Förgasare Yamaha DT 50X SM -06:a?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Förgasare Yamaha DT 50X SM -06:a?

Inlägg av Tjobba »

Vad är det för originalförgasare som sitter på DT´n? Dellorto 17,5? Är det 5mm eller 6mm gänga på huvudmunstycket? Någon som vet vilken storlek det brukar vara på originalmunstycket?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

dellorto under 19mm har 6mm gängor har jag för mig, din dt lär väl ha 16mm som de flesta andra nyare am6orna använder? :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 21 mars 2012, 11:24
Ort: Östhammar

Inlägg av Lundzor »

Dellorto 16 6mm
MoGaT
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mars 2012, 17:37

Inlägg av MoGaT »

Originalmunstycket på min dt 50 R - 04 är 88, vet dock inte om det är någon skillnad på dt X sm och dt R?
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 21 mars 2012, 11:24
Ort: Östhammar

Inlägg av Lundzor »

MoGaT skrev:Originalmunstycket på min dt 50 R - 04 är 88, vet dock inte om det är någon skillnad på dt X sm och dt R?
88 vare på min om jag minns rätt. som är en dtx från 06
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Lundzor skrev:
MoGaT skrev:Originalmunstycket på min dt 50 R - 04 är 88, vet dock inte om det är någon skillnad på dt X sm och dt R?
88 vare på min om jag minns rätt. som är en dtx från 06
Vad tror du blir lämpligt munstycke om man tar bort strypningarna? Jäkligt trångt runt förgasaren! Måste man bort med förgasaren för att byta munstycke eller kan man bara lossa på slangklamren och vrida den så man kan skruva bort förgasarkoppen?

Sitter det en strypplugg i kröken vid cylindern? Är det lättast att skruva loss hela systemet eller lossar man bara kröken (första biten)?

Visst är det strypt CDI på denna? Bör man byta ut den mot en ny för att det ska ge något? Vet du i så fall vilken ostrypt CDI man ska ha? Finns den på twostroke?
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 21 mars 2012, 11:24
Ort: Östhammar

Inlägg av Lundzor »

Tjobba skrev:
Lundzor skrev:
MoGaT skrev:Originalmunstycket på min dt 50 R - 04 är 88, vet dock inte om det är någon skillnad på dt X sm och dt R?
88 vare på min om jag minns rätt. som är en dtx från 06
Vad tror du blir lämpligt munstycke om man tar bort strypningarna? Jäkligt trångt runt förgasaren! Måste man bort med förgasaren för att byta munstycke eller kan man bara lossa på slangklamren och vrida den så man kan skruva bort förgasarkoppen?

Sitter det en strypplugg i kröken vid cylindern? Är det lättast att skruva loss hela systemet eller lossar man bara kröken (första biten)?

Visst är det strypt CDI på denna? Bör man byta ut den mot en ny för att det ska ge något? Vet du i så fall vilken ostrypt CDI man ska ha? Finns den på twostroke?
jag kör utan plugg i kröken har inte bytt munstycke angående cdin kan man varva upp till 10k tillskillnad från 07 och uppåt
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Lundzor skrev:
Tjobba skrev:
Lundzor skrev: 88 vare på min om jag minns rätt. som är en dtx från 06
Vad tror du blir lämpligt munstycke om man tar bort strypningarna? Jäkligt trångt runt förgasaren! Måste man bort med förgasaren för att byta munstycke eller kan man bara lossa på slangklamren och vrida den så man kan skruva bort förgasarkoppen?

Sitter det en strypplugg i kröken vid cylindern? Är det lättast att skruva loss hela systemet eller lossar man bara kröken (första biten)?

Visst är det strypt CDI på denna? Bör man byta ut den mot en ny för att det ska ge något? Vet du i så fall vilken ostrypt CDI man ska ha? Finns den på twostroke?
jag kör utan plugg i kröken har inte bytt munstycke angående cdin kan man varva upp till 10k tillskillnad från 07 och uppåt
Ok, vad har du för drevning? Blev det någon skillnad på motorn då du drog pluggen? Mycket piggare?
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 21 mars 2012, 11:24
Ort: Östhammar

Inlägg av Lundzor »

Tjobba skrev:
Lundzor skrev:
Tjobba skrev: Vad tror du blir lämpligt munstycke om man tar bort strypningarna? Jäkligt trångt runt förgasaren! Måste man bort med förgasaren för att byta munstycke eller kan man bara lossa på slangklamren och vrida den så man kan skruva bort förgasarkoppen?

Sitter det en strypplugg i kröken vid cylindern? Är det lättast att skruva loss hela systemet eller lossar man bara kröken (första biten)?

Visst är det strypt CDI på denna? Bör man byta ut den mot en ny för att det ska ge något? Vet du i så fall vilken ostrypt CDI man ska ha? Finns den på twostroke?
jag kör utan plugg i kröken har inte bytt munstycke angående cdin kan man varva upp till 10k tillskillnad från 07 och uppåt
Ok, vad har du för drevning? Blev det någon skillnad på motorn då du drog pluggen? Mycket piggare?
kör med 12/52, aa den blev lite piggare
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Re: Förgasare Yamaha DT 50X SM -06:a?

Inlägg av DtSnubben »

Tjobba skrev:Vad är det för originalförgasare som sitter på DT´n? Dellorto 17,5? Är det 5mm eller 6mm gänga på huvudmunstycket? Någon som vet vilken storlek det brukar vara på originalmunstycket?
16mm
srl 76 med m6 gänga (6mm)
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Lundzor skrev:
Tjobba skrev:
Lundzor skrev: 88 vare på min om jag minns rätt. som är en dtx från 06
Vad tror du blir lämpligt munstycke om man tar bort strypningarna? Jäkligt trångt runt förgasaren! Måste man bort med förgasaren för att byta munstycke eller kan man bara lossa på slangklamren och vrida den så man kan skruva bort förgasarkoppen?

Sitter det en strypplugg i kröken vid cylindern? Är det lättast att skruva loss hela systemet eller lossar man bara kröken (första biten)?

Visst är det strypt CDI på denna? Bör man byta ut den mot en ny för att det ska ge något? Vet du i så fall vilken ostrypt CDI man ska ha? Finns den på twostroke?
jag kör utan plugg i kröken har inte bytt munstycke angående cdin kan man varva upp till 10k tillskillnad från 07 och uppåt
Denna DTX höll på nypa med originalmunstycket efter att pluggen var borta! Satt även här 88 original. Bästa vore nog att sätta på en större gasare då 16 mm nog är i minsta laget för AM6-motorn när pluggen är borta. Nålen är uppe på högsta läget.
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Någon som provat att schimsa tunnt under trottelnålen? Trots att nålen är på högsta läget (clipset längst ner på nålen) så skulle det vara kul att prova höja nålen ett snäpp till? Eller måste man byta nål då? Är ju en Dellorto 16 mm på DTX´n
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 21 mars 2012, 11:24
Ort: Östhammar

Inlägg av Lundzor »

Vad har du för problem går den för torrt med dragen plugg?
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

Lundzor skrev:Vad har du för problem går den för torrt med dragen plugg?
Ja den går varm, trodde den skulle nypa! Men ska byta till större munstycke till veckan. Nålen var redan original inställd på högsta läget så där finns inget mer att hämta.

Såg nu på twostroke att andra nålar finns men är nog bäst att hitta rätt huvudmunstycke först. http://www.twostroke.se/product.asp?product=19197
Användarens profilbild
Lundzor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 21 mars 2012, 11:24
Ort: Östhammar

Inlägg av Lundzor »

Tjobba skrev:
Lundzor skrev:Vad har du för problem går den för torrt med dragen plugg?
Ja den går varm, trodde den skulle nypa! Men ska byta till större munstycke till veckan. Nålen var redan original inställd på högsta läget så där finns inget mer att hämta.

Såg nu på twostroke att andra nålar finns men är nog bäst att hitta rätt huvudmunstycke först. http://www.twostroke.se/product.asp?product=19197
bäst att byta upp.nåra sorlekar
Skriv svar