Lufttryck i däcken

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Bjoerk
Elmoped

Lufttryck i däcken

Inlägg av Bjoerk »

Hej!
Har läst i min instruktionsbok om vad man ska ha för lufttryck i däcken. Där står att man ska ha 1,7 Kg/cm2 i framdäcket och 2.0 kg/cm2 i bakdäcket. Kan det stämma?
Vad har ni för tryck i era däck?
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det kan mycket väl stämma. Jag brukar köra på känsla... :roll:
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Grinder46
Elmoped

Re: Lufttryck i däcken

Inlägg av Grinder46 »

Bjoerk skrev:Hej!
Har läst i min instruktionsbok om vad man ska ha för lufttryck i däcken. Där står att man ska ha 1,7 Kg/cm2 i framdäcket och 2.0 kg/cm2 i bakdäcket. Kan det stämma?
Vad har ni för tryck i era däck?
Tacksam för svar!
Varför skulle instruktionsboken ljuga..? :roll:
Bjoerk
Elmoped

Inlägg av Bjoerk »

Tycker det verkar mycket eftersom jag bara har 0.9 i framdäcket och 1.2 i bakdäcket. Men jag har dock inte pumpat däcken sen jag köpte mopeden.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Bjoerk skrev:Tycker det verkar mycket eftersom jag bara har 0.9 i framdäcket och 1.2 i bakdäcket. Men jag har dock inte pumpat däcken sen jag köpte mopeden.
äh det är inte mycket, fyll upp så mycket som det står att det ska vara så lär den rulla lite lättare också! :)
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

brukar lägga runt 2
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Brukar köra på 2.5-3 i alla mina fordon :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Brukar köra runt 1.2-1.7 fram och runt 2 i bakhjulet. Beror på körning.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

jag kör 3, hatar mjuka däck går alltid att få ut typ 0,000001 km med 3kg+ ist för 0,5 eller något ;)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Bjoerk skrev:Tycker det verkar mycket eftersom jag bara har 0.9 i framdäcket och 1.2 i bakdäcket. Men jag har dock inte pumpat däcken sen jag köpte mopeden.
Du har alldeles för lågt lufttryck. Pumpa på, det kommer slita mindre på däcken samt att du får bättre bränsleförbrukning och bättre fäste. Vad är det för dimension på däcken? ~2kg låter lämpligt runt om. För mycket luft och då får ojämn slityta pga det och försämrat fäste då däcket blir för hårt men rullmotståndet sjunker och bränsleförbrukningen med ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Bjoerk
Elmoped

Inlägg av Bjoerk »

Jag pumpade upp däcken till vad som stod i instruktionsboken och nu rullar mopeden betydligt lättare, och dessutom lite snabbare. :D
Skriv svar