legofreak skrev:tjena, har en keeway focus som jag har lite problem/frågor om
1. har satt i 4grams v-vikter och mallossi röda kopplingsfjädrar eftersom den gick bäst med det. men den segar de första 2-4 metrarna oavsett om den är kall eller inte sen drar den på som f*n, antar att det är för tunga vikter då?
2. har en fast gjuten v-ring på variatorn och undrar om den kommer gå bättre om jag köper en ny? den hade 1 vanlig en och sen en liten på 2-3mm som är ett med variatorn.
3. när man flyttar ner clipset på nålen får den väl mer bensin eller är det tvärtom.
1. Vad har du för rör?
Lite hårdare ska man ju ha..men inte så hårda!
Det där med att den segar har nog med förgasaren att göra! Ställ in luftskruven så ska du nog se att den går bättre
2. Ja, Den kommer gå fortare!
3. Den får mer bensin
Om klockan är ojämn så byt den! Om den är det så kan den nog slira..men kolla så att kopplingen också inte är sliten..isåfall byt den också.
Att det är svart i variatorkåpan är inte nå spec..så är det på alla.. det är rester från remmen.
Zlacker73:
Helt rätt med det där..Byter man till hårdare tryckfjäder tappar man bara kraft om remmen inte slirar.. och slira gör inte remmen om man bara kör orginal/avstrypt och bara med rör.Som jag: Jag har midracekittat stalker med 7% tryckfjäder

Om moppen går bättre efter att man har bytt tryckfjäder så har man harf för tunga vikter.
Men : "Tryckfjäder=hur mycke kopplings slir de ska va(mjukare=mer,hårdare=mindre). "
Remmen ska inte slira..Det är trycket från remskivarna på remen som tryckfjädern bestämmer. Man ska inte ha remslir! Men det betyder inte att man kan stoppa i typ en 50% fjäder för att vara säker, utan det gäller att hitta så "svag" tryckfjäder som möjligt innan remmen slirar. Annars förlorar men effekt på det. Det är därför man måste testa en massa olika
//Holma