Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Tjena. Funderar på vilken cylinder ni rekommenderar till MH Furia 02. 70 cc helst under 2000 kr...
Hur är barikit och airsal?
Vill ha mycket effekt men de ska hålla! Alltså vilken cylidern under ca 2000 ger mest effekt och underhållsfri? :)
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Mk hande made är gjutjärn och håller i evigheter evigshete:)
Men av barkit och airsal skulle jag tagit airsal:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
kr002
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 6 juni 2011, 18:27
Ort: Typ Uddevalla

Inlägg av kr002 »

jag köpte dessa packingar: http://www.twostroke.se/product.asp?product=14004

Jag monterade dem och nu så verkar det vara så att det "Läcker" ut tryck ifrån cylindern och orsakar problem med kylningen.

Vad kan ha gått fel?

Jag har en Hebo Manston Replica 70cc, det följde med en kopparpackning, jag har sättit den mellan första topplocket å själva cylindern. Är det rätt? å går det att köra utan den? då kanske det är den som är boven i dramat? :)

Uppskattar svar! :)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Nu när Airsalen 70'n skurit så måste jag köpa en ny cylinder och funderar på att byta upp till 80cc, eller någon Midrace cylinder i minst 70cc klassen.

Om jag ska fortsätta köra på 70cc så har jag funderat på:

Airsal 70cc Racing:

http://twostroke.se/product.asp?product=11057

Barikit 74cc Racing:
http://twostroke.se/product.asp?product=12457

Eller om det blir 80cc så har jag funderat på:

Barikit 80cc Racing:
http://twostroke.se/product.asp?product=12450

Polini Guss 80cc:

http://twostroke.se/product.asp?product=12311

Vilken skulle funka bäst till min setup tror ni? Räcker det med förstärkta vevlager till 80 kubikarna för att vara hyffsad säker från vevras?
Har bland annat 21mm Dellorto förgasare och SCR Corse Chrome avgassystem.

Och vad är det för skillnad på de här två TP Redline cylindrarna egentligen?
http://twostroke.se/product.asp?product=10235
och
http://twostroke.se/product.asp?product=10237
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

tja fan ;) tänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

TuZx skrev:tja fan ;) tänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

SickRazer skrev:
TuZx skrev:tja fan ;) tänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.

okej tack :) aa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

TuZx skrev:
SickRazer skrev:
TuZx skrev:tja fan ;) tänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.

okej tack :) aa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck :)
Rekommenderar ingen cylinder till originalrör. Tänker du köra en större cylinder med originalrör, (urpluggat antar jag), så kan du lika gärna köra med med en 50cc för du tappar rejält med effekt på originalrör, rekommenderar hellre att köra med ett riktigt effektrör på original cylinder än 70cc på originalrör, men om du nu ändå tänker göra det så räcker det med en snällare 70cc.

Som Airsal 70cc Sport (Aluminium):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Eller Metrakit Handmade 70cc (Gjutjärn):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180

Men även dessa cylindrar går mycket bättre med ett effektrör.
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

TuZx skrev:
SickRazer skrev:
TuZx skrev:tja fan ;) tänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.

okej tack :) aa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck :)
MHR 80cc lirar riktigt bra till originalrör.
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Billig 70cc Derbi?

Inlägg av derbeyy »

Tja! nu ska jag köpa en ny cylinder till min Derbi 05a..

skulle ni kunna ge tips på dom billigaste 70cc
ni vet och även en som håller bra?
även en som som kan kombineras bra med urpluggat org rör

skulle vara grymt tacksam då jag inte hittat en billigare än denhär typ..

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10990
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Re: Billig 70cc Derbi?

Inlägg av Axel »

derbeyy skrev:Tja! nu ska jag köpa en ny cylinder till min Derbi 05a..

skulle ni kunna ge tips på dom billigaste 70cc
ni vet och även en som håller bra?
även en som som kan kombineras bra med urpluggat org rör

skulle vara grymt tacksam då jag inte hittat en billigare än denhär typ..

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10990
Vet en sjukligt billig, kvalitén vet jag inget om o vill kanske inte veta. Annars gäller airsalen om du vill ha någorlunda kvalite för pengarna.


hittade inte cylindern, men det var en TNT cylinder eller liknande och den fanns på cykelkraft. (kanske var märket KSTAR)
bibapeolola
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Re: Billig 70cc Derbi?

Inlägg av stunt 4 life »

derbeyy skrev:Tja! nu ska jag köpa en ny cylinder till min Derbi 05a..

skulle ni kunna ge tips på dom billigaste 70cc
ni vet och även en som håller bra?
även en som som kan kombineras bra med urpluggat org rör

skulle vara grymt tacksam då jag inte hittat en billigare än denhär typ..

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10990
airsals 70 racing kke?
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.

ska ha gasres på de första växlarna å ett grymt axx :twisted:
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

stunt 4 life skrev:tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.

ska ha gasres på de första växlarna å ett grymt axx :twisted:
Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

Nicke_95 skrev:
stunt 4 life skrev:tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.

ska ha gasres på de första växlarna å ett grymt axx :twisted:
Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.
nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

stunt 4 life skrev:
Nicke_95 skrev:
stunt 4 life skrev:tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.

ska ha gasres på de första växlarna å ett grymt axx :twisted:
Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.
nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!
Attityden? känns onödigt med bara 50cc om du ändå ska byta rör, köp en airsal sport, 19mm och ett technigasrör på det så kan du till och med lyckas få gasres på 1an me 12/53 :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

k-skåpet skrev:
stunt 4 life skrev:
Nicke_95 skrev: Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.
nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!
Attityden? känns onödigt med bara 50cc om du ändå ska byta rör, köp en airsal sport, 19mm och ett technigasrör på det så kan du till och med lyckas få gasres på 1an me 12/53 :)
är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder :)

setup som ja tänker på...
gianelli 2t
metrakit (mk series) 50/70cc
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar
större insug.

va tycks? gasres? :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

stunt 4 life skrev:
k-skåpet skrev:
stunt 4 life skrev: nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!
Attityden? känns onödigt med bara 50cc om du ändå ska byta rör, köp en airsal sport, 19mm och ett technigasrör på det så kan du till och med lyckas få gasres på 1an me 12/53 :)
är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder :)

setup som ja tänker på...
gianelli 2t
metrakit (mk series) 50/70cc
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar
större insug.

va tycks? gasres? :)
Större förgasare!
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

stunt 4 life skrev:Är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder :)

setup som ja tänker på...
gianelli 2t
metrakit (mk series) 50/70cc
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar.

va tycks? gasres? :)
ska du köra mk sp series som den heter skulle jag köpra på sp-rör med, det är rätt så lågvarvigt och med riktigt gött drag :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

k-skåpet skrev:
stunt 4 life skrev:Är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder :)

setup som ja tänker på...
gianelli 2t
metrakit (mk series) 50/70cc
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar.

va tycks? gasres? :)
ska du köra mk sp series som den heter skulle jag köpra på sp-rör med, det är rätt så lågvarvigt och med riktigt gött drag :)
okej :) gasres med de röret å min setup? ;)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

k-skåpet skrev:
stunt 4 life skrev:Är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder :)

setup som ja tänker på...
gianelli 2t
metrakit (mk series) 50/70cc
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar.

va tycks? gasres? :)
ska du köra mk sp series som den heter skulle jag köpra på sp-rör med, det är rätt så lågvarvigt och med riktigt gött drag :)
Metrakit sp är dock ett högvarvigt Midrace rör så det hade inte varit optimalt för gasres, Gianelli 2T är också ganska högvarvigt, Metrakit Thrower är dock ett lågvarvigt rör som hade fungerat. Men fortfarande svårt att få riktig gasres med det där, skulle möjligtvis gå att resa pyttelite på ettan om du får tillräckligt med bottendrag, snabbgas kan faktiskt också hjälpa lite.
Och för den delen så är inte cylindrar "lågvarviga" eller "högvarviga" Det beror på röret och dess vridmoment, olika rör fungerar olika bra till olika cylindrar, men är det ett lågvarvigt rör man kör med så är det mer effekt man får i det lägre registret även om man till exempel skulle köra på en vass 80cc cylinder som kräver ett högvarvigare rör.
Användarens profilbild
ollebolle15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 september 2011, 15:39
Ort: Motala

Inlägg av ollebolle15 »

Hej, har en Rieju drac ochvilken cylinder fungerar bäst till stunt och har bra bottendrag? :)
cylindern ska va till AM6 motorn, länka gärna! :)
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

SickRazer skrev:
TuZx skrev:
SickRazer skrev: Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.

okej tack :) aa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck :)
Rekommenderar ingen cylinder till originalrör. Tänker du köra en större cylinder med originalrör, (urpluggat antar jag), så kan du lika gärna köra med med en 50cc för du tappar rejält med effekt på originalrör, rekommenderar hellre att köra med ett riktigt effektrör på original cylinder än 70cc på originalrör, men om du nu ändå tänker göra det så räcker det med en snällare 70cc.

Som Airsal 70cc Sport (Aluminium):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Eller Metrakit Handmade 70cc (Gjutjärn):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180

Men även dessa cylindrar går mycket bättre med ett effektrör.

så det kommer inte gå så bra med orginal rör? tänkte skaffa 70cc airsal sport.
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

TuZx skrev:
SickRazer skrev:
TuZx skrev:
okej tack :) aa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck :)
Rekommenderar ingen cylinder till originalrör. Tänker du köra en större cylinder med originalrör, (urpluggat antar jag), så kan du lika gärna köra med med en 50cc för du tappar rejält med effekt på originalrör, rekommenderar hellre att köra med ett riktigt effektrör på original cylinder än 70cc på originalrör, men om du nu ändå tänker göra det så räcker det med en snällare 70cc.

Som Airsal 70cc Sport (Aluminium):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Eller Metrakit Handmade 70cc (Gjutjärn):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180

Men även dessa cylindrar går mycket bättre med ett effektrör.

så det kommer inte gå så bra med orginal rör? tänkte skaffa 70cc airsal sport.

Klart det kommer gå bättre men du får inte alls ut samma effekt som om du skulle köra med ett effektrör.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

SickRazer skrev:Klart det kommer gå bättre men du får inte alls ut samma effekt som om du skulle köra med ett effektrör.
okej tack :) kommer bli trimrör senare så :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
rankovic
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 23 juni 2012, 22:38
Ort: alingsås
Kontakt:

Inlägg av rankovic »

vilken cylinder får man mest drag med ? om man är ute efter de värsta ?:D
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

rankovic skrev:vilken cylinder får man mest drag med ? om man är ute efter de värsta ?:D
Beror på i vilken klass du vill köra.

70cc= Hebo Manston Patanegra
80cc= Malossi MHR Team
FFA= Parmakit 110cc
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

rankovic skrev:vilken cylinder får man mest drag med ? om man är ute efter de värsta ?:D
Beror på vad du menar, bra drag på höga varv eller direkt när du gasar oavsett varv?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

rankovic skrev:vilken cylinder får man mest drag med ? om man är ute efter de värsta ?:D
Är du ute efter det värsta får du bygga om hela motorn, ett cylinderbyte räcker inte men har du några krav, t ex begränsning på cylindervolym eller kostnad?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Ungefär hur ligger hästkrafterna på:
Airsal 70
Barikit 70
Mk Hand made 70

:roll: :)
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

juniorjesper skrev:Ungefär hur ligger hästkrafterna på:
Airsal 70
Barikit 70
Mk Hand made 70

:roll: :)
Kombinerat med? Svårt att säga beror helt på vad de kombineras med men runt 9-13hk. Beror helt vad det kombineras med för rör, förgasare, insug, membran. Vilken arisal 70 och vilken barikit 70? Du får vara lite mer specifik. Det är inte som på gamla tiden när man köpte en fem och en halva (som självklart berodde även där på vad det kombinerades med. Handmade är väl den av dem i det där gänget som har jämnast effektkurva iaf.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

juniorjesper skrev:Ungefär hur ligger hästkrafterna på:
Airsal 70
Barikit 70
Mk Hand made 70

:roll: :)
Alla är lågvarviga och väldigt slöa.

Om du menar Airsal Sport och Barikit Racing så är det samma cylinder förutom märket på dom.
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

Tja, har en airsal 70cc sport på min Derbi med 14mm förgasare och Hebo bufanda rör och jag är rädd att veven kommer rasa om jag sätter på 21mm förgasare då moppen har gått 1.5k mil minst. Tycker ni jag borde byta vev?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Veven kommer inte gå för du sätter dit en större förgasare men kolla över dina lager när den gått så långt. Att du byter till en större förgasare kan vara till fördel för hållbarheten faktiskt. Glöm inte att du måste byta insug också och efter 1500 mil så kolla över ditt membran så reedsen tätar ordentligt fortfarande. Sitter precis innanför insuget så det är ingen konst att ta upp och kolla, kan sitta en strypning där också (vet inte vad du har för årsmod) men titta om veven glappar och hur den känns när du snurrar på den. Raset kommer inte orsakas av en större förgasare iaf ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

chifen skrev:Veven kommer inte gå för du sätter dit en större förgasare men kolla över dina lager när den gått så långt. Att du byter till en större förgasare kan vara till fördel för hållbarheten faktiskt. Glöm inte att du måste byta insug också och efter 1500 mil så kolla över ditt membran så reedsen tätar ordentligt fortfarande. Sitter precis innanför insuget så det är ingen konst att ta upp och kolla, kan sitta en strypning där också (vet inte vad du har för årsmod) men titta om veven glappar och hur den känns när du snurrar på den. Raset kommer inte orsakas av en större förgasare iaf ;)
rent tekniskt sett kan det ju det, inte i detta fallet men hade han legat precis på gränsen hade det kunnat göra så, då en större förgasare gör så den kan varva mer :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Skriv svar