Drevstorlek till Aprilia sx 50 -07.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Drevstorlek till Aprilia sx 50 -07.

Inlägg av Sw33t »

Tja tja, nu har jag äntligen fått tillåtelse utav fadern min att fixa till ett litet problem som jag haft med min kära Aprilia sx 50 -07!:)

Jag har sedan länge haft pluggen ur avgasröret, men farsan har inte låtit mig justera förgasarn. Så med andra ord har den inte kunnat gå fullt och där med inte gått olagligt snabbt..
Nu tänker ni säkert att han tänker lite snett, men de är så att han föredrar att jag inte kan åka olagligt snabbt, även fast jag kanske inte kan överstiga hastighetsgränsen med mycket...

Men nu idag så kom vi överens om att jag får fixa lättare drevning och då bestycka fögasarn så att jag kan köra lagligt utan att riskera motorhaveri!:D

Så nu kommer jag till min stora fråga!

Vad ska jag köpa för drevning? Just nu har jag 11/53 och gör 62 på platten med choke. (Även fast det är lite småskit kvar av pluggen som jag nu ska ta bort, inte mycke dock..)
så vi kan väl säga ca 63-65..

Vilken drevning skulle ni rekomendera för mig? Jag är som ni kanske förstår ute efter bättre axx när jag ändå håller på att fixa lite, men tyvär inga trimdelar!!:( Jag har dessutom tagit bort skorstenen, och har ingen bricka mellan luftburken och förgasarn.. Tror ni att det hjälper att borra i luftburken en aning kanske??

Jag uppskattar all hjälp och möjliga alternativ till mig!:) Och som sagt inga trimdelar!!

Tack på förhand!

Hoppas det inte blev för långt.. ^^ //Simon.
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Haha dreva ner till 10 och det kommer varva galet!
Vet inte vad man ska rekommendera ärligt talat. Kommer varva appung vilket som
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

p4ck skrev:Haha dreva ner till 10 och det kommer varva galet!
Fast de finns väl inga 10 framdrev o köpa?:o
Haha, så länge min farsa är nöjd o den går bättre än innan så äre lungt, får ju inte bestycka den annars.. :wink:
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Bättre än innan kommer den ju gå fast om du stryper av mopeden och justerar förgasaren och SEN drevar ner den i 50-55 km/h kommer den ju varva som f*n och det kan vara skadligt för motorn i längden. Sen är all form av trimning olaglig om du inte visste det även om det bara ger axx.

Först kör du medans den får för lite soppa och nu ska du varva sönder skiten.. Med lite tur håller det hur länge som helst men skulle inte bli förvånad om nånting rasade..
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Sw33t skrev:
Haha, så länge min farsa är nöjd o den går bättre än innan så äre lungt, får ju inte bestycka den annars.. :wink:
Jojjemen, 10 framdrev finns, hade ett själv. Min oppe hade 10/52 och den gjorde väl lite mer än 60.
Moppefucko som jag var sa jag"Den gör åtti!!!" Men ne.

Slutsats: Nu kommer du inte riskera motorhaveri tack vare bestyckning utav förgasare, utan nu kommer du riskera motorhaveri tack vare alldeles för mycket varv..
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

byYn skrev:Bättre än innan kommer den ju gå fast om du stryper av mopeden och justerar förgasaren och SEN drevar ner den i 50-55 km/h kommer den ju varva som f*n och det kan vara skadligt för motorn i längden. Sen är all form av trimning olaglig om du inte visste det även om det bara ger axx.

Först kör du medans den får för lite soppa och nu ska du varva sönder skiten.. Med lite tur håller det hur länge som helst men skulle inte bli förvånad om nånting rasade..
Ja vet att det är olagligt, men snutarna här bryr sig inte ifall du trimmar så länge den går under 60..
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

p4ck skrev:
Sw33t skrev:
Jojjemen, 10 framdrev finns, hade ett själv. Min oppe hade 10/52 och den gjorde väl lite mer än 60.
Moppefucko som jag var sa jag"Den gör åtti!!!" Men ne.

Slutsats: Nu kommer du inte riskera motorhaveri tack vare bestyckning utav förgasare, utan nu kommer du riskera motorhaveri tack vare alldeles för mycket varv..
Men va faen!!xD Fuck it, tar häldre haveri av varv ^^ Vet du vart man kan köpa 10tagg?? Har inte sett nått på ts iaf.. :(
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Ras pga övervarvning är oftast 10 ggrså skadligt! Och därmed 10ggr så dyrt! Vid ev nyp pga felbestyckning kan du klara dig på runt 1000 spänn om de bara är kolven som rasar o du kanske behöver hona cylindern lite!

Vid ett eventuellt ras pga övervarvning kan de gå över 7-8000 utan problem! Då är de med största sannolikhet veven som rasar o den drar med sig, cylinder,kolv eventuella skador i vevhuset, och vid riktig otur så kan även några kuggar i lådan rasa, om du inte har extrem otur så hela lådan rasar, ska du då laga allt o jag förmodar att du inte lagar de själv så kommer de väll kosta ca 11k på verkstad för allt!

Så mitt tips till dig är, !
Om du ändå inte ska köra mer än 50 vad fan kör du bara inte original för?
Och om du vill köra lite snabbare köp ett framdrev som är 1 kugg större så går den lite snabbare.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

allt har redan berättat det uppen bara men i alla fall har aldrig sett 10´s fram drev till Derbi motorn bara AM6.

annars större bakdrev
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Har 10 original på min gilera smt så nog finns de (Derbi motor)
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Jag kör med 10/52 drevning på min Rieju mrx som endast är urpluggad, det är riktigt skönt för jag kör mycket i skogen å den är grymt stark nu men tänk på att inte ligga å varva sönder när du kör efter vägar!
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

11 fram 65 bak då går den i 55 :)
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

MrAndersson skrev:Ras pga övervarvning är oftast 10 ggrså skadligt! Och därmed 10ggr så dyrt! Vid ev nyp pga felbestyckning kan du klara dig på runt 1000 spänn om de bara är kolven som rasar o du kanske behöver hona cylindern lite!

Vid ett eventuellt ras pga övervarvning kan de gå över 7-8000 utan problem! Då är de med största sannolikhet veven som rasar o den drar med sig, cylinder,kolv eventuella skador i vevhuset, och vid riktig otur så kan även några kuggar i lådan rasa, om du inte har extrem otur så hela lådan rasar, ska du då laga allt o jag förmodar att du inte lagar de själv så kommer de väll kosta ca 11k på verkstad för allt!

Så mitt tips till dig är, !
Om du ändå inte ska köra mer än 50 vad fan kör du bara inte original för?
Och om du vill köra lite snabbare köp ett framdrev som är 1 kugg större så går den lite snabbare.
Jag trodde att jag körde orginal tills jag lärde mig en aning om moped motorer och insåg att grabben som haft den innan mig hade borrat i pluggen och glömt att bestycka den.. Den gick väl ca 50 men man märkte att den inte kunde gasa max.
Kollade pluggen senare efter någon månad och då hade det spruckit mellan hålen han borrat så att hela strypningen lossnade och jag var tvungen att plocka ur den..

Det är min lilla historia till varför jag inte har strypningen kvar i avgasröret och dessutom anledningen till varför jag vill hitta ett sätt till att ändå få den att gå hyfsat lagligt (eftersom min farsa är snut....) utan att behöva få tag på någon som kan svetsa, dessutom vill man ju att den ska ha lite kraft i sig.. ;)

Men just nu så kör jag ju som sagt 11/53 och når upp i ca 63. (har en liten del av brickan från pluggen kvar, så kanske 65 när den är bortplockad)

Min polare har en Derbi x-treme -07 med 14/64 och axxar förbi mig när jag använder choke, så jag antar väl att han har lättare drevning?? Har provkört hans och den varvar inte så farligt ändå.. Min dessutom går ändå inte på så jätte höga varv eftersom jag fortfarande kör med strypt CDI, så är det verkligen så jätte sannolikt att hela skiten kommer braka sönder? Jag vill ju ändå trots allt bara sänka hastigheten med ca 5-7 km/h...

En liten sidofråga; Kommer moppen gå märkvärdigt mycket bättre när jag bestyckat förgasarn än när jag kör med choke?

Tacksam för all respons, älskar verkligen hur man får grym hjälp på det här forumet!!:)
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Nu har jag typ spenderat 2 timmar på att kolla igenom olika moped delsbutiker för att hitta framdrev i storlek 10 men inte hittat något... Någon snäll själ som vill hjälpa mig??
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

tror det bara finns 10 tandat till AM6 (Rieju motorn)

vilken motor har du?
du kan ju ha 11/70 :)
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

RammeA skrev:tror det bara finns 10 tandat till AM6 (Rieju motorn)

vilken motor har du?
du kan ju ha 11/70 :)
Jag har samma motor som drd och xtreme efter 06.. Finns det inte annars något drev som ligger på 60tagg blankt? Det borde väl också funka? Har bara hittat en massa drev på 63-65-70.. :/
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Du har 0.207 i utväxling och din polare har 0.218
Så du har aningen tyngre drevning!

Jaha, kör du på 11-60 så kommer den gå ungefär 55 urpluggat med cdi strypning!
Hmm, juste du kör med strypt cdi, då är de ingen risk att den rasar pga varv! Då den ändå stryper runt 10k

Tror inte det är någon fara då! Men ett tips är ju o inte ligga o trycka på varvstoppet! Då kommer du bränna tändningen rätt snabbt och ev. Hela elsystemet om du har otur!

Hör har du ett 60 drev köp de, bestycka moppen din o kör o va glad!
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7431

Mvh
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

MrAndersson skrev:Du har 0.207 i utväxling och din polare har 0.218
Så du har aningen tyngre drevning!

Jaha, kör du på 11-60 så kommer den gå ungefär 55 urpluggat med cdi strypning!
Hmm, juste du kör med strypt cdi, då är de ingen risk att den rasar pga varv! Då den ändå stryper runt 10k

Tror inte det är någon fara då! Men ett tips är ju o inte ligga o trycka på varvstoppet! Då kommer du bränna tändningen rätt snabbt och ev. Hela elsystemet om du har otur!

Hör har du ett 60 drev köp de, bestycka moppen din o kör o va glad!
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7431

Mvh
Tack som fan!:)
Skriv svar