sportluftsfilter

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
TheMTdude
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 december 2007, 18:37
Kontakt:

sportluftsfilter

Inlägg av TheMTdude »

Tjerna allihoppa, jag har en mt5:a och tänkte köpa sportluftsfilter till den men jag ubdrar vad gör sportlufts? låter den annorlunda eller går den fortare?
mt5a_stunt
Kinaraket
Inlägg: 965
Blev medlem: 6 oktober 2007, 10:16

Inlägg av mt5a_stunt »

den går 2 km/g fortare å låter grymmare gör min i hala fal :twisted:
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Du kommer få lite bättre axx, kansek kommer gå lite bättre

Mkt bättre ljud.

Dock så måte du byta munstycke förmodligen så då är nackdelen att det kommer gå åt lite mer bensin.

Mvh // Kong
Foppa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 293
Blev medlem: 2 oktober 2007, 16:04

Inlägg av Foppa »

för det första låter den grymmare/genom att du måste öka i munstycke! Om du kör 70cc osv så ger det lite effektmässigt men inte om du kör 50cc


Mvh Foppa
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

sportlugftfilter ger i regel MYCKE mer luft, allså MÅSTE och KAN du byta upp rejält i munstycke-storlek, allså kan motorn andas lättare=mer effekt. De behöver då inte betyda att de ger effekt, om du har något annat mellan förgasare och cylinder som ger motstånd ^^.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

men de är vell bra när du ska ställa in me sportlu.... och att de blir skönt insugs ljud men på crossmopeder hör man de inte lika mycke som på vesper.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

yamaharidermana skrev:men de är vell bra när du ska ställa in me sportlu.... och att de blir skönt insugs ljud men på crossmopeder hör man de inte lika mycke som på vesper.
du ja kan lova att de hörs jävligt bra på crossmoppar, bara man har rätt filter, ja ska fixa en film så får du se ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

okej men du måste hålla me om att de låter mer på en vespa"!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

faktiskt aldri hört en vespa xD, vet en killesom har sportluft men den låter knappt nånting ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

bensinskalle skrev:faktiskt aldri hört en vespa xD, vet en killesom har sportluft men den låter knappt nånting ^^
'http://www.youtube.com/watch?v=dBzwCb1Q7BE cheka in den.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jvcIsTUNajw[/youtube]

Litet exempel på hur ett sportfilter kan låta^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Luthemaister
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 oktober 2007, 18:14
Ort: Uddevalla

Inlägg av Luthemaister »

ljudet blir lite grövre...men om du har 50cc så blir det nästan ingen effekt skillnad
Furia_Styling
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 juni 2007, 19:48

Inlägg av Furia_Styling »

bensinskalle skrev:sportlugftfilter ger i regel MYCKE mer luft, allså MÅSTE och KAN du byta upp rejält i munstycke-storlek, allså kan motorn andas lättare=mer effekt. De behöver då inte betyda att de ger effekt, om du har något annat mellan förgasare och cylinder som ger motstånd ^^.
,

du behöver ej byta munstycke på en mt5:a för dom e inte lika känsliga som dom nya mopparna e...
SIMONA
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 december 2007, 10:19

Inlägg av SIMONA »

hahahahhah jordens fucko forum :D

aja här har ni nått vettigt att läsa ja hitta på ett annat forum
Kan förklara detta en gång för alla.

Ett luftfilter vad är det? jo det är något som filtrerar luft.

Varför skall luften filtreras? en 2t motor behöver 3 saker. LUFT, BENSIN och OLJA, dessa 3 har olika funktioner. bensinen är till för att förbrännas med luften och även kylas, oljen är ihopblandad med bensinen, det antänder inte lika lätt och är gjort för att smörja.

Det får bara vara en viss mängd av varje "ingrediens".

Om den får för lite luft så kommer den få för mycket bensin, detta kommer göra så att den har svårt att antända all bensin och då blri stiftet blött och mopeden går inte bra.

Om den får för mycket luft ljämfört med bensinen så kommer motorn få för lite bensin. alla som känt på bensin tycker att det är kallt, bensin har en kylade effekt och om motorn får för lite så blir den alldeles för varm och kan värmenypa. därför man ska byta munstycke om man pluggar ur eller sätter på ett sportluftfilter.

Om den får för mycket olja(som är mer svår antändligt) så kommer det bli varmare i förbränningsrummet och det mår cylindern/motorn ej bra av.

Men nu tillbaks till frågan, om det kommer in skitig luft som sedan åker i i motorn, åker runt i vevhuset sedan upp till cylindern så kan skiten fastna någonstans och fastna, detta kan resultera i att motorn nyper.

Där har vi luftfiltrets uppgift. vad är nu ett "sport"luftfilter då?

Jo de vanliga filtrerna som sitter på mopeder är som en stor box med hål o sedan et filter inuti boxen, sedan en slang till förgasaren. men ett sportluftfilter fäster man direct på förgasaren, det gör så att luften får en lättare väg in i motorn, när det kommer in mer luft i blandingen förändras ljudet, för att den får in mer luft och när den får mer luft måste den få mer bensin.

På en helt orginal 50cc så gör ett sportluftfilter NOLL, ZERO,INGEN skillnad då luftburken är avstämmd.
EX: du har en urpluggad Derbi med en rejäl luftstrypning och ett 80 munstycke sedan kör den mot en exakt likadan Derbi med samma förgasare,motor mm fast med mycket bättre lufttillförsel och större munstycke, om du kör dem mot varanda kommer dom gå EXAKT likadant.

Om man nu går över till 70cc så kan sportluftfiltret vara till en fördel, dock beror det på vad det är för setup du har. om du kör på en sketen airsal så märker du ingen skillnad, dock om du går över till riktiga hyper cylindrar (pr,Hebo revo,pata negra, bidalot racing, 2fast, tcr med flera) så är det bättre att köra med ett sportluftfilter än en orginalluftburk då dessa cylindrar varvar upp till 14000 rpm utan problem.

Sedan så finns det ju så pass vassa motorer så för att få ur all effekt så kan man inte änns använda ett filter (tex MK's factory hojjar)

Sen sist så gör ju luftfiltret så att moppen låter "skönare", visst den får ett dovare/mörkare ljud, vissa gillar detta andra inte, smaksak =)

Tänk alltid på att byta munstycke när ni sätter på ett sportluftfilter så att den inte får för mycket bensin. om moppen körs med 70% luft 30% bensin och sen om du sätter på ett sportluftfilter så kommer den kanske få 90% luft och 10% bensin och det mår motorn inte bra av, så om du nu sätter på ett sportluftfilter måste du göra så att det blir 70/30 igen (ljämna ut det)

Så om någon nu kommer och säger att dom har en urpluggad drac med bara sportluft som gör 90-100, då ere bara såga dem och skratta åt dem :D.

mvh
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

de gör faktist skillnad på airsal. Om du har originalburken så kan man inte ha större munstycke än typ 90-100 max ( utan att borra sönder den!! ) för att den ska gå någelunda rent gämfört me luftströmmen då.. Me sportluft så kan man sätta på mycke större munstycke så motorn får den bränslemängd den vill ha.

polarns 75cc gick knappt 90 och då körde han me luftburken, och ett 92 munstycke som var de största som gick att sätta i utan att den blöddra. Sen satte vi på Hebo powerfilter och kunde då sätta på 105 munstycke ( ganska stor skillnad ), och vips så gick moppen 100+....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 8 december 2007, 18:30
Ort: **Forshaga**

Inlägg av igorkim »

de beror på vilken setup du har. Desto värre setup desto mer effekt komemr du nog känna. Men ja kände ingen effekt alls (förutom ljudet) på min mt5 som hade en 5,5.. Så enligt mig så är det onödigt om du kör orginal..:)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Sportluftfilter är typ världens sämsta sak man kan ha på moppar.


funkar PRECIS lika bra med en ostrypt ( något modifierad) luftburk.
Användarens profilbild
Luthemaister
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 oktober 2007, 18:14
Ort: Uddevalla

Inlägg av Luthemaister »

henry, om du har 70cc så är det vekligen inte det sämsta du kan ha
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Luthemaister skrev:henry, om du har 70cc så är det vekligen inte det sämsta du kan ha


En öppen luftburk fungerar precis lika bra.
Användarens profilbild
Luthemaister
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 oktober 2007, 18:14
Ort: Uddevalla

Inlägg av Luthemaister »

men ett sportluftsfilter är snyggare :lol:
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

Henry skrev:Sportluftfilter är typ världens sämsta sak man kan ha på moppar.


funkar PRECIS lika bra med en ostrypt ( något modifierad) luftburk.
men de är inte onödig det är snyggt och att de kostar nån hundring iställe för att modda en luftburk.
SIMONA
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 december 2007, 10:19

Inlägg av SIMONA »

amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.

och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

SIMONA skrev:amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.

och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
ja kan lova att de gör ganska stor skillnad mot en ORIGINAL luftburk.

men ja får ju skäll oavsett vad ja säger.

har ni någon egen erfarenhet av de ni säger?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TheMTdude
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 december 2007, 18:37
Kontakt:

Inlägg av TheMTdude »

skulle det hända nått med ljudet om jag sätter på sportluftsfilter på en original mt?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

TheMTdude skrev:skulle det hända nått med ljudet om jag sätter på sportluftsfilter på en original mt?
jarå väljer du bara ett sånt filer som väsnas mkt så låter de
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

SIMONA skrev:amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.

och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
hahah va fan äre me dej da haha ja väljer klart ett sportluftsfilter före en luftburk om man har så man behöver mer luft! :D
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

TheMTdude skrev:skulle det hända nått med ljudet om jag sätter på sportluftsfilter på en original mt?
prova å ta av din luftburk å stata den å gasa så hör du hur den låter me sportluftsfilter!
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

bensinskalle skrev:
SIMONA skrev:amen fuckon lyssna på henry för fan, de han säger stämmer.

och ni som säger att det gör skillad på en jävla 70cc sport airsal, er kan man ju bara skratta åt, ni som inte kan ställa in bara..........
ja kan lova att de gör ganska stor skillnad mot en ORIGINAL luftburk.

men ja får ju skäll oavsett vad ja säger.

har ni någon egen erfarenhet av de ni säger?
håller me bensinskallen de ger ju klart mer luft om man har ett sportluftsfilter hahahah gud va dåli! :D
Användarens profilbild
Luthemaister
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 oktober 2007, 18:14
Ort: Uddevalla

Inlägg av Luthemaister »

yamaharidermana skrev:
TheMTdude skrev:skulle det hända nått med ljudet om jag sätter på sportluftsfilter på en original mt?
prova å ta av din luftburk å stata den å gasa så hör du hur den låter me sportluftsfilter!
mm lr ta en tunn skummgummi bit och lägg för istället för burken så får du ett lite mer exakt ljud
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

Henry skrev:
Luthemaister skrev:henry, om du har 70cc så är det vekligen inte det sämsta du kan ha


En öppen luftburk fungerar precis lika bra.
nej den tar inte in lika mycke luft isånafall ska den va riktigt mycke öppen men du kanske har skärt upp din .haha :lol:
Användarens profilbild
Luthemaister
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 oktober 2007, 18:14
Ort: Uddevalla

Inlägg av Luthemaister »

yamaharidermana skrev:
Henry skrev:
Luthemaister skrev:henry, om du har 70cc så är det vekligen inte det sämsta du kan ha


En öppen luftburk fungerar precis lika bra.
nej den tar inte in lika mycke luft isånafall ska den va riktigt mycke öppen men du kanske har skärt upp din .haha :lol:
^^haha
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

visst kan man strypa av luftburken så att den i princip ger lika mycke luft som ett sportfilter, men gämför man en original burk mot ett filter så är de ju stor skillnad. Och de är ju kanske inte så smart att skära sönder burken om man vill göra den original igen :S, originalgrejjer kostar mycke cash $....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

SIMONA skrev:hahahahhah jordens fucko forum :D

aja här har ni nått vettigt att läsa ja hitta på ett annat forum
Kan förklara detta en gång för alla.

Ett luftfilter vad är det? jo det är något som filtrerar luft.

Varför skall luften filtreras? en 2t motor behöver 3 saker. LUFT, BENSIN och OLJA, dessa 3 har olika funktioner. bensinen är till för att förbrännas med luften och även kylas, oljen är ihopblandad med bensinen, det antänder inte lika lätt och är gjort för att smörja.

Det får bara vara en viss mängd av varje "ingrediens".

Om den får för lite luft så kommer den få för mycket bensin, detta kommer göra så att den har svårt att antända all bensin och då blri stiftet blött och mopeden går inte bra.

Om den får för mycket luft ljämfört med bensinen så kommer motorn få för lite bensin. alla som känt på bensin tycker att det är kallt, bensin har en kylade effekt och om motorn får för lite så blir den alldeles för varm och kan värmenypa. därför man ska byta munstycke om man pluggar ur eller sätter på ett sportluftfilter.

Om den får för mycket olja(som är mer svår antändligt) så kommer det bli varmare i förbränningsrummet och det mår cylindern/motorn ej bra av.

Men nu tillbaks till frågan, om det kommer in skitig luft som sedan åker i i motorn, åker runt i vevhuset sedan upp till cylindern så kan skiten fastna någonstans och fastna, detta kan resultera i att motorn nyper.

Där har vi luftfiltrets uppgift. vad är nu ett "sport"luftfilter då?

Jo de vanliga filtrerna som sitter på mopeder är som en stor box med hål o sedan et filter inuti boxen, sedan en slang till förgasaren. men ett sportluftfilter fäster man direct på förgasaren, det gör så att luften får en lättare väg in i motorn, när det kommer in mer luft i blandingen förändras ljudet, för att den får in mer luft och när den får mer luft måste den få mer bensin.

På en helt orginal 50cc så gör ett sportluftfilter NOLL, ZERO,INGEN skillnad då luftburken är avstämmd.
EX: du har en urpluggad Derbi med en rejäl luftstrypning och ett 80 munstycke sedan kör den mot en exakt likadan Derbi med samma förgasare,motor mm fast med mycket bättre lufttillförsel och större munstycke, om du kör dem mot varanda kommer dom gå EXAKT likadant.

Om man nu går över till 70cc så kan sportluftfiltret vara till en fördel, dock beror det på vad det är för setup du har. om du kör på en sketen airsal så märker du ingen skillnad, dock om du går över till riktiga hyper cylindrar (pr,Hebo revo,pata negra, bidalot racing, 2fast, tcr med flera) så är det bättre att köra med ett sportluftfilter än en orginalluftburk då dessa cylindrar varvar upp till 14000 rpm utan problem.

Sedan så finns det ju så pass vassa motorer så för att få ur all effekt så kan man inte änns använda ett filter (tex MK's factory hojjar)

Sen sist så gör ju luftfiltret så att moppen låter "skönare", visst den får ett dovare/mörkare ljud, vissa gillar detta andra inte, smaksak =)

Tänk alltid på att byta munstycke när ni sätter på ett sportluftfilter så att den inte får för mycket bensin. om moppen körs med 70% luft 30% bensin och sen om du sätter på ett sportluftfilter så kommer den kanske få 90% luft och 10% bensin och det mår motorn inte bra av, så om du nu sätter på ett sportluftfilter måste du göra så att det blir 70/30 igen (ljämna ut det)

Så om någon nu kommer och säger att dom har en urpluggad drac med bara sportluft som gör 90-100, då ere bara såga dem och skratta åt dem :D.

mvh
du tror att du är nån va när du koppar från andra texter hahah sämst!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

det låter inte mer för att motorn får mer luft btw ;) utan för att det är öppnare och närmare cylindern så det kommer grövre ljud därifrån. luftburken har en "ljuddämpande" effekt som gör att det låter mindre :)
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

chifen skrev:det låter inte mer för att motorn får mer luft btw ;) utan för att det är öppnare och närmare cylindern så det kommer grövre ljud därifrån. luftburken har en "ljuddämpande" effekt som gör att det låter mindre :)
mm man hör ju hur den suger in,
Låst