Fastkärvande kolv i bakre bromsok Derbi Senda -05

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Fastkärvande kolv i bakre bromsok Derbi Senda -05

Inlägg av Tjobba »

Bytt bromsbelägg bak på moppen och det var väldigt kärvt att få in bromskolvarna så de nya beläggen fick plats. Rengjorde noga med bromsrengörare och pressade in dem med polygrip. Sedan när allt var ihop satt igen så gick en kolv inte ut igen utan satt fast! :cry: Har provbromsat, sprajat och testat all men icke! Ena bromskolven sitter ändå stenhårt fast i bottenläget!

Är det bara att byta ut hela bromsoket eller kan man göra något?
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd
Inlägg: 487
Blev medlem: 15 oktober 2011, 15:19
Ort: Stockholm

Inlägg av slider_Alex »

öppna oket o tryck ut kolven denvägen
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Håll fast den andra (rörliga) kolven i botten så bör den andra börja röra sig - om du kan hålla fast tillräckligt hårt. Har du tur rör den sig lätt efter att ha pumpats ut en bit och tryckts tillbaka några gånger. Går även pumpa ut helt och rengöra kolven & cylindern, dessa ok brukar kärva för att det är skit imellan. Köp fett speciellt avsett för att smörja bromskolvar på någon biltillbehörsbutik och smörj kolv/tätningar med innan kolven monteras.

Helst ska man byta tätningarna, men på dessa ok brukar man klara sig så länge dom (eller kolvarna) inte är skadade. En del pyssel och tar nog en bra stund, man får ju lufta systemet sedan också, men ett nytt ok kostar väl ~800kr så det kan vara värt lite jobb för att kunna använda det gamla.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

1. Ta bort hela oket

2. Skruva isär oket

3. Pumpa in tryck via luftnippeln med en cykelpump tills kolven smäller och flyger iväg

4. Smörj kolvarna med vaselin fast

5. Sätt ihop allt

6. lufta

7. KÖR
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

Victorh skrev:1. Ta bort hela oket

2. Skruva isär oket

3. Pumpa in tryck via luftnippeln med en cykelpump tills kolven smäller och flyger iväg

4. Smörj kolvarna med vaselin fast

5. Sätt ihop allt

6. lufta

7. KÖR
du glömde en sak. emmelan 3:An och 4:An tryck in kolvarna.
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man kan ALDRIG få samma tryck med luft som när man bromsar, så går det inte pumpa ut kolven med vanlig bromsning i kombination med att hålla fast andra kolven finns det inte en chans i helvete att man får ut den med tryckluft. En vanlig kompressor ger 8 bar, ett bromssystem jobbar lätt med 100+ bar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Victorh skrev:1. Ta bort hela oket

2. Skruva isär oket

3. Pumpa in tryck via luftnippeln med en cykelpump tills kolven smäller och flyger iväg

4. Smörj kolvarna med vaselin fast

5. Sätt ihop allt

6. lufta

7. KÖR
Tack för svaren alla!

Så man kan alltså skruva isär, dela på oket? Såg det finns två bultar men oket ser ut som en enda enhet? Men oket är alltså i två halvor som är i hopsatta?
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Erik_ skrev:Man kan ALDRIG få samma tryck med luft som när man bromsar, så går det inte pumpa ut kolven med vanlig bromsning i kombination med att hålla fast andra kolven finns det inte en chans i helvete att man får ut den med tryckluft. En vanlig kompressor ger 8 bar, ett bromssystem jobbar lätt med 100+ bar...
Jag har som sagt provat att bromsa men det är bara den ena kolven som rör sig. Ska dock testa detta med tryckluft, skadar ju inte i alla fall. Nytt ok kostar ju över 1000-lappen så alla tips är välkomna!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Provat att hålla fast andra kolven när du bromsar, som jag sa förut? Funkar inte det lär luft inte göra det heller...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Erik_ skrev:Provat att hålla fast andra kolven när du bromsar, som jag sa förut? Funkar inte det lär luft inte göra det heller...
Okej, ska testa. Om nu inte heller det skulle funka? Kan man dela, sära på, okhalvorna och trycka ut den vägen?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Erik_ skrev:Man kan ALDRIG få samma tryck med luft som när man bromsar, så går det inte pumpa ut kolven med vanlig bromsning i kombination med att hålla fast andra kolven finns det inte en chans i helvete att man får ut den med tryckluft. En vanlig kompressor ger 8 bar, ett bromssystem jobbar lätt med 100+ bar...
Vi gjorde de med kompisarna så skall fråga hur han fick sånt tryck för dig litar jag på men lite konstigt då vi har gjort på detta sätt..
Skriv svar