Skaffa mellan eller 125:a?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Skaffa mellan eller 125:a?

Inlägg av Gröngöling »

Hade tänkt 125:a tills nästa år men hinner inte spara ihop till det. Vad tycker ni, ska jag skaffa lätt mc när jag är 18-19 eller ska jag gå rakt på mellanviktare? (eller tung begränsad som det kommer heta)
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Varför köra på 125:a när du får köra tyngre om du är 18+? Men förstår inte riktigt frågan, du hade ju ändå inte råd, så varför starta en tråd om det?
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

to0b skrev:Varför köra på 125:a när du får köra tyngre om du är 18+? Men förstår inte riktigt frågan, du hade ju ändå inte råd, så varför starta en tråd om det?
Kommer inte hinna förrän efter gymnasiet då jag ska jobba ett år innan högskola. Undrar om det är värt med lätt mc då kortet+hojen är billigare!
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev: Kommer inte hinna förrän efter gymnasiet då jag ska jobba ett år innan högskola. Undrar om det är värt med lätt mc då kortet+hojen är billigare!
Värt det istället för att skutta runt på en jävla moped tbh..
Är glad att jag skaffade en 125a istället för att åka på en trimmad moped och oroa mig för polisen, kan ligga på en 90-väg utan att oroa mig att polisen kan straffa mig, jag är glad att jag skaffade det eftersom det är en helt annan gemenskap med motorcykel jämfört med moped.

Med motorcykel så tar du långturer och åker med andra motorcykelförare, de flesta 125or toppar över 110 km/h vilket gör att du kan hänga på de större hojarna på landsvägar ifall man har kommit överens om att inte köra snabbare än så.

De som säger emot är moppefuckon som inte har en 125a eller kort till det.

Ärligt talat så vet jag inte varför man ska vänta, men om du vet själv att du är svårlärd och sådant så rekommenderar jag dig till att vänta tills du får ta mellan istället, jag menar tar det dig kanske tre månader med körskola och allt så har du inte mycket tid kvar att avnjuta på hojen, att köra i kallt väder är skit tråkigt, även om det är roligt.

Så fyller du tidigt på året så vänta på mellan, fyller du typ juni eller juli som det är idag så ta det nu, du kommer få erfarenhet vilket kan vara lämpligt när du ska välja en större hoj vad du gillar, skön i kurvorna eller dylikt.
Senast redigerad av p0d1 den 1 juli 2012, 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

gå direkt på mellanviktare, det kommer vara så mycket mer värt då du får ett större hav av hojar och välja mellan och du kommer förmodligen ha en större glädje av kortet under en längre tid :wink:
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Gå direkt på mellan. Hoj kan du få lika billigt (dock blir det en år med typ 10 år på nacken) men försäkring kan bli lite dyrare. Kortet kan bli lika billigt som för lätt om du kör bra, så ta mellan!
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Ta mellan!
Mycket mer drag i en sån. Då kanske du blir nästa medlem i SuperRetards haha ;)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Tror det blir mellan isf, fyller den 1 mars ;) Sen så har jag spanat på KTM 525 EXC och Suzuki DRZ-400 SM, vilken av de 2 skulle ni valt? Eller skulle ni valt en annan?
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:Tror det blir mellan isf, fyller den 1 mars ;) Sen så har jag spanat på KTM 525 EXC och Suzuki DRZ-400 SM, vilken av de 2 skulle ni valt? Eller skulle ni valt en annan?
Folket här inne hade antagligen valt KTM bara för att det är KTM och ofta är kända för att vara starka.

Jag har varit inne på DRZ och läst en del om den.
Tydligen så ska den vara slö men lätt att få kvick tydligen ifall man känner för det, såsom att byta förgasare, avgassystem och ta bort massa onödig vikt..

Om jag hade varit riktigt duktig på att meka så hade jag valt KTMen, är dock osäker på hur dess serviceintervaller ser ut men är ganska säker på att det är rätt så täta.

Vad har du tänkt att använda hojen till ens? Vill du pendla med den och kanske ta en långtur varje helg så kan det bli service rätt ofta på den, samt dyrt.
Jämfört med DRZn som har längre serviceintervaller och helt okej effekt, just därför jag föredrar den då jag gillar att ta långturer, stanna till någonstans och snacka massa skit eller fucko köra.

Till fuckokörning då duger DRZn väl men Kåtten hade ju varit bättre helt klart.

Att få en mycket rolig hoj, till ett vettigt pris och långa serviceintervaller är svårt, om inte omöjligt att få fram, ska du får helt enkelt avgöra det själv, bilda dig en egen uppfattning om båda hojarna

http://forum.soe.se/showthread.php?2139 ... E-S-SM-SMR
http://www.thumpertalk.com/forum/17-dr- ... 640-DRZ400


http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... som-motard
https://www.flashback.org/t1399233

Osvosv, sök, kolla filmer på acceleration, topspeed osvosvosvosovosvosvosovsovosvosvosvo


Edit : Sen är det din första hoj, du måste inte skaffa det bästa direkt, du kanske inser sen "Fan motard var inte riktigt min grej, ligger hellre 250 blås rakt fram och knäskrapar varje kurva" eller "Det här ju tråkigt att köra, glider hellre fram på en brummande hoj med rakarör och leker stencool med mina fransar på styret" eller dylikt!

Det bästa tipset är att PROVKÖRA :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

p0d1 skrev:
Gröngöling skrev:Tror det blir mellan isf, fyller den 1 mars ;) Sen så har jag spanat på KTM 525 EXC och Suzuki DRZ-400 SM, vilken av de 2 skulle ni valt? Eller skulle ni valt en annan?
Folket här inne hade antagligen valt KTM bara för att det är KTM och ofta är kända för att vara starka.

Jag har varit inne på DRZ och läst en del om den.
Tydligen så ska den vara slö men lätt att få kvick tydligen ifall man känner för det, såsom att byta förgasare, avgassystem och ta bort massa onödig vikt..

Om jag hade varit riktigt duktig på att meka så hade jag valt KTMen, är dock osäker på hur dess serviceintervaller ser ut men är ganska säker på att det är rätt så täta.

Vad har du tänkt att använda hojen till ens? Vill du pendla med den och kanske ta en långtur varje helg så kan det bli service rätt ofta på den, samt dyrt.
Jämfört med DRZn som har längre serviceintervaller och helt okej effekt, just därför jag föredrar den då jag gillar att ta långturer, stanna till någonstans och snacka massa skit eller fucko köra.

Till fuckokörning då duger DRZn väl men Kåtten hade ju varit bättre helt klart.

Att få en mycket rolig hoj, till ett vettigt pris och långa serviceintervaller är svårt, om inte omöjligt att få fram, ska du får helt enkelt avgöra det själv, bilda dig en egen uppfattning om båda hojarna

http://forum.soe.se/showthread.php?2139 ... E-S-SM-SMR
http://www.thumpertalk.com/forum/17-dr- ... 640-DRZ400


http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... som-motard
https://www.flashback.org/t1399233

Osvosv, sök, kolla filmer på acceleration, topspeed osvosvosvosovosvosvosovsovosvosvosvo


Edit : Sen är det din första hoj, du måste inte skaffa det bästa direkt, du kanske inser sen "Fan motard var inte riktigt min grej, ligger hellre 250 blås rakt fram och knäskrapar varje kurva" eller "Det här ju tråkigt att köra, glider hellre fram på en brummande hoj med rakarör och leker stencool med mina fransar på styret" eller dylikt!

Det bästa tipset är att PROVKÖRA :)
TACK TACK TACK för ett fetbra svar!

Effekt är inte prio 1, har hellre lite lägre bensinförbrukning, ska kanske pendla ibland... Sen är jag inte nå världsmästare på mek men det kanske jag kan bli? ;)

Nä men tack igen ska kolla runt :D
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Svaret är ju ganska självklart. Har du åldern inne finns ju ingen mening med att slösa pengar på A1 kort när du kan gå på mellan direkt.

En mellanhoj är inte dyrare än en 125:a (beroende på vad man väljer givetvis), och kortet kostar exakt lika mycket. Enda som är dyrare är försäkringen, som redan påpekats.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

bensinskalle skrev:Svaret är ju ganska självklart. Har du åldern inne finns ju ingen mening med att slösa pengar på A1 kort när du kan gå på mellan direkt.

En mellanhoj är inte dyrare än en 125:a (beroende på vad man väljer givetvis), och kortet kostar exakt lika mycket. Enda som är dyrare är försäkringen, som redan påpekats.
Skitbra... Hade nån föreställning om att det skulle kosta mycket mycket mer med kortet men det verkar ju enligt er alla inte vara någon större skillnad. Försäkring blir inget problem, kommer dels arbeta och dels ha pengar över på sparkontot när jag tagit mitt B-kort. :)
Well do ya, punk?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Gröngöling skrev:
TACK TACK TACK för ett fetbra svar!

Effekt är inte prio 1, har hellre lite lägre bensinförbrukning, ska kanske pendla ibland... Sen är jag inte nå världsmästare på mek men det kanske jag kan bli? ;)

Nä men tack igen ska kolla runt :D
Ingen fara! :)

Då är DRZ ett bättre val speciellt ifall du ska pendla.
Du har hela livet på dig att köpa något starkare och bli duktig på att meka, finns ingen anledning att springa igång det redan nu ;)

Satsa på dina studier och köp en DRZ :'D
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

p0d1 skrev:
Gröngöling skrev:
TACK TACK TACK för ett fetbra svar!

Effekt är inte prio 1, har hellre lite lägre bensinförbrukning, ska kanske pendla ibland... Sen är jag inte nå världsmästare på mek men det kanske jag kan bli? ;)

Nä men tack igen ska kolla runt :D
Ingen fara! :)

Då är DRZ ett bättre val speciellt ifall du ska pendla.
Du har hela livet på dig att köpa något starkare och bli duktig på att meka, finns ingen anledning att springa igång det redan nu ;)

Satsa på dina studier och köp en DRZ :'D
Ja så blir det nog :-D
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

jag skulle välja drz om jag inte skulle ha råd med mek kostnader hela tiden... Men det är som sagt din första hoj och då borde du inte ha en Ktm 525 i och med dens effekt. Och Drz går bra att stunda med om man vill det... kolla på youtube : sök på zarrell och sök på : fragmasterkarl så får du fram en massa klipp på Drz...

Det var allt som jag hade att säga! om inte har sagts tidigare!

http://www.youtube.com/user/fragmasterkarl

http://www.youtube.com/user/Zarrell

Mvh
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Skriv svar