MrAndersson skrev:Ras pga övervarvning är oftast 10 ggrså skadligt! Och därmed 10ggr så dyrt! Vid ev nyp pga felbestyckning kan du klara dig på runt 1000 spänn om de bara är kolven som rasar o du kanske behöver hona cylindern lite!
Vid ett eventuellt ras pga övervarvning kan de gå över 7-8000 utan problem! Då är de med största sannolikhet veven som rasar o den drar med sig, cylinder,kolv eventuella skador i vevhuset, och vid riktig otur så kan även några kuggar i lådan rasa, om du inte har extrem otur så hela lådan rasar, ska du då laga allt o jag förmodar att du inte lagar de själv så kommer de väll kosta ca 11k på verkstad för allt!
Så mitt tips till dig är, !
Om du ändå inte ska köra mer än 50 vad fan kör du bara inte original för?
Och om du vill köra lite snabbare köp ett framdrev som är 1 kugg större så går den lite snabbare.
Jag trodde att jag körde orginal tills jag lärde mig en aning om moped motorer och insåg att grabben som haft den innan mig hade borrat i pluggen och glömt att bestycka den.. Den gick väl ca 50 men man märkte att den inte kunde gasa max.
Kollade pluggen senare efter någon månad och då hade det spruckit mellan hålen han borrat så att hela strypningen lossnade och jag var tvungen att plocka ur den..
Det är min lilla historia till varför jag inte har strypningen kvar i avgasröret och dessutom anledningen till varför jag vill hitta ett sätt till att ändå få den att gå hyfsat lagligt (eftersom min farsa är snut....) utan att behöva få tag på någon som kan svetsa, dessutom vill man ju att den ska ha lite kraft i sig..
Men just nu så kör jag ju som sagt 11/53 och når upp i ca 63. (har en liten del av brickan från pluggen kvar, så kanske 65 när den är bortplockad)
Min polare har en Derbi x-treme -07 med 14/64 och axxar förbi mig när jag använder choke, så jag antar väl att han har lättare drevning?? Har provkört hans och den varvar inte så farligt ändå.. Min dessutom går ändå inte på så jätte höga varv eftersom jag fortfarande kör med strypt CDI, så är det verkligen så jätte sannolikt att hela skiten kommer braka sönder? Jag vill ju ändå trots allt bara sänka hastigheten med ca 5-7 km/h...
En liten sidofråga; Kommer moppen gå märkvärdigt mycket bättre när jag bestyckat förgasarn än när jag kör med choke?
Tacksam för all respons, älskar verkligen hur man får grym hjälp på det här forumet!!:)
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$