http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
ash3/s720x720/582138_458794194140129_176125479_n.jpg

bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Jaha, för jag bor i staffanstorp om du nu är intresseradSpeefight skrev:bor i malmöPiitus96 skrev:Vart bor du? för jag har en cylinder som nt är lika skadad som din, begagnad ofcdock endast cylindern, kolven e skuren, kör med 70cc atm
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
För mycket för att hona bort, går däremot att borra och köra öd kolv då.Ztraand skrev:Är det gjutjärn eller aliminium? Är det aliminium så är cylindern körd. Är de gjutjärn så går de att hona
och då finns det verkstäder som kan ta bort med syra? vill ju inte pyssla med syra själv, isåfall finns det något i malmö som du kan rekommdera?Erik_ skrev:Till synes inga skador i cylindern, bara aluminium från kolven som smetat fast på den. Går avlägsna med syra, så är cylindern användbar igen. Går hona bort också, men syra är att föredra.
Nej, sandpapper ska man inte använda.Rexxy skrev:Ta sandpapper och slipa bort aluminiumet. Sen kör på som vanligt!
Han säger ju att han känner repor i cylindern, dvs inte en beläggning på cylindern utan repor. Då är det en helt annan visa.Erik_ skrev:Till synes inga skador i cylindern, bara aluminium från kolven som smetat fast på den. Går avlägsna med syra, så är cylindern användbar igen. Går hona bort också, men syra är att föredra.
Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.Erik_ skrev:Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen.
Ptja, en färgaffär som tillhör en kedja som finns över hela Sverige sålde då en flaska till mig när jag var 14 år.MrAndersson skrev:Dock så är inte saltsyra något en seriös måleriaffär säljer till en 15åring, då de inte direkt är o leka med!
Går bara på vad TS säger, att sedan inga repor syns på bilderna kan bero på vinkel etc men är det inga repor utan bara alubeläggning så är det helt rätt det du säger. Är ju trots allt grov skillnad på repor och en yttre beläggning.Erik_ skrev:Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
Perra.S skrev:Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.Erik_ skrev:Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen.
Och om du nån gång använt saltsyra för att göra rent en cylinder så skulle du aldrig ens tänka tanken att ta till sandpapper..Syra går FORT och du får ett perfekt resultat.
Du kan ju inte jämföra det med honing när du bara är på ett ställe och slipar. När du honar så slipar du ju jämnt över hela ytan i loppet, är du bara på med sandpapper på en punkt så blir ytan där lägre än resten av loppet = det blir skit av alltihopa.Rexxy skrev:Perra.S skrev:Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.Erik_ skrev:Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen.
Och om du nån gång använt saltsyra för att göra rent en cylinder så skulle du aldrig ens tänka tanken att ta till sandpapper..Syra går FORT och du får ett perfekt resultat.
Nejdå, har själv gjort så efter ett värmenyp! Bara slipa i kryssmönster så blir det liknande honing. Tills allt är borta.
Jag ska köpa en ny cylinder och kolv för att vara på den säkra sidan, glömde berätta att samtidigt som jag bytte kolv så bytte jag munstycken från 54 till 50. Hur kollar man om det är rätt oljeblandning och om kylsystemet fungerar? Jag kör originalchifen skrev:Går bara på vad TS säger, att sedan inga repor syns på bilderna kan bero på vinkel etc men är det inga repor utan bara alubeläggning så är det helt rätt det du säger. Är ju trots allt grov skillnad på repor och en yttre beläggning.Erik_ skrev:Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
Kolvringarna ska sitta tight, de är där för att täta och stabilisera kolven. Passa dig med nya kolven nu så du inte får skador på den! Aluminium kan vara känsligt, akta speciellt ringarna så du inte får några revor i dessa som kan innebära sprickor med tiden och då har du en helt rasad cylinder. Att du bara monterat ett clips under testmonteringen gör inte så mycket, viktigare att montera bägge när du sätter dit den permanent. Se till att få bort beläggningarna först innan du ens tänker på att montera ihop den annars kommer du snart ha rasat ännu en kolv och med lite otur ha riktiga revor i cylindern från rester av aluminiumet som slits bort med värme och friktion från den nya kolven.
Anledning till värmenyp kan vara mycket. Får den ordentlig kylning (Ingen luft i kylsystem, kylaren är inte täppt, eventuella fläktar funkar), får den tillräckligt med bränsle? Har du rätt oljeblandning? Hur ser ditt tändstift ut? Ibland kan det värmenypa bara man kör hårt utan att det är något egentligt fel men det är ganska ovanligt.
Kör du original eller trimmat?
Nicasilen är inte så känslig. Och en evighet var att ta i. Tog mig ca 10 min och resultatet blev perfekt. Cylindern har gått många mil efter det!Perra.S skrev:Du kan ju inte jämföra det med honing när du bara är på ett ställe och slipar. När du honar så slipar du ju jämnt över hela ytan i loppet, är du bara på med sandpapper på en punkt så blir ytan där lägre än resten av loppet = det blir skit av alltihopa.Rexxy skrev:Perra.S skrev: Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.
Nejdå, har själv gjort så efter ett värmenyp! Bara slipa i kryssmönster så blir det liknande honing. Tills allt är borta.
Och varför hålla på och gnugga i evigheter med sandpapper när en flaska saltsyra kostar en hundring och tar bort alut på nån minut med perfekt resultat? Ser ingen logik i det hela.
Varför in i helvete bytte du ner dig i munstycke när du endast bytt kolv??Speefight skrev:Jag ska köpa en ny cylinder och kolv för att vara på den säkra sidan, glömde berätta att samtidigt som jag bytte kolv så bytte jag munstycken från 54 till 50. Hur kollar man om det är rätt oljeblandning och om kylsystemet fungerar? Jag kör originalchifen skrev:Går bara på vad TS säger, att sedan inga repor syns på bilderna kan bero på vinkel etc men är det inga repor utan bara alubeläggning så är det helt rätt det du säger. Är ju trots allt grov skillnad på repor och en yttre beläggning.Erik_ skrev:Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
Kolvringarna ska sitta tight, de är där för att täta och stabilisera kolven. Passa dig med nya kolven nu så du inte får skador på den! Aluminium kan vara känsligt, akta speciellt ringarna så du inte får några revor i dessa som kan innebära sprickor med tiden och då har du en helt rasad cylinder. Att du bara monterat ett clips under testmonteringen gör inte så mycket, viktigare att montera bägge när du sätter dit den permanent. Se till att få bort beläggningarna först innan du ens tänker på att montera ihop den annars kommer du snart ha rasat ännu en kolv och med lite otur ha riktiga revor i cylindern från rester av aluminiumet som slits bort med värme och friktion från den nya kolven.
Anledning till värmenyp kan vara mycket. Får den ordentlig kylning (Ingen luft i kylsystem, kylaren är inte täppt, eventuella fläktar funkar), får den tillräckligt med bränsle? Har du rätt oljeblandning? Hur ser ditt tändstift ut? Ibland kan det värmenypa bara man kör hårt utan att det är något egentligt fel men det är ganska ovanligt.
Kör du original eller trimmat?