är ju borrad och har hört att kretskortet i där kan lägga av på just DT50n?

Men kollar på den där spolen som du nyss nämnde :)
Forsell
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

forsan92 skrev:
gasgas ec skrev:

Okej går ut och tittar på det strax.
Kan det inte var så också att CDI-boxen är pajj? den är ju borrad och har hört att kretskortet i där kan lägga av på just DT50n?

Men kollar på den där spolen som du nyss nämnde :)
gött:) jo cdi`n kan vara kass med men om du har kört med den cdi´n innan så börde den ju funka:P
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

glömde meddela också att igår fick jag igång mopeden men den dör på en gång.. gör så hela tiden
Forsell
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

forsan92 skrev:glömde meddela också att igår fick jag igång mopeden men den dör på en gång.. gör så hela tiden
Tjenare.
Hur går den när du får igång den, orkar den varva eller dör den direkt?
Mina tankar leder till tjuvluft, kolla om du kan se sprickor runt insuget/förgasare.
Kan även vara för lite luft, testa att ge den mer luft och se om den hoppar igång bättre.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

du skrev att stiftet är blött och svart så jag skulle gå ner i munstycke då den får för mycket nu och då kan de gå piss då motorn inte kan förbränna allt o allt blir segare sen testa att ta av tändstiftet o sätta det mot cylindern med tändhatten på och kicka så ska du få se om den får gnista :) annars kolla cdi o tändspole ;)
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

Får igång den en liten stund men sen orkar den inte mer och lägger av.

jag bytte då ner mig i munstycke till 63. original är 80! men gick bättre med det, den var igång längre. Fortfarande svart på tändstift dock.tyder på för lite luft i blandningen men ingenstans det läcker.

kan det vara så att den får för mycket olja? om det kanske är så om oljan åker rätt igenom allt?

-Har tyvärr ingen svänghjulsavdragare:/
Forsell
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Piitus96 skrev:tror knappast den har nypt med den setupen, men de är som sagt möjligt :/
Byt tändstift, samt testa o springa igång den i 2:ans växel, eller t om högre, men var beredd med kopplingen då
Alla setuper kan nypa, det har ju med kylningen/smörjningen och göra. Kläggar en oljeslang/kylaren igen.. Så står du där me skuren/nypen cylinder.

ONT: Känns som han inte tänder så bra?

När du säger att den inte orkar mer? Är det på tomgång elr när du kör?
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

Ztraand skrev:
Piitus96 skrev:tror knappast den har nypt med den setupen, men de är som sagt möjligt :/
Alla setuper kan nypa, det har ju med kylningen/smörjningen och göra. Kläggar en oljeslang/kylaren igen.. Så står du där me skuren/nypen cylinder.

ONT: Känns som han inte tänder så bra?

När du säger att den inte orkar mer? Är det på tomgång elr när du kör?
-Ja det känns inte som han inte gör det. Men fick igång den nyss och han stod en stund men sedan får den någon sorts ketchup effekt och håller på att dö, sedan går den igång igen och sedan dör den. Alltså, den går upp i höga varv och går ner i låga och sedan upp igen för att sedan dö helt. Och när man gasade så dör den.

-Det är när den är i tomgång men också när jag rullar igång den. samma resultat.

-blandningen är jättejättesvart! spelar ingen roll vilket munstycke det är. original är 80 och har testat det först men det går bättre med strl 63. men det är 17 storlekar lägre än original och det tycker jag är lite skumt. Har också haft problem med läckande oljetank förut och den läcker fortfarande litegranna på undersidan.

*När man gasar så dras det ju även i en vajer som går till oljepumpen.
*Den dör fortare när man gasar.
*Blandingen är svart trots skruvat åt max i luft och minst på bensin på förgasarenspelar inge roll vilken storlek på huvudmunstycke.
*Köpte mig ett nytt tändstift iallafall och fick faktiskt en bättre gnista trots att jag har två andra helt nya typ som nu verkar vara dåliga. dock ingen skillnad på problemet. men det var ändå nog ett problem...

--med tanke på dessa fyra noteringar av mina observationer så är min gissning på att det går igenom alldeles för mycket olja och det blir felblandat!
Någon som tänker i mina banor nu? För mig låter det rimligast just nu, men har någon egna erfarenheter eller nått så ge mig förslag.

har kollat upp några nya delar:
http://www.easyparts.nl/showdrawing/277 ... _Pump.html
-del 1

sedan:
http://www.easyparts.nl/showdrawing/277 ... _Tank.html
-för del 3 och troligen del 1 också för att ta bort läckan helt där uppe.
Forsell
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Jag tror inte det har något alls med felblandning att göra. Möjligen tjuvluft, men ändå inte.

Förmodligen kan din CDI vara kass, min betedde sig såhär då. Anledningen till att stiftet är blött är då för att du inte får en tillräckligt stark gnista att antända bränslet med. Att det är svart behöver inte tyda på någon felaktig blandning då stiftet byter färg snabbt snabbt mellan tempraturerna.

Har du en polare med samma CDI så är det najs, för en såndär morini är väl inte helt gratis.

Anledning till att din CDI är kass vet jag inte, men har du fyllt igen hålet du borrat med epoxy eller nåt sånt så vet jag inte. Min var iaf kass pga fukt. :)

BTW så måste jag säga till alla moppepojks som ser detta - Snälla, borra inte era CDI boxar. Det är inte najs. Kan gå så fel. ;)
bibapeolola
Skriv svar