Erik_ skrev:david96 skrev:Ända skillnaden är ett högre oktan värde som gör så att de tänder segare och de finns mer energi att hämta dock inget man märker mellan 95-98,men vi snackarnnågon biljon delsekund typ fall man skulle kört på ännu högre oktan värde skulle man märka skillnad dock så måste man ändra lite, sen är de lite mer smörjningsmedel i 98 så bra att tanka fall man kör trimmat, men man ser ingen skillnad praktisk du ser den i den teoretiska delen:)
Nej.
Bensin med högre oktantal tål högre kompression, aggresivare tändningsinställning och annat som orsakar mer värme innan det börjar spika. Det är den enda skillnad oktantalet säger, och därmed det enda vi vet att det skiljer.
Energiinnehållet, förbränningshastighet och mycket annat är också faktorer som kan variera lite, men då handlar det inte bara om att bensin med olika oktantal är olika - det är så illa att den soppa man får en vecka inte behöver bete sig likadant som det man tankar nästa vecka på samma mack ur samma slang. Bensinen är idag en avstjälpningsplats för det oljeraffinaderierna inte kan sälja som något annat, så exakt vad som kommer ur slangen beror på vad raffinaderiet hade gott om och vad som var slut just den dagen dom gjorde den satsen bensin. Dom ser till att oktantalet uppfyller kravet och vissa andra krav också följs, sedan kan dom kalla det bensin även om det är ganska långt ifrån samma innehåll som det dom sålde under namnet bensin dagen före...
Högre oktantal ger i sig själv ingen som helst nytta i en motor som itne behöver högre oktantal. För lågt oktantal leder i värsta fall till motorhaveri p.g.a. spikning.
hur ger ett högre oktantal inte mer effekt ? det ger mer effekt men knappast något märkbart på något fordon som ägs på detta forum, ville dra de lätt och inte på¨mollekyl nivå, men kan visa där med så är de lättare att förstå

sen kan ju oktantalet självkalrt vara för högt så det inte orkas kompreseras och tändas men inom rimliga nivåer ger de effekt men som sagt ingen märkbar effekt!
tex ett låg oktan tal har alkaner med C-h bindingar som bindningar i atomen medan högt oktantal har alkaner med grenade C.-H bindnigar som är större och innehåller mer atomer och man vet att fler atomer som pressas till samma massa som tex dom dom alkaner med med vanliga bindngar, så fall du har två atmoer som innehåller samma grundämnen fast den ena har lite fler och sne kompresserar dom till samma massa och antänder vilken skulle ge mest effekt ? detta är inget som märks i praktik för utom väldigt väldigt high tech motor som inte används men skillnaden finns där, sen så är de sant de du säger är inte exakt samma då grenade bindningar bildas vid 400-600 grader medans inte grenadebindningar bildas mellan 300-500 så de är lite blandat de beror på vad oljan man raffinera innehåller mest av, men sen fall oktantalet i lågt , som de oftast är då de inte alltid blir exak så kan man öka oktantalet med, olika medel som oftast händer

är gärna upp för diskussion så man lär sig mer
men de vi vet i den teoretiska delen är att mer massa som komprimeras till samma massa som den andra massa gör med samma innehåll bildar mer energi

detta är knappast någon stor skillnad men fortfarande en skillnad som syns i teorin

kanske blir lite skevt då jag skrev från mobilen

men rätta mig fall jag har fel någon stans

man är väl här för lära sig elr ? så blir itne sur fall jag har fel, men detta är fakta
vi kan ta de i pm med så man ser när du skickat något
