Bytt bromsbelägg bak på moppen och det var väldigt kärvt att få in bromskolvarna så de nya beläggen fick plats. Rengjorde noga med bromsrengörare och pressade in dem med polygrip. Sedan när allt var ihop satt igen så gick en kolv inte ut igen utan satt fast! Har provbromsat, sprajat och testat all men icke! Ena bromskolven sitter ändå stenhårt fast i bottenläget!
Är det bara att byta ut hela bromsoket eller kan man göra något?
Håll fast den andra (rörliga) kolven i botten så bör den andra börja röra sig - om du kan hålla fast tillräckligt hårt. Har du tur rör den sig lätt efter att ha pumpats ut en bit och tryckts tillbaka några gånger. Går även pumpa ut helt och rengöra kolven & cylindern, dessa ok brukar kärva för att det är skit imellan. Köp fett speciellt avsett för att smörja bromskolvar på någon biltillbehörsbutik och smörj kolv/tätningar med innan kolven monteras.
Helst ska man byta tätningarna, men på dessa ok brukar man klara sig så länge dom (eller kolvarna) inte är skadade. En del pyssel och tar nog en bra stund, man får ju lufta systemet sedan också, men ett nytt ok kostar väl ~800kr så det kan vara värt lite jobb för att kunna använda det gamla.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Man kan ALDRIG få samma tryck med luft som när man bromsar, så går det inte pumpa ut kolven med vanlig bromsning i kombination med att hålla fast andra kolven finns det inte en chans i helvete att man får ut den med tryckluft. En vanlig kompressor ger 8 bar, ett bromssystem jobbar lätt med 100+ bar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
3. Pumpa in tryck via luftnippeln med en cykelpump tills kolven smäller och flyger iväg
4. Smörj kolvarna med vaselin fast
5. Sätt ihop allt
6. lufta
7. KÖR
Tack för svaren alla!
Så man kan alltså skruva isär, dela på oket? Såg det finns två bultar men oket ser ut som en enda enhet? Men oket är alltså i två halvor som är i hopsatta?
Erik_ skrev:Man kan ALDRIG få samma tryck med luft som när man bromsar, så går det inte pumpa ut kolven med vanlig bromsning i kombination med att hålla fast andra kolven finns det inte en chans i helvete att man får ut den med tryckluft. En vanlig kompressor ger 8 bar, ett bromssystem jobbar lätt med 100+ bar...
Jag har som sagt provat att bromsa men det är bara den ena kolven som rör sig. Ska dock testa detta med tryckluft, skadar ju inte i alla fall. Nytt ok kostar ju över 1000-lappen så alla tips är välkomna!
Erik_ skrev:Man kan ALDRIG få samma tryck med luft som när man bromsar, så går det inte pumpa ut kolven med vanlig bromsning i kombination med att hålla fast andra kolven finns det inte en chans i helvete att man får ut den med tryckluft. En vanlig kompressor ger 8 bar, ett bromssystem jobbar lätt med 100+ bar...
Vi gjorde de med kompisarna så skall fråga hur han fick sånt tryck för dig litar jag på men lite konstigt då vi har gjort på detta sätt..