
Iaf, vad jag vet går de att konventera moppen till etanol MEN nu till frågan går de även att göra så en moped går på diesel? Om inte varför? Vilka problem blir de och varför går de inte? Om de skulle gå får man mer eller mindre effekt?

GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Tror inte du lyckas få så hög kompression som du behöver för att dieslet ska självantända, för en diesel har ju inget tändstift eller dylikt som tänder eld på bräsnle/luft blandningen, istället har man ca dubbelt så hög kompression som i en bensinare och då blir luften i förbränningsrummet så pass varm så att den kan sätta fjus på blandningen. Så att bygga om en moppe motor till att gå på diesel tror jag är näst intill omöjligt...TechnoMen skrev:Tjahaaaaaaaaaaaaaaaaa!(Älskar syrgasen på sjukhus.. *roll*)
Iaf, vad jag vet går de att konventera moppen till etanol MEN nu till frågan går de även att göra så en moped går på diesel? Om inte varför? Vilka problem blir de och varför går de inte? Om de skulle gå får man mer eller mindre effekt?
Så de kan inte tändas med ett tändstift eller?Jansson´s DRD skrev:Tror inte du lyckas få så hög kompression som du behöver för att dieslet ska självantända, för en diesel har ju inget tändstift eller dylikt som tänder eld på bräsnle/luft blandningen, istället har man ca dubbelt så hög kompression som i en bensinare och då blir luften i förbränningsrummet så pass varm så att den kan sätta fjus på blandningen. Så att bygga om en moppe motor till att gå på diesel tror jag är näst intill omöjligt...TechnoMen skrev:Tjahaaaaaaaaaaaaaaaaa!(Älskar syrgasen på sjukhus.. *roll*)
Iaf, vad jag vet går de att konventera moppen till etanol MEN nu till frågan går de även att göra så en moped går på diesel? Om inte varför? Vilka problem blir de och varför går de inte? Om de skulle gå får man mer eller mindre effekt?
Dock så finns det ju 2 takts dieslar men det används mest på större fordon tex fartyg, tåg osv
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Tack för ett bra och tydligt svar!Erik_ skrev:Dieselmotorn har ett helt annat arbetssätt, där komprimeras luften tills den blir varmare än bränslets antändningstemperatur och när man vill att förbränningen ska börja sprutar man in bränslet direkt i förbränningsrummet - istället för att blanda soppan med luften från början och antända med gnista när man vill att det ska antändas som i bensinmotorer.
Använder man tändstift är det ingen dieselmotor, bara en vanlig motor av samma typ som bensin/etanoldrivna motorer, och diesel är ett ganska dåligt bränsle till såna motorer.
Dieselmotorns arbetssätt gör att förbränningen måste gå ganska långsamt, och därmed kan den inte fungera bra på höga varvtal. I teorin finns det inget som hindrar att man bygger (eller bygger om) en 50cc tvåtakts dieselmotor, men med ett maxvarv på runt 4000rpm kommer det inte bli mycket effekt. Kul som en udda pryl, men i praktiken knappast särskilt användbart.
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan