överlevade cylinder?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

överlevade cylinder?

Inlägg av Speefight »

Hej, jag undrar om min cylinder har klarat sig efter värmenypet eller om jag måste hona om eller skrota? det är en speedfight 2 luftkyld och det här hände direkt efter kolvbytet
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
ash3/s720x720/582138_458794194140129_176125479_n.jpgBild
nAn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 mars 2011, 17:53
Ort: Åkers styckebruk

Inlägg av nAn »

Känner du någon repa, flisa eller någe annat ? d:
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

nAn skrev:Känner du någon repa, flisa eller någe annat ? d:
Ja, jag känner att det är en repa
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 september 2010, 20:28

Inlägg av Jimmye »

Drar du nageln över och fastnar lite är det kört.
Är den mindre kan du ta fint sandpapper och putsa till repan lite om det är en järn cylinder.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Vart bor du? för jag har en cylinder som nt är lika skadad som din, begagnad ofc :) dock endast cylindern, kolven e skuren, kör med 70cc atm
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

Piitus96 skrev:Vart bor du? för jag har en cylinder som nt är lika skadad som din, begagnad ofc :) dock endast cylindern, kolven e skuren, kör med 70cc atm
bor i malmö
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

Jimmye skrev:Drar du nageln över och fastnar lite är det kört.
Är den mindre kan du ta fint sandpapper och putsa till repan lite om det är en järn cylinder.
kunde man inte kolla på bilderna jag skicka?
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Jo det gick. Men du har inte använt bb koderna rätt. Om du har 2 bilder måste du göra så här

Bild
Bild

Du har gjort så här
Bild
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

Bild




din första bild funkar inte :P
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Här är hans första bild.

Bild
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

PcCrazyMods skrev:Jo det gick. Men du har inte använt bb koderna rätt. Om du har 2 bilder måste du göra så här

Bild
Bild

Du har gjort så här
Bild
jaha, tack så mycket
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Är det gjutjärn eller aliminium? Är det aliminium så är cylindern körd. Är de gjutjärn så går de att hona :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Speefight skrev:
Piitus96 skrev:Vart bor du? för jag har en cylinder som nt är lika skadad som din, begagnad ofc :) dock endast cylindern, kolven e skuren, kör med 70cc atm
bor i malmö
Jaha, för jag bor i staffanstorp om du nu är intresserad :)
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Ztraand skrev:Är det gjutjärn eller aliminium? Är det aliminium så är cylindern körd. Är de gjutjärn så går de att hona :)
För mycket för att hona bort, går däremot att borra och köra öd kolv då.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

Ztraand skrev:Är det gjutjärn eller aliminium? Är det aliminium så är cylindern körd. Är de gjutjärn så går de att hona :)
Jag vet inte vilken sorts metall det är hur kollar man det?
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

chifen skrev:
Ztraand skrev:Är det gjutjärn eller aliminium? Är det aliminium så är cylindern körd. Är de gjutjärn så går de att hona :)
För mycket för att hona bort, går däremot att borra och köra öd kolv då.
öd?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Speefight skrev:
chifen skrev:
Ztraand skrev:Är det gjutjärn eller aliminium? Är det aliminium så är cylindern körd. Är de gjutjärn så går de att hona :)
För mycket för att hona bort, går däremot att borra och köra öd kolv då.
öd?


överdimension, = något större än originalkolven
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Till synes inga skador i cylindern, bara aluminium från kolven som smetat fast på den. Går avlägsna med syra, så är cylindern användbar igen. Går hona bort också, men syra är att föredra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

Erik_ skrev:Till synes inga skador i cylindern, bara aluminium från kolven som smetat fast på den. Går avlägsna med syra, så är cylindern användbar igen. Går hona bort också, men syra är att föredra.
och då finns det verkstäder som kan ta bort med syra? vill ju inte pyssla med syra själv, isåfall finns det något i malmö som du kan rekommdera? :)
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

Lämnade in cylindern på verkstad och de sa att den var åt skogen och de säljer en sådan original cylinder för 300 kr (begagnad) ska jag ta den cylindern eller köpa en ny för 500-700 kr(piratcylinder)?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Ta sandpapper och slipa bort aluminiumet. Sen kör på som vanligt!
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

Rexxy skrev:Ta sandpapper och slipa bort aluminiumet. Sen kör på som vanligt!
Nej, sandpapper ska man inte använda.

Åk till färgaffären, köp saltsyra, åk hem, ta en liten pensel och doppa i saltsyran och pensla på aluminiumet som sitter fast i loppet, vänta 30sek och torka sen av.

Upprepa tills allt alu är borta.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Erik_ skrev:Till synes inga skador i cylindern, bara aluminium från kolven som smetat fast på den. Går avlägsna med syra, så är cylindern användbar igen. Går hona bort också, men syra är att föredra.
Han säger ju att han känner repor i cylindern, dvs inte en beläggning på cylindern utan repor. Då är det en helt annan visa.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

Erik_ skrev:Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen. :wink:
Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.

Och om du nån gång använt saltsyra för att göra rent en cylinder så skulle du aldrig ens tänka tanken att ta till sandpapper.. ;) Syra går FORT och du får ett perfekt resultat.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Dock så är inte saltsyra något en seriös måleriaffär säljer till en 15åring, då de inte direkt är o leka med!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

MrAndersson skrev:Dock så är inte saltsyra något en seriös måleriaffär säljer till en 15åring, då de inte direkt är o leka med!
Ptja, en färgaffär som tillhör en kedja som finns över hela Sverige sålde då en flaska till mig när jag var 14 år.

Använd skyddsglasögon, handskar och stå utomhus när du använder det så är det ingen fara.
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

Kollade idag igen och hittade 2 beläggningar dom kan man inte se på bilden och när jag försökte trycka genom den gamla kolven så fastnade den vid beläggningarna men när jag tryckte ner den uppifrån så gick den förbi ``reporna`` eller vad det nu är, därför tror jag att de på bilden är repor.
Jag är rädd att jag köpt fel kolv, et var den här som jag köpte och den som skar cylindern http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0cd53134bf
Jag undrar vad orsaken till at den värmenöp var, kan tillägga att jag glömde sätta in ett kolvclips på ena sidan och kolvringen satt skit tight i cylindern
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Erik_ skrev:Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
Går bara på vad TS säger, att sedan inga repor syns på bilderna kan bero på vinkel etc men är det inga repor utan bara alubeläggning så är det helt rätt det du säger. Är ju trots allt grov skillnad på repor och en yttre beläggning.

Kolvringarna ska sitta tight, de är där för att täta och stabilisera kolven. Passa dig med nya kolven nu så du inte får skador på den! Aluminium kan vara känsligt, akta speciellt ringarna så du inte får några revor i dessa som kan innebära sprickor med tiden och då har du en helt rasad cylinder. Att du bara monterat ett clips under testmonteringen gör inte så mycket, viktigare att montera bägge när du sätter dit den permanent. Se till att få bort beläggningarna först innan du ens tänker på att montera ihop den annars kommer du snart ha rasat ännu en kolv och med lite otur ha riktiga revor i cylindern från rester av aluminiumet som slits bort med värme och friktion från den nya kolven.
Anledning till värmenyp kan vara mycket. Får den ordentlig kylning (Ingen luft i kylsystem, kylaren är inte täppt, eventuella fläktar funkar), får den tillräckligt med bränsle? Har du rätt oljeblandning? Hur ser ditt tändstift ut? Ibland kan det värmenypa bara man kör hårt utan att det är något egentligt fel men det är ganska ovanligt.

Kör du original eller trimmat?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Perra.S skrev:
Erik_ skrev:Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen. :wink:
Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.

Och om du nån gång använt saltsyra för att göra rent en cylinder så skulle du aldrig ens tänka tanken att ta till sandpapper.. ;) Syra går FORT och du får ett perfekt resultat.

Nejdå, har själv gjort så efter ett värmenyp! Bara slipa i kryssmönster så blir det liknande honing. Tills allt är borta.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

Rexxy skrev:
Perra.S skrev:
Erik_ skrev:Ska och ska, det finns mycket man inte ska göra men som ändå fungerar om man samtidigt använder insidan av skallen. :wink:
Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.

Och om du nån gång använt saltsyra för att göra rent en cylinder så skulle du aldrig ens tänka tanken att ta till sandpapper.. ;) Syra går FORT och du får ett perfekt resultat.

Nejdå, har själv gjort så efter ett värmenyp! Bara slipa i kryssmönster så blir det liknande honing. Tills allt är borta.
Du kan ju inte jämföra det med honing när du bara är på ett ställe och slipar. När du honar så slipar du ju jämnt över hela ytan i loppet, är du bara på med sandpapper på en punkt så blir ytan där lägre än resten av loppet = det blir skit av alltihopa.

Och varför hålla på och gnugga i evigheter med sandpapper när en flaska saltsyra kostar en hundring och tar bort alut på nån minut med perfekt resultat? Ser ingen logik i det hela.
Speefight
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 5 juli 2012, 12:46
Ort: malmö

Inlägg av Speefight »

chifen skrev:
Erik_ skrev:Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
Går bara på vad TS säger, att sedan inga repor syns på bilderna kan bero på vinkel etc men är det inga repor utan bara alubeläggning så är det helt rätt det du säger. Är ju trots allt grov skillnad på repor och en yttre beläggning.

Kolvringarna ska sitta tight, de är där för att täta och stabilisera kolven. Passa dig med nya kolven nu så du inte får skador på den! Aluminium kan vara känsligt, akta speciellt ringarna så du inte får några revor i dessa som kan innebära sprickor med tiden och då har du en helt rasad cylinder. Att du bara monterat ett clips under testmonteringen gör inte så mycket, viktigare att montera bägge när du sätter dit den permanent. Se till att få bort beläggningarna först innan du ens tänker på att montera ihop den annars kommer du snart ha rasat ännu en kolv och med lite otur ha riktiga revor i cylindern från rester av aluminiumet som slits bort med värme och friktion från den nya kolven.
Anledning till värmenyp kan vara mycket. Får den ordentlig kylning (Ingen luft i kylsystem, kylaren är inte täppt, eventuella fläktar funkar), får den tillräckligt med bränsle? Har du rätt oljeblandning? Hur ser ditt tändstift ut? Ibland kan det värmenypa bara man kör hårt utan att det är något egentligt fel men det är ganska ovanligt.

Kör du original eller trimmat?
Jag ska köpa en ny cylinder och kolv för att vara på den säkra sidan, glömde berätta att samtidigt som jag bytte kolv så bytte jag munstycken från 54 till 50. Hur kollar man om det är rätt oljeblandning och om kylsystemet fungerar? Jag kör original
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Perra.S skrev:
Rexxy skrev:
Perra.S skrev: Fast, att slipa med sanpapper är ju bara rent ut sagt korkat då du omöjligt kan lyckas slipa bort allt alu utan att samtidigt få repor i nikasilet.

Och om du nån gång använt saltsyra för att göra rent en cylinder så skulle du aldrig ens tänka tanken att ta till sandpapper.. ;) Syra går FORT och du får ett perfekt resultat.

Nejdå, har själv gjort så efter ett värmenyp! Bara slipa i kryssmönster så blir det liknande honing. Tills allt är borta.
Du kan ju inte jämföra det med honing när du bara är på ett ställe och slipar. När du honar så slipar du ju jämnt över hela ytan i loppet, är du bara på med sandpapper på en punkt så blir ytan där lägre än resten av loppet = det blir skit av alltihopa.

Och varför hålla på och gnugga i evigheter med sandpapper när en flaska saltsyra kostar en hundring och tar bort alut på nån minut med perfekt resultat? Ser ingen logik i det hela.
Nicasilen är inte så känslig. Och en evighet var att ta i. Tog mig ca 10 min och resultatet blev perfekt. Cylindern har gått många mil efter det!

Varför jag tog sandpapper... " tager det man haver " ;)

Men visst är syra att föredra, jag bara nämnde ett annat alternativ.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Speefight skrev:
chifen skrev:
Erik_ skrev:Fastsmetat alu känns också. Repor brukar synas långt innan dom känns, jag ser bara fastsmetad alu, inga repor, därmed utgår jag från att det han känner är fastsmetad alu.
Går bara på vad TS säger, att sedan inga repor syns på bilderna kan bero på vinkel etc men är det inga repor utan bara alubeläggning så är det helt rätt det du säger. Är ju trots allt grov skillnad på repor och en yttre beläggning.

Kolvringarna ska sitta tight, de är där för att täta och stabilisera kolven. Passa dig med nya kolven nu så du inte får skador på den! Aluminium kan vara känsligt, akta speciellt ringarna så du inte får några revor i dessa som kan innebära sprickor med tiden och då har du en helt rasad cylinder. Att du bara monterat ett clips under testmonteringen gör inte så mycket, viktigare att montera bägge när du sätter dit den permanent. Se till att få bort beläggningarna först innan du ens tänker på att montera ihop den annars kommer du snart ha rasat ännu en kolv och med lite otur ha riktiga revor i cylindern från rester av aluminiumet som slits bort med värme och friktion från den nya kolven.
Anledning till värmenyp kan vara mycket. Får den ordentlig kylning (Ingen luft i kylsystem, kylaren är inte täppt, eventuella fläktar funkar), får den tillräckligt med bränsle? Har du rätt oljeblandning? Hur ser ditt tändstift ut? Ibland kan det värmenypa bara man kör hårt utan att det är något egentligt fel men det är ganska ovanligt.

Kör du original eller trimmat?
Jag ska köpa en ny cylinder och kolv för att vara på den säkra sidan, glömde berätta att samtidigt som jag bytte kolv så bytte jag munstycken från 54 till 50. Hur kollar man om det är rätt oljeblandning och om kylsystemet fungerar? Jag kör original
Varför in i helvete bytte du ner dig i munstycke när du endast bytt kolv??
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Skriv svar