du ja kan lova att de hörs jävligt bra på crossmoppar, bara man har rätt filter, ja ska fixa en film så får du se ^^yamaharidermana skrev:men de är vell bra när du ska ställa in me sportlu.... och att de blir skönt insugs ljud men på crossmopeder hör man de inte lika mycke som på vesper.
'http://www.youtube.com/watch?v=dBzwCb1Q7BE cheka in den.bensinskalle skrev:faktiskt aldri hört en vespa xD, vet en killesom har sportluft men den låter knappt nånting ^^
,bensinskalle skrev:sportlugftfilter ger i regel MYCKE mer luft, allså MÅSTE och KAN du byta upp rejält i munstycke-storlek, allså kan motorn andas lättare=mer effekt. De behöver då inte betyda att de ger effekt, om du har något annat mellan förgasare och cylinder som ger motstånd ^^.
Kan förklara detta en gång för alla.
Ett luftfilter vad är det? jo det är något som filtrerar luft.
Varför skall luften filtreras? en 2t motor behöver 3 saker. LUFT, BENSIN och OLJA, dessa 3 har olika funktioner. bensinen är till för att förbrännas med luften och även kylas, oljen är ihopblandad med bensinen, det antänder inte lika lätt och är gjort för att smörja.
Det får bara vara en viss mängd av varje "ingrediens".
Om den får för lite luft så kommer den få för mycket bensin, detta kommer göra så att den har svårt att antända all bensin och då blri stiftet blött och mopeden går inte bra.
Om den får för mycket luft ljämfört med bensinen så kommer motorn få för lite bensin. alla som känt på bensin tycker att det är kallt, bensin har en kylade effekt och om motorn får för lite så blir den alldeles för varm och kan värmenypa. därför man ska byta munstycke om man pluggar ur eller sätter på ett sportluftfilter.
Om den får för mycket olja(som är mer svår antändligt) så kommer det bli varmare i förbränningsrummet och det mår cylindern/motorn ej bra av.
Men nu tillbaks till frågan, om det kommer in skitig luft som sedan åker i i motorn, åker runt i vevhuset sedan upp till cylindern så kan skiten fastna någonstans och fastna, detta kan resultera i att motorn nyper.
Där har vi luftfiltrets uppgift. vad är nu ett "sport"luftfilter då?
Jo de vanliga filtrerna som sitter på mopeder är som en stor box med hål o sedan et filter inuti boxen, sedan en slang till förgasaren. men ett sportluftfilter fäster man direct på förgasaren, det gör så att luften får en lättare väg in i motorn, när det kommer in mer luft i blandingen förändras ljudet, för att den får in mer luft och när den får mer luft måste den få mer bensin.
På en helt orginal 50cc så gör ett sportluftfilter NOLL, ZERO,INGEN skillnad då luftburken är avstämmd.
EX: du har en urpluggad Derbi med en rejäl luftstrypning och ett 80 munstycke sedan kör den mot en exakt likadan Derbi med samma förgasare,motor mm fast med mycket bättre lufttillförsel och större munstycke, om du kör dem mot varanda kommer dom gå EXAKT likadant.
Om man nu går över till 70cc så kan sportluftfiltret vara till en fördel, dock beror det på vad det är för setup du har. om du kör på en sketen airsal så märker du ingen skillnad, dock om du går över till riktiga hyper cylindrar (pr,Hebo revo,pata negra, bidalot racing, 2fast, tcr med flera) så är det bättre att köra med ett sportluftfilter än en orginalluftburk då dessa cylindrar varvar upp till 14000 rpm utan problem.
Sedan så finns det ju så pass vassa motorer så för att få ur all effekt så kan man inte änns använda ett filter (tex MK's factory hojjar)
Sen sist så gör ju luftfiltret så att moppen låter "skönare", visst den får ett dovare/mörkare ljud, vissa gillar detta andra inte, smaksak =)
Tänk alltid på att byta munstycke när ni sätter på ett sportluftfilter så att den inte får för mycket bensin. om moppen körs med 70% luft 30% bensin och sen om du sätter på ett sportluftfilter så kommer den kanske få 90% luft och 10% bensin och det mår motorn inte bra av, så om du nu sätter på ett sportluftfilter måste du göra så att det blir 70/30 igen (ljämna ut det)
Så om någon nu kommer och säger att dom har en urpluggad drac med bara sportluft som gör 90-100, då ere bara såga dem och skratta åt dem.
mvh
ja kan lova att de gör ganska stor skillnad mot en ORIGINAL luftburk.SIMONA skrev:amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.
och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
hahah va fan äre me dej da haha ja väljer klart ett sportluftsfilter före en luftburk om man har så man behöver mer luft!SIMONA skrev:amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.
och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
håller me bensinskallen de ger ju klart mer luft om man har ett sportluftsfilter hahahah gud va dåli!bensinskalle skrev:ja kan lova att de gör ganska stor skillnad mot en ORIGINAL luftburk.SIMONA skrev:amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.
och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
men ja får ju skäll oavsett vad ja säger.
har ni någon egen erfarenhet av de ni säger?
mm lr ta en tunn skummgummi bit och lägg för istället för burken så får du ett lite mer exakt ljudyamaharidermana skrev:prova å ta av din luftburk å stata den å gasa så hör du hur den låter me sportluftsfilter!TheMTdude skrev:skulle det hända nått med ljudet om jag sätter på sportluftsfilter på en original mt?
du tror att du är nån va när du koppar från andra texter hahah sämst!SIMONA skrev:hahahahhah jordens fucko forum
aja här har ni nått vettigt att läsa ja hitta på ett annat forum
Kan förklara detta en gång för alla.
Ett luftfilter vad är det? jo det är något som filtrerar luft.
Varför skall luften filtreras? en 2t motor behöver 3 saker. LUFT, BENSIN och OLJA, dessa 3 har olika funktioner. bensinen är till för att förbrännas med luften och även kylas, oljen är ihopblandad med bensinen, det antänder inte lika lätt och är gjort för att smörja.
Det får bara vara en viss mängd av varje "ingrediens".
Om den får för lite luft så kommer den få för mycket bensin, detta kommer göra så att den har svårt att antända all bensin och då blri stiftet blött och mopeden går inte bra.
Om den får för mycket luft ljämfört med bensinen så kommer motorn få för lite bensin. alla som känt på bensin tycker att det är kallt, bensin har en kylade effekt och om motorn får för lite så blir den alldeles för varm och kan värmenypa. därför man ska byta munstycke om man pluggar ur eller sätter på ett sportluftfilter.
Om den får för mycket olja(som är mer svår antändligt) så kommer det bli varmare i förbränningsrummet och det mår cylindern/motorn ej bra av.
Men nu tillbaks till frågan, om det kommer in skitig luft som sedan åker i i motorn, åker runt i vevhuset sedan upp till cylindern så kan skiten fastna någonstans och fastna, detta kan resultera i att motorn nyper.
Där har vi luftfiltrets uppgift. vad är nu ett "sport"luftfilter då?
Jo de vanliga filtrerna som sitter på mopeder är som en stor box med hål o sedan et filter inuti boxen, sedan en slang till förgasaren. men ett sportluftfilter fäster man direct på förgasaren, det gör så att luften får en lättare väg in i motorn, när det kommer in mer luft i blandingen förändras ljudet, för att den får in mer luft och när den får mer luft måste den få mer bensin.
På en helt orginal 50cc så gör ett sportluftfilter NOLL, ZERO,INGEN skillnad då luftburken är avstämmd.
EX: du har en urpluggad Derbi med en rejäl luftstrypning och ett 80 munstycke sedan kör den mot en exakt likadan Derbi med samma förgasare,motor mm fast med mycket bättre lufttillförsel och större munstycke, om du kör dem mot varanda kommer dom gå EXAKT likadant.
Om man nu går över till 70cc så kan sportluftfiltret vara till en fördel, dock beror det på vad det är för setup du har. om du kör på en sketen airsal så märker du ingen skillnad, dock om du går över till riktiga hyper cylindrar (pr,Hebo revo,pata negra, bidalot racing, 2fast, tcr med flera) så är det bättre att köra med ett sportluftfilter än en orginalluftburk då dessa cylindrar varvar upp till 14000 rpm utan problem.
Sedan så finns det ju så pass vassa motorer så för att få ur all effekt så kan man inte änns använda ett filter (tex MK's factory hojjar)
Sen sist så gör ju luftfiltret så att moppen låter "skönare", visst den får ett dovare/mörkare ljud, vissa gillar detta andra inte, smaksak =)
Tänk alltid på att byta munstycke när ni sätter på ett sportluftfilter så att den inte får för mycket bensin. om moppen körs med 70% luft 30% bensin och sen om du sätter på ett sportluftfilter så kommer den kanske få 90% luft och 10% bensin och det mår motorn inte bra av, så om du nu sätter på ett sportluftfilter måste du göra så att det blir 70/30 igen (ljämna ut det)
Så om någon nu kommer och säger att dom har en urpluggad drac med bara sportluft som gör 90-100, då ere bara såga dem och skratta åt dem.
mvh