Tja jag har en Yamaha Aerox 09, Och den går slött upp till 45-50 sen sticker den och toppar över 90 på original hastighetsmätaren. Jag har detta på den.
Stage6 - Avgassystem (Pro)
Stage6- Variatorvikter 4,5 gram
Borttagen V-ring
Så har jag 70 i munstycke och det känns okej tycker jag..
Vad kan jag göra för att den ska sticka vid iallafall 15 km/h ? Hjälper det om jag köper ''Malossi - Koppling (Fly) 107mm'' ? Eller vad ska jag göra ? Tack på förhand!, Kan det bero på munstycket ? Jag hade 62 som original, Tack på förhand!
Senast redigerad av lycke97 den 4 juli 2012, 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
david96 skrev:munstycket känns okej iallafall emn går kanske att få bättre de får du testa, testa med att byt till hårdare tryckfjäder och kopplingsfjädrar
Räcker det inte med att jag köper koppling då ? Eller vad kostar tryckfjäder och kopplingsfjädrar ? För min kompis hjälper mig isåfall att byta koppling.
rexzo skrev:Visst har du dragit pluggen? Om inte dra den, sen så skaffar du hårdare kopplingsfjädrar å 4 grams vikter!
Jag har köpt ett ostrypt rör så det är inga pluggar, men 4 grams vikterna såg för små ut typ... Och vad kostar kopplingsfjädrar ?
Jaha, måtten på vikterna ska vara 15x12. Kopplingsfjädrar är inte så dyrt kanske 100kr
Jag har 15x12 som det ska vara med dom kändes så jävla små emot 4,5 grams vikterna... för på 4,5 grams vikterna var det typ nån svart plastgrej runt vikterna.. och inte på 4 grams vikterna..
lycke97 skrev:
Jag har köpt ett ostrypt rör så det är inga pluggar, men 4 grams vikterna såg för små ut typ... Och vad kostar kopplingsfjädrar ?
Jaha, måtten på vikterna ska vara 15x12. Kopplingsfjädrar är inte så dyrt kanske 100kr
Jag har 15x12 som det ska vara med dom kändes så jävla små emot 4,5 grams vikterna... för på 4,5 grams vikterna var det typ nån svart plastgrej runt vikterna.. och inte på 4 grams vikterna..
har du stage6 vikter? isåfall måste du flytta plastskalet från 4.5 vikterna till 4.0 vikterna!
rexzo skrev:
Jaha, måtten på vikterna ska vara 15x12. Kopplingsfjädrar är inte så dyrt kanske 100kr
Jag har 15x12 som det ska vara med dom kändes så jävla små emot 4,5 grams vikterna... för på 4,5 grams vikterna var det typ nån svart plastgrej runt vikterna.. och inte på 4 grams vikterna..
har du stage6 vikter? isåfall måste du flytta plastskalet från 4.5 vikterna till 4.0 vikterna!
Okej aa jag har stage6 vikter. Så då ska jag flytta plastsakerna till 4,0 grams vikterna då.. Men nu sticker den ju vid 45-50 när kommer den sticka med 4 gramsvikterna ?
lycke97 skrev:
Jag har 15x12 som det ska vara med dom kändes så jävla små emot 4,5 grams vikterna... för på 4,5 grams vikterna var det typ nån svart plastgrej runt vikterna.. och inte på 4 grams vikterna..
har du stage6 vikter? isåfall måste du flytta plastskalet från 4.5 vikterna till 4.0 vikterna!
Okej aa jag har stage6 vikter. Så då ska jag flytta plastsakerna till 4,0 grams vikterna då.. Men nu sticker den ju vid 45-50 när kommer den sticka med 4 gramsvikterna ?
Nja vet inte om den kommer sticka tidigare men den kommer kännas "rappare" eftersom du har ett högvarvigt rör.
Kopplingsfjädrar är de som gör att den kommer sticka iväg tidigare!
rexzo skrev:
har du stage6 vikter? isåfall måste du flytta plastskalet från 4.5 vikterna till 4.0 vikterna!
Okej aa jag har stage6 vikter. Så då ska jag flytta plastsakerna till 4,0 grams vikterna då.. Men nu sticker den ju vid 45-50 när kommer den sticka med 4 gramsvikterna ?
Nja vet inte om den kommer sticka tidigare men den kommer kännas "rappare" eftersom du har ett högvarvigt rör.
Kopplingsfjädrar är de som gör att den kommer sticka iväg tidigare!
Okej men det är en sak till vilken storlek ska jag ha på kopplingsfjädrarna ? och vilken färg ? Men nu var det en sak till kom jag på... Den sticker snabbt som fan när jag nyss har startat den och sen efter typ 30 sek så sticker den vid 45-50 igen.. Vet du kanske varför ? ^^
större munstycke! vaför tror du inte att du ska ha större munstycke?! Jag har 98 i min och har mallosi cylinder 50 cc sport. org förgasare. Polini ''hi speed'' variator och 5.6 grm vikter och yasuni rör. tror själv att jag måste byta upp mig lite!
Sebastian Lignell skrev:större munstycke! vaför tror du inte att du ska ha större munstycke?! Jag har 98 i min och har mallosi cylinder 50 cc sport. org förgasare. Polini ''hi speed'' variator och 5.6 grm vikter och yasuni rör. tror själv att jag måste byta upp mig lite!
Eftersom folk säger att när man har rör på moppen då ska man börja från 10 storlekar större och sen gå ner... Och jag tyckte 8 storlekar större passade bra ^^ För man behöver väll inte större munstycke för vikter eller ? inte v-ring heller satt ^^
köp inte fly cluchten tyycker det blev sämmre så vart typ konstigt acc den drog vid samma ställe typ 15 km/h men när den väl drog, drog den utav helvete men sen bytte jag vikter blev mycket bättre så köp ett kit men annars kör 3,5
chrillez skrev:köp inte fly cluchten tyycker det blev sämmre så vart typ konstigt acc den drog vid samma ställe typ 15 km/h men när den väl drog, drog den utav helvete men sen bytte jag vikter blev mycket bättre så köp ett kit men annars kör 3,5
Jag skiter i att köpa koppling, jag byter kopplingsfjädrar istället men jag tror jag behåller 4,5 grams vikterna... ^^
chrillez skrev:köp inte fly cluchten tyycker det blev sämmre så vart typ konstigt acc den drog vid samma ställe typ 15 km/h men när den väl drog, drog den utav helvete men sen bytte jag vikter blev mycket bättre så köp ett kit men annars kör 3,5
Jag skiter i att köpa koppling, jag byter kopplingsfjädrar istället men jag tror jag behåller 4,5 grams vikterna... ^^
Köp kopplingsfjädrar och tryckfjädrar.
Och du MÅSTE flytta över det svarta plastskalet till dom andra vikterna du har i. De skalet är till för att sitta på vikterna man kör med.
chrillez skrev:köp inte fly cluchten tyycker det blev sämmre så vart typ konstigt acc den drog vid samma ställe typ 15 km/h men när den väl drog, drog den utav helvete men sen bytte jag vikter blev mycket bättre så köp ett kit men annars kör 3,5
Jag skiter i att köpa koppling, jag byter kopplingsfjädrar istället men jag tror jag behåller 4,5 grams vikterna... ^^
Köp kopplingsfjädrar och tryckfjädrar.
Och du MÅSTE flytta över det svarta plastskalet till dom andra vikterna du har i. De skalet är till för att sitta på vikterna man kör med.
Kan du länka några tryckfjädrar och kopplingsfjädrar som passar till en yamaha aerox 2009 ? Och som är bra för min setup^^ Jag vet att man måste flytta plastskalet
Sebastian Lignell skrev:större munstycke! vaför tror du inte att du ska ha större munstycke?! Jag har 98 i min och har mallosi cylinder 50 cc sport. org förgasare. Polini ''hi speed'' variator och 5.6 grm vikter och yasuni rör. tror själv att jag måste byta upp mig lite!
Eftersom folk säger att när man har rör på moppen då ska man börja från 10 storlekar större och sen gå ner... Och jag tyckte 8 storlekar större passade bra ^^ För man behöver väll inte större munstycke för vikter eller ? inte v-ring heller satt ^^
Kolla färgen på stiftet! Grå/vit = för magert. Mörkt/svart = för fet.
Justerade in en Kymco som har 16 mm gasare. Satt 70 original och nu med effektrör och borttagen skorsten i luftburken så passar ett 98 munstycke rätt så bra. Även gjort samma på en Yamma DTX med AM6-motor och en Derbi Senda med gamla motorn och där gick vi från 88 till 110 rep. 63 till 92 i munstycke. Så enligt de moppar jag skruvat i har det hellre varit minst 20-30 storlekar större på munstyckena med effektrör. Först och främst ska man börja med att ge förgasaren all den luft den behöver. Ta bort skorstenar och dyligt, ev borra nya eller större luftintag i luftburken (alt. sätta på sportluftfilter). Trottelnålen på mittenläget och fläska på med så stort munstycke att den bluddrar eller "fyrtaktar". Sedan går man ner i munstyckestorlek till motorn går fint på full gas. Justera sedan trottelnålen ett hack upp eller ner så motorn känns så rapp den kan bli (svarar snabbt på gasen).
Sedan när det är klart, då först börjar man laborera med olika vikter, fjädrar och dyl.
Sebastian Lignell skrev:större munstycke! vaför tror du inte att du ska ha större munstycke?! Jag har 98 i min och har mallosi cylinder 50 cc sport. org förgasare. Polini ''hi speed'' variator och 5.6 grm vikter och yasuni rör. tror själv att jag måste byta upp mig lite!
Eftersom folk säger att när man har rör på moppen då ska man börja från 10 storlekar större och sen gå ner... Och jag tyckte 8 storlekar större passade bra ^^ För man behöver väll inte större munstycke för vikter eller ? inte v-ring heller satt ^^
Kolla färgen på stiftet! Grå/vit = för magert. Mörkt/svart = för fet.
Justerade in en Kymco som har 16 mm gasare. Satt 70 original och nu med effektrör och borttagen skorsten i luftburken så passar ett 98 munstycke rätt så bra. Även gjort samma på en Yamma DTX med AM6-motor och en Derbi Senda med gamla motorn och där gick vi från 88 till 110 rep. 63 till 92 i munstycke. Så enligt de moppar jag skruvat i har det hellre varit minst 20-30 storlekar större på munstyckena med effektrör. Först och främst ska man börja med att ge förgasaren all den luft den behöver. Ta bort skorstenar och dyligt, ev borra nya eller större luftintag i luftburken (alt. sätta på sportluftfilter). Trottelnålen på mittenläget och fläska på med så stort munstycke att den bluddrar eller "fyrtaktar". Sedan går man ner i munstyckestorlek till motorn går fint på full gas. Justera sedan trottelnålen ett hack upp eller ner så motorn känns så rapp den kan bli (svarar snabbt på gasen).
Sedan när det är klart, då först börjar man laborera med olika vikter, fjädrar och dyl.
Jag är så dålig på moppar... Men om jag tex hade köpt nya munstycken och fjädrar och allt vad det nu är så kan man väll lämna in moppen hos nån så dom kan ställa in den ? ^^
lycke97 skrev:
Eftersom folk säger att när man har rör på moppen då ska man börja från 10 storlekar större och sen gå ner... Och jag tyckte 8 storlekar större passade bra ^^ För man behöver väll inte större munstycke för vikter eller ? inte v-ring heller satt ^^
Kolla färgen på stiftet! Grå/vit = för magert. Mörkt/svart = för fet.
Justerade in en Kymco som har 16 mm gasare. Satt 70 original och nu med effektrör och borttagen skorsten i luftburken så passar ett 98 munstycke rätt så bra. Även gjort samma på en Yamma DTX med AM6-motor och en Derbi Senda med gamla motorn och där gick vi från 88 till 110 rep. 63 till 92 i munstycke. Så enligt de moppar jag skruvat i har det hellre varit minst 20-30 storlekar större på munstyckena med effektrör. Först och främst ska man börja med att ge förgasaren all den luft den behöver. Ta bort skorstenar och dyligt, ev borra nya eller större luftintag i luftburken (alt. sätta på sportluftfilter). Trottelnålen på mittenläget och fläska på med så stort munstycke att den bluddrar eller "fyrtaktar". Sedan går man ner i munstyckestorlek till motorn går fint på full gas. Justera sedan trottelnålen ett hack upp eller ner så motorn känns så rapp den kan bli (svarar snabbt på gasen).
Sedan när det är klart, då först börjar man laborera med olika vikter, fjädrar och dyl.
Jag är så dålig på moppar... Men om jag tex hade köpt nya munstycken och fjädrar och allt vad det nu är så kan man väll lämna in moppen hos nån så dom kan ställa in den ? ^^
[/spoiler]
Är du redo att betala en del summa pengar för det, så go on! Annars be en kompis fixa det åt dig, eller gör det själv. Blir så mycket billigare för din del.
Tjobba skrev:
Kolla färgen på stiftet! Grå/vit = för magert. Mörkt/svart = för fet.
Justerade in en Kymco som har 16 mm gasare. Satt 70 original och nu med effektrör och borttagen skorsten i luftburken så passar ett 98 munstycke rätt så bra. Även gjort samma på en Yamma DTX med AM6-motor och en Derbi Senda med gamla motorn och där gick vi från 88 till 110 rep. 63 till 92 i munstycke. Så enligt de moppar jag skruvat i har det hellre varit minst 20-30 storlekar större på munstyckena med effektrör. Först och främst ska man börja med att ge förgasaren all den luft den behöver. Ta bort skorstenar och dyligt, ev borra nya eller större luftintag i luftburken (alt. sätta på sportluftfilter). Trottelnålen på mittenläget och fläska på med så stort munstycke att den bluddrar eller "fyrtaktar". Sedan går man ner i munstyckestorlek till motorn går fint på full gas. Justera sedan trottelnålen ett hack upp eller ner så motorn känns så rapp den kan bli (svarar snabbt på gasen).
Sedan när det är klart, då först börjar man laborera med olika vikter, fjädrar och dyl.
Jag är så dålig på moppar... Men om jag tex hade köpt nya munstycken och fjädrar och allt vad det nu är så kan man väll lämna in moppen hos nån så dom kan ställa in den ? ^^
[/spoiler]
Är du redo att betala en del summa pengar för det, så go on! Annars be en kompis fixa det åt dig, eller gör det själv. Blir så mycket billigare för din del.
lycke97 skrev:Vad kommer det att gå på då ungefär ? ^^
du skrev ju nyss att din polare kunde hjälpa dig att byta koppling. Klarar han det så klarar han att byta fjädrar etc också.
Ja men inte ändra på nålen och en massa skit ^^
Hur enkelt som helst. Finns ju massvis med guidnings-filmer på twostroke. Allt från cylinderbyte till byte av olja. Sedan finns ju forum som detta om problem uppstår.