Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 12 juni 2008, 11:37
Tjena!
Ska skaffa ett Gianelli T2 Enduro till min Derbi och undrar då lite över riskerna, har kvar luftburksplugg och "franska" strypningen mm. Kommer naturligtvis gå upp i storlek på munstycke men vilka andra risker finns det? Risk att motorn skär?
DaanDaan
Elmoped
Inlägg: 104 Blev medlem: 26 januari 2008, 20:00
Ort: Helsingborg
Inlägg
av DaanDaan » 12 juni 2008, 11:40
om du har franska strypningen så e de stor chans att den skär. och om du går upp i munstycke, så e det lika bra att dra strypningen på luft burken
allt går att lösa med lite mildt våld
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 12 juni 2008, 12:13
Tack för svar
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460 Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby
Inlägg
av maximannen » 12 juni 2008, 15:01
DaanDaan skrev: om du har franska strypningen så e de stor chans att den skär. och om du går upp i munstycke, så e det lika bra att dra strypningen på luft burken
men blanda i lite olja i bensinen så skär den inte
Yamaha_rider
Kinaraket
Inlägg: 902 Blev medlem: 21 augusti 2007, 14:36
Ort: Tranås
Kontakt:
Inlägg
av Yamaha_rider » 12 juni 2008, 15:39
Ta bort franska strypningen och blanda själv. Sen högre munstycke men sen räcker det!
YAMAHA YZ Racing
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 12 juni 2008, 21:08
Yamaha_rider skrev: Ta bort franska strypningen och blanda själv. Sen högre munstycke men sen räcker det!
Dum fråga, men ungefär hur mycket extra olja bör jag slänga i per tank?
nisse__nice
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362 Blev medlem: 11 oktober 2007, 18:35
Ort: östervåla
Inlägg
av nisse__nice » 12 juni 2008, 21:11
Moddad skrev: Yamaha_rider skrev: Ta bort franska strypningen och blanda själv. Sen högre munstycke men sen räcker det!
Dum fråga, men ungefär hur mycket extra olja bör jag slänga i per tank?
2%
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 12 juni 2008, 21:15
nisse__nice skrev: Moddad skrev: Yamaha_rider skrev: Ta bort franska strypningen och blanda själv. Sen högre munstycke men sen räcker det!
Dum fråga, men ungefär hur mycket extra olja bör jag slänga i per tank?
2%
Tack tack
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460 Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby
Inlägg
av maximannen » 12 juni 2008, 21:19
Moddad skrev: nisse__nice skrev: Moddad skrev:
Dum fråga, men ungefär hur mycket extra olja bör jag slänga i per tank?
2%
Tack tack
bara du inte kör på den separata oljeblandningen och 2%
de blir för mycket, kör på 2,5% och utan separat oljetank
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356 Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult
Inlägg
av TK_DRAC » 12 juni 2008, 21:48
crosspirit_danne_ skrev: Vad är en "fransk" strypning??
En strypning på olje slangen så att motorn nara får 1 procent olja..
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 12 juni 2008, 22:47
maximannen skrev: Moddad skrev: nisse__nice skrev: 2%
Tack tack
bara du inte kör på den separata oljeblandningen och 2%
de blir för mycket, kör på 2,5% och utan separat oljetank
Alltså plugga igen "original" oljeblandningen? Eller tömma den men lär vara en pain : >
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460 Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby
Inlägg
av maximannen » 12 juni 2008, 22:56
Moddad skrev: maximannen skrev: Moddad skrev:
Tack tack
bara du inte kör på den separata oljeblandningen och 2%
de blir för mycket, kör på 2,5% och utan separat oljetank
Alltså plugga igen "original" oljeblandningen? Eller tömma den men lär vara en pain : >
töm den
det tar inte så lång tid
jJeppe
Elmoped
Inlägg: 11 Blev medlem: 16 mars 2008, 19:30
Inlägg
av jJeppe » 13 juni 2008, 10:39
TK_DRAC skrev: crosspirit_danne_ skrev: Vad är en "fransk" strypning??
En strypning på olje slangen så att motorn nara får 1 procent olja..
Sitter det sånt på Derbi xtream 06 ?
Tråkigt om de är så att jag kört med det i 2 år nu strax . .
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861 Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29
Inlägg
av Henry » 13 juni 2008, 12:36
jJeppe skrev: TK_DRAC skrev: crosspirit_danne_ skrev: Vad är en "fransk" strypning??
En strypning på olje slangen så att motorn nara får 1 procent olja..
Sitter det sånt på Derbi xtream 06 ?
Tråkigt om de är så att jag kört med det i 2 år nu strax . .
Nä.
Saaand
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 6 juni 2008, 11:24
Ort: Lidköping
Inlägg
av Saaand » 13 juni 2008, 19:39
Moddad skrev: Tjena!
Ska skaffa ett Gianelli T2 Enduro till min Derbi och undrar då lite över riskerna, har kvar luftburksplugg och "franska" strypningen mm. Kommer naturligtvis gå upp i storlek på munstycke men vilka andra risker finns det? Risk att motorn skär?
Ifall du har en X-treme så behöver du köpa en ostrypt cdi också
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 13 juni 2008, 22:52
Saaand skrev: Moddad skrev: Tjena!
Ska skaffa ett Gianelli T2 Enduro till min Derbi och undrar då lite över riskerna, har kvar luftburksplugg och "franska" strypningen mm. Kommer naturligtvis gå upp i storlek på munstycke men vilka andra risker finns det? Risk att motorn skär?
Ifall du har en X-treme så behöver du köpa en ostrypt cdi också
Det förstår jag : >
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 16 juni 2008, 20:11
sitter du fransk strypning i Derbi över huvud taget? aldrig någonsin sett en....... Men de tar ju fan tre sekunder o plocka bort o sen är världen problemfri för dej igen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952 Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå
Inlägg
av Moddad » 16 juni 2008, 22:00
bensinskalle skrev: sitter du fransk strypning i Derbi över huvud taget? aldrig någonsin sett en....... Men de tar ju fan tre sekunder o plocka bort o sen är världen problemfri för dej igen
Mjo men ska det räcka så är det ju lungt...
Svansson
Elmoped
Inlägg: 23 Blev medlem: 17 april 2008, 19:34
Ort: Stenhamra
Inlägg
av Svansson » 23 juni 2008, 06:21
Min x-trem 04 gör 65-70. Men jag har inte bytt min cdi. ioförsig köpte jag den beggad...
Derbi Senda X-treme SM 2004.
Ta bort alla strypningar. Ny tank, nya bromsbelägg, drev bak(53) och kedja. Bakdäck, KTM platta!
LimmiL
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311 Blev medlem: 27 november 2007, 16:52
Ort: borlänge
Inlägg
av LimmiL » 23 juni 2008, 11:13
han fråga inte hur fort det skulle gå xD
Its all about LimmiL
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861 Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29
Inlägg
av Henry » 23 juni 2008, 11:59
MarcusRRX skrev: avgasrörstråden
word