Hur starka ska magneterna vara?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Larsolof
Elmoped

Hur starka ska magneterna vara?

Inlägg av Larsolof »

Tjenare, undrar hur starka magneterna på svänghjulet ska vara? misstänker att mina magneter kanske har blivit avmagnetiserade, ska de vara lite färgsprängt på svänghjulet? för min automatchoke hade kortslutit, så magneterna kanske tog stryk? Ska man lätt kunna känna av magneten genom typ att ta en metall bit mot dom och se om dom dras till varandra? Tack på förhand.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

brukar samla upp skruvar med ett svänghjul ^^
Larsolof
Elmoped

Inlägg av Larsolof »

aj då, när jag höll min skruvmejsel nära på magneterna kände jag inget drag alls...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Larsolof skrev:aj då, när jag höll min skruvmejsel nära på magneterna kände jag inget drag alls...
Skruvmejseln kan med stor sannolikhet vara gjord av något ickemagnetiskt, t.ex. en sorts rostfritt stål ( vissa rostfria är ickemagnetiska. )

Testa med en galvanisera mutter, skruv, plåtbit eller något liknande istället.

Men magneterna i svänghjulet blir inte avmagnetiserade bara för att automatchoken har kortslutit. Däremot voltregulator, stator och annan elektronik kan gå sönder vid kortslutning. Tror t.o.m. att magneterna är gjorda av sådant material som inte "går" att avmagnetisera. Magnetiserat järn kan avmagnetiseras med strömmar eller slag, men inte hårdmagnetiska legeringar som har stabil atomstruktur.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Larsolof
Elmoped

Inlägg av Larsolof »

bensinskalle skrev:
Larsolof skrev:aj då, när jag höll min skruvmejsel nära på magneterna kände jag inget drag alls...
Skruvmejseln kan med stor sannolikhet vara gjord av något ickemagnetiskt, t.ex. en sorts rostfritt stål ( vissa rostfria är ickemagnetiska. )

Testa med en galvanisera mutter, skruv, plåtbit eller något liknande istället.

Men magneterna i svänghjulet blir inte avmagnetiserade bara för att automatchoken har kortslutit. Däremot voltregulator, stator och annan elektronik kan gå sönder vid kortslutning. Tror t.o.m. att magneterna är gjorda av sådant material som inte "går" att avmagnetisera. Magnetiserat järn kan avmagnetiseras med strömmar eller slag, men inte hårdmagnetiska legeringar som har stabil atomstruktur.
Okej tack så mycket får ta och kolla på det :)
Skriv svar