För ett tag sen så pajade min motor när jag var ute och körde, helt plötsligt började den rassla en massa när man varvade den och man fick inte i 5:an och 6:ans växel, nån som vet vad det kan vara för fel?
furia FFS skrev:kanske lr så har du dåligt me växellådsolja
Mm, så kan det faktiskt vara, för jag hade nere moppen i vintras o lackade och shit, då bytte jag även motorolja (växellådsoljan) , kan kanske ha fått i för lite. Men då e det växelkuggarna då, går dom at byta,, lr hur ska jag göra?
Nu har jag börjat klyva motorn men får inte av primärdrevena (tror det e dom) dom sitter hur hårt som helst. Och så snurrar axeln som dom sitter på, nån som vet ett bra sätt att "spärra" axeln på ?
skogen_swe skrev:SLIT, SLÅ och ANDVÄND VÅLD då ska du se att de låsnar nä skoja försöke se om den sitter på nåt sätt ännu för de kan hända
hahaha aah har slått som f*n men den lossna inte nä men jag har kollat och vad jag ser så är där inget mer den kan sitta i, men vet du något sätt att spärra axeln?
skogen_swe skrev:SLIT, SLÅ och ANDVÄND VÅLD då ska du se att de låsnar nä skoja försöke se om den sitter på nåt sätt ännu för de kan hända
hahaha aah har slått som f*n men den lossna inte nä men jag har kollat och vad jag ser så är där inget mer den kan sitta i, men vet du något sätt att spärra axeln?
ja du vete fan och att de låter svårt de där har du provat en slägga? eller rondel nä skoja igen, villken axel är de du menar?!
ja du vete fan och att de låter svårt de där har du provat en slägga? eller rondel nä skoja igen, villken axel är de du menar?!
vet i fan hur man laddar upp bilder, men om jag inte har fel så sitter primärdreven där på .
Moppekillen1 skrev:
vet i fan hur man laddar upp bilder, men om jag inte har fel så sitter primärdreven där på .
så där kanske? tog en från google.se, det är dom som är inringade som jag behöver hjälp med!
Spärra axeln gör du genom att ha kolv,nållager cylinder. Sedan tar du en förlängare (Spärrnyckel) kör genom hålet på vevstaken. Sedan kan du lossa primär,sekondärdreven.
Gusrieju skrev:Spärra axeln gör du genom att ha kolv,nållager cylinder. Sedan tar du en förlängare (Spärrnyckel) kör genom hålet på vevstaken. Sedan kan du lossa primär,sekondärdreven.
Vad menar du med att ha kolv, nållager och cylinder?
aja har lossat dreven nu , men vet någon om man ,måste ta bortsvänghjulet innan man klyver motorn. För det sitter skruvar bakom svänghjulet?
ja du måste ta bort svänghjulet på vänstersidan (behöver en avdragare) sen tar du bort den runda grejen innanför (sitter med 3 skruvar, var försiktig dåliga skruvar orginal) sen sitter det sex skruvar eller nått de tar du bort sen tar du lägger motorn på sidan (vänstersidan neråt) sen tar du och delar motorn, får du se upp för det ligger en kula och en fjäder innanför till växlarna
Rieju david skrev:ja du måste ta bort svänghjulet på vänstersidan (behöver en avdragare) sen tar du bort den runda grejen innanför (sitter med 3 skruvar, var försiktig dåliga skruvar orginal) sen sitter det sex skruvar eller nått de tar du bort sen tar du lägger motorn på sidan (vänstersidan neråt) sen tar du och delar motorn, får du se upp för det ligger en kula och en fjäder innanför till växlarna
Ok, tack för svaret. Ramlar bara fjädern och kulan ut lr, kan man ta det lungt så att dom sitter kvar?
det funkar bättre med en tryckluftsdriven mutterdragare de snurrar inte bara de vibrerar loss istället för att dra runt.
dete e bra om man ska tex få bort rostiga skruvar.
ett verktyg jag använder jätte mtckt
Tjena de e jag TSRs egna Ch-racer
The One And The Only
Ch-racer skrev:det funkar bättre med en tryckluftsdriven mutterdragare de snurrar inte bara de vibrerar loss istället för att dra runt.
dete e bra om man ska tex få bort rostiga skruvar.
ett verktyg jag använder jätte mtckt
Rieju david skrev:ja du måste ta bort svänghjulet på vänstersidan (behöver en avdragare) sen tar du bort den runda grejen innanför (sitter med 3 skruvar, var försiktig dåliga skruvar orginal) sen sitter det sex skruvar eller nått de tar du bort sen tar du lägger motorn på sidan (vänstersidan neråt) sen tar du och delar motorn, får du se upp för det ligger en kula och en fjäder innanför till växlarna
Ok, tack för svaret. Ramlar bara fjädern och kulan ut lr, kan man ta det lungt så att dom sitter kvar?
kulan ligger på växelväljaren (massor av "halva hål" 6 st mer exakt) kulan ligger i en av de hålen sen ligger fjädern över kulan
kulan ligger i mitten av de tre hålen som ligger nära varandra
ta det försiktigt var på en öppen yta så att de blir lättare ifall han vill i vägmen det är bara till att ta det lungt den kan fastna på blocket som du tar bort ( men då trillar den ner i andra blocket men den är änkel att hitta isånna fall) men sen kan du ha sån otur att att den trillar utanför och då får du vara på en öppen yta och hoppas på att hitta den