Kostnad att lämna in för byte av kolv osv...

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Kostnad att lämna in för byte av kolv osv...

Inlägg av Riiikard »

Hejsan!

Är en gammal moppepojke (är 19 idag) och har just dammat bort den gamle Derbin från årsmod 2004 som jag körde med. Jag undrar hur mycket det kostar att lämna in för att byta kolvringar o packningar allt det (Vad mer byts samtidigt? Glömt totalt)

Orkar inte görat själver, skulle de varit 5år sedan så kanske... fan va tiden går fort, kör lugnt och njut utav mopedåldern!
//MVH
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

går väl på runt 500, dom byter kolvringar o sotningsatsen. Inte helt omöjligt att dom byter stift med när du ändå lämnar in den :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

på verkstad kanske 2000 beroende på service.

Tar du dig till Lidköping så kanske 1000 ;)

Kylen: 500? kolv lär väll behöva bytas. tändstift, packningar osv. bara delar går säkert på 500.

cylinderfotspackning 30kr
topplockspackning ca 50kr
kolv ca 500kr
tändstift ca 50kr
växellådsolja ca 100kr
kylarvätska ca 50kr

det är vad jag skulle byta vid en service. ca 800kr för delar + arbetskostnad? :D

bara en tanke :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

PK skrev:på verkstad kanske 2000 beroende på service.

Kylen: 500? kolv lär väll behöva bytas. tändstift, packningar osv. bara delar går säkert på 500.
han sa bara kolvringar! trodde inte de va total service :) kolvringar går på typ 100kr för dom att plocka hem o stift typ 45kr sen + arbete ca 500 :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

k-skåpet skrev:
PK skrev:på verkstad kanske 2000 beroende på service.

han sa bara kolvringar! trodde inte de va total service :) kolvringar går på typ 100kr för dom att plocka hem o stift typ 45kr sen + arbete ca 500 :)
om den har stått ett tag så skulle jag garanderad bytt till en fräsh kolv :)

fast det beror ju på hur fin koven är...
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

Ursäkta otydligheten.

Egentligen så vill jag typ göra så den känns fräsch i motor/cylinder. Dvs, byta allt som sitter där inne, vad kostar det? Den har nämligen gått hela 1660 mil (kört rätt flitigt, ja) så det kan ju behövsas bytas ett och annat.
//MVH
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Riiikard skrev:Ursäkta otydligheten.

Egentligen så vill jag typ göra så den känns fräsch i motor/cylinder. Dvs, byta allt som sitter där inne, vad kostar det? Den har nämligen gått hela 1660 mil (kört rätt flitigt, ja) så det kan ju behövsas bytas ett och annat.
byter du det jag skrev så ska den nog gå som aldrig förr! :)
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Kolvbyte borde gå på runt 2000 med arbete inräknat tror jag, byta cylinder+kolv+packningar går väl på runt 3500 eller mer. Om du kan skruva lite smått så kan du ju kika in i cylinderloppet och kolla hur cylinder och kolv ser ut innan du lämnar in den!

PS.
Byt olja och växellådsolja när du ändå håller på så det är fräscht :)
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

En komplett kolv kostar förmodligen någon eller några hundralappar mer än enbart kolvringarna, betalar man en verkstad 400-800kr/h för att göra jobbet är extrakronorna för kolven småpotatis så det är lika bra att byta kolven.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar