Vill ju ha så kul som möjligt på hojen inte puttra i låg fart och med taskigt axxWRR125 skrev:Så du är inne på 2TaktareMattyyy skrev:Tankarna rullar mellan dessa 3 : KTM EXC 125 , GasGas EC 125 eller Husqvarna WR 125 men Ktm blir det nog inteWRR125 skrev: Låter bra!Vad har du planerat för hoj? eller har du redan köpt en?
![]()
Valde själv 4Takt pga skönare ljud å mindre service
Mattyyy skrev: p0d1 och DT50rMacko : No offence men visst DT är slitvargar men dom är ju tyvärr ganska fula (Min åsikt) och WR 125 är ju snyggare så kan ju vara därför han valde den istället för DT trots att dom lika lite service båda två (Iaf på ett ungefär) dock så går DT lite bättre än WR men eftersom det inte är jättestor skillnad gör ju WR ljudet upp för allt iaf om man har nått annat rör/ljuddämpare än original
Vad jag hört så ligger intervallerna på WR125 runt 2000-2500 mil kommer inte ihåg exakt. Har inte sett dom nya DT men det jag inte gillar på gamla är att den ser ut som att ha en liten puckel vid sadeln typ men klart snyggare än att ha en sporthojp0d1 skrev:Mattyyy skrev: p0d1 och DT50rMacko : No offence men visst DT är slitvargar men dom är ju tyvärr ganska fula (Min åsikt) och WR 125 är ju snyggare så kan ju vara därför han valde den istället för DT trots att dom lika lite service båda två (Iaf på ett ungefär) dock så går DT lite bättre än WR men eftersom det inte är jättestor skillnad gör ju WR ljudet upp för allt iaf om man har nått annat rör/ljuddämpare än original
Visst är DT inte de snyggaste, i alla fall inte den jag har, 04an och framöver ser helt okej ut enligt mig.
Men fulheten är lätt att återgärda med tex ny framskärm, en lykta och rensa den lite, det är ungefär standard att göra på alla crossmoppar ändå, att rensa bakdelen, skaffa miniblinkers, ny framskärm och lykta/platta.
Visst ser WRn bra ut, men den är udda och ful på sitt egna lilla sätt enligt mig, nästan som ett försök att se ut som en tungmotard, hoppas att ingen av er som har en sådan/planerar att köpa en sådan tar illa upp, det är min åsikt bara![]()
Är de verkligen lika? En kompis som har en Duke säger att det är 500 mil på den jävla kolven, sjukt lite enligt mig och enligt folk så är Duken väldigt slö så ja....
http://www.bikez.com/pictures/yamaha/20 ... Yamaha.jpgMattyyy skrev: Vad jag hört så ligger intervallerna på WR125 runt 2000-2500 mil kommer inte ihåg exakt. Har inte sett dom nya DT men det jag inte gillar på gamla är att den ser ut som att ha en liten puckel vid sadeln typ men klart snyggare än att ha en sporthojVisst jag är kräsen det ska jag tilläga så det kan vara en bidragande faktor till varför jag inte gillar dom helt också.
Fått skjuts på en Duke 125 och ja strypta är dom jävligt slöa kommer knappt upp i 100km/h ens och axxar dåligt så en trimmad moppe drar den lätt i axx iaf och hyffsat enkelt i topp. Jag tycker dom är lite ful-snygga typ men skulle inte vilja ha nån ändå. Förresten är dom ens strypta original eller måste man köpa trim för att få lite fart på dom?
Med puckel menar jag vid sadeln och tanken så går ju den upp så mycket som en puckelsenda eller en puckel på en kamelp0d1 skrev:http://www.bikez.com/pictures/yamaha/20 ... Yamaha.jpgMattyyy skrev: Vad jag hört så ligger intervallerna på WR125 runt 2000-2500 mil kommer inte ihåg exakt. Har inte sett dom nya DT men det jag inte gillar på gamla är att den ser ut som att ha en liten puckel vid sadeln typ men klart snyggare än att ha en sporthojVisst jag är kräsen det ska jag tilläga så det kan vara en bidragande faktor till varför jag inte gillar dom helt också.
Fått skjuts på en Duke 125 och ja strypta är dom jävligt slöa kommer knappt upp i 100km/h ens och axxar dåligt så en trimmad moppe drar den lätt i axx iaf och hyffsat enkelt i topp. Jag tycker dom är lite ful-snygga typ men skulle inte vilja ha nån ändå. Förresten är dom ens strypta original eller måste man köpa trim för att få lite fart på dom?
http://www.yamahamotorcyclespares.co.uk ... s/9027.jpg
Tycker personligen att de är mycket snyggare, var inne på den svarta ovan men valde istället DT125R eftersom det ändå var offroad.
Orkar inte leta upp servicen på WRn, men samtidigt så får du mer effekt på DTn, varesig den är strypt eller ej till samma kolv miltal..
Puckel? Vad menar du med det? ;ö Förstår inte riktigt :$¨
Äsch RS125 och Mito är ju grymt fina, i alla fall ifall man kollar på de nyare 125orna som är riktigt kaxiga.
Ingen aning, ifall du syftar på Duken..
Alla 4-takt 125or är slöa! Inte många som har över 10 häst... om någon har detNicke_95 skrev:Om den gamla xt:en är 4takt måste den vara äckligt slö. 10 häst ?
Den jag körde igår klarade 85 i nedförsbackeNicke_95 skrev:Mindre än 10 häst :/ då orkar dem ju inte ens upp i 100...DT50rMacko skrev:Alla 4-takt 125or är slöa! Inte många som har över 10 häst... om någon har detNicke_95 skrev:Om den gamla xt:en är 4takt måste den vara äckligt slö. 10 häst ?
Under 10 finns det ingen så vitt jag vet, inte motard/sport av liite nyare modeller i alla fall ( bryr mig inte om -80, -90 osv ). xt t.ex. ligger runt 11-13hk beroende på årsmodell, varierade lite.DT50rMacko skrev:Alla 4-takt 125or är slöa! Inte många som har över 10 häst... om någon har detNicke_95 skrev:Om den gamla xt:en är 4takt måste den vara äckligt slö. 10 häst ?
Ja, de beror väl lite från hoj till hoj men vad jag har hört så t.ex. att KTM EXC 125 ska byta kolv var 40-60h (beroende på körstil)p0d1 skrev:Mindre service?WRR125 skrev: Så du är inne på 2Taktare![]()
Valde själv 4Takt pga skönare ljud å mindre service![]()
När ska du byta kolv på din WRR?
Men exc är en "ren cross" Så den kan du jämföra med en kx 125 om du känner fört! Om man ska jämföra så ska båda åmnistånne vara gathojar...WRR125 skrev:Ja, de beror väl lite från hoj till hoj men vad jag har hört så t.ex. att KTM EXC 125 ska byta kolv var 40-60h (beroende på körstil)p0d1 skrev:Mindre service?WRR125 skrev: Så du är inne på 2Taktare![]()
Olja var 5-8 h
(Säger inte att det är så, säger bara vad min kompis sa till mig om den)
Medans min WRR skriver som de står i boken:
Bör byta växelådsolja var 600:de mil.
Jag bytte kolven när mätarn stod på 1200mil för att vara på den säkra sidan då jag inte hittade nån info om det, och att jag va för lat att dra till yamaha
På Ktm och GasGas så ska du byta kolv var 20hWRR125 skrev:Ja, de beror väl lite från hoj till hoj men vad jag har hört så t.ex. att KTM EXC 125 ska byta kolv var 40-60h (beroende på körstil)p0d1 skrev:Mindre service?WRR125 skrev: Så du är inne på 2Taktare![]()
Olja var 5-8 h
(Säger inte att det är så, säger bara vad min kompis sa till mig om den)
Medans min WRR skriver som de står i boken:
Bör byta växelådsolja var 600:de mil.
Jag bytte kolven när mätarn stod på 1200mil för att vara på den säkra sidan då jag inte hittade nån info om det, och att jag va för lat att dra till yamaha
Det är lungt! Men hur snabb axx är det på din hoj? O-100?WRR125 skrev:Mattyyy skrev:På Ktm och GasGas så ska du byta kolv var 20h
Ser man på.. De var ju mycket mindre än vad jag trodde :O
DT50rMACKO: Jag tänkte inte på att de var rena crossar... my bad
Jag tänkte på när du fråga den frågan innan jag hade tagit kortet nu när jag var ute, men när jag skulle kolla så funka inte min inspelnings grej i mobilen, för jag vill ju inte räkna själv för då kmr de bli fel men jag lovar att fixa de imorn te dig!DT50rMacko skrev:Det är lungt! Men hur snabb axx är det på din hoj? O-100?WRR125 skrev:Mattyyy skrev:På Ktm och GasGas så ska du byta kolv var 20h
Ser man på.. De var ju mycket mindre än vad jag trodde :O
DT50rMACKO: Jag tänkte inte på att de var rena crossar... my bad
Tackar! Jag har bokat uppkörnig tills nästa måndag! Fast tyvärr inte i min stad utan fick bli i Borås ist... hade jag velat köra här hemma så hade jag fått vänta i 2 månader!WRR125 skrev:Grattis!Macko96 skrev:Fuck yeah! Klarade teorin idag!4 poäng över G! Och håller med! Sekunden den rättade var dom längsta jag har varit med om!
![]()
Måste kännas skönt, bara uppkörning kvar nu då?
Va glad att du fick en tid iaf!Macko96 skrev:Tackar! Jag har bokat uppkörnig tills nästa måndag! Fast tyvärr inte i min stad utan fick bli i Borås ist... hade jag velat köra här hemma så hade jag fått vänta i 2 månader!WRR125 skrev:Grattis!Macko96 skrev:Fuck yeah! Klarade teorin idag!4 poäng över G! Och håller med! Sekunden den rättade var dom längsta jag har varit med om!
![]()
Måste kännas skönt, bara uppkörning kvar nu då?
Petiga och petiga..rrxen skrev:Jag har kört risketta och risktvåa nu och har teoriprovet samt uppkörningen kvar tills mc kortet!
Hur upplever ni som tagit kortet uppkörningen? Är dem oerhört petiga osv? Något som är bra att tänka på? Hur länge körde ni?
Det kan ju variera men iaf..så man har ett "hum".
Tack för svar!p0d1 skrev:Petiga och petiga..rrxen skrev:Jag har kört risketta och risktvåa nu och har teoriprovet samt uppkörningen kvar tills mc kortet!
Hur upplever ni som tagit kortet uppkörningen? Är dem oerhört petiga osv? Något som är bra att tänka på? Hur länge körde ni?
Det kan ju variera men iaf..så man har ett "hum".
Följer du trafikreglerna och kör såsom dom vill så klarar du dig.
Utav det jag har läst så verkar de vara snällare emot oss ungdomar som ska ta A1 jämfört med dom som ska ta A-kort..
På första uppkörningen så failade jag grovt på inbromsningen i slutet, framhjulet låste sig, visserligen p.g.a. sand som fanns på banan men fick fortfarande köra om den, jämfört med en annan som inte fick det någon vecka tidigare som jag läste på sporthoj![]()
Var trevlig, snacka lite skit med honom osv, skämta, drar han skämt, skratta osv..
Det klassiska fjäskeriet, jag brukar inte fjäska men tycker att det var värt det på uppkörningen
Härligt! Tror de blir en bra hoj, inte lika tung och slö som minMattyyy skrev:Så då har man fyllt 16år och kan nu börja med kortet så ska ansöka om körkortstillstånd imorrn och köpa teoriböckerna och försöka boka Risk ettan om 2-3 veckor och i helgen köper jag kanske en hoj! Det blir nog en Gasgas ec 125 med Öhlinsdämpare , Brembo 4 kolvsok osv
Mitt teoriprov var mest frågor som var samma svar på både mc och bil.rrxen skrev:Har nu teoriprovet framför mig och ska då ha lite material att plugga på! Jag har tagit AM - kort och har kvar teorin därifrån och min bror har bilteori ...så min fråga är då om jag behöver ett teoripaket?
Vad jag har förstått så skulle jag bara behöva själva "MC-boken", någon som vet var man kan köpa bara den? eller annan teori mjag skulle behöva det?