AM6 ÖVERHETTAR hjälp!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
RaGnAr!
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 september 2010, 21:45

AM6 ÖVERHETTAR hjälp!

Inlägg av RaGnAr! »

de e såhär att min moppe överhettar de en en AM6.

den fungerar hur bra som helst i typ 5min sen blir cylindern skit varm o moppen vill typ dö den har ingen kraft längre, jag har bytat upp munstucket då jag gick från urpluggat orginalrör till ett gianelli 2t. de känns som att den inte kyler alls fast jag ser att kylarvattnet cirkulerar.

snälla hjälp vad kan vara fel?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

kolla så kylaren inte är igensatt, kolla så termostaten öppnar helt, kolla värmetalet på tändstiftet.

de är de jag kan tänka mig om bestyckningen är rätt;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
söt_sture
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 6 juni 2011, 06:28
Ort: Umeå

Inlägg av söt_sture »

för mig låter det som den börjat skära :/ om den tappar kraft när det blir varmt...
RaGnAr!
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 september 2010, 21:45

Inlägg av RaGnAr! »

jag har kollat efter ett termostat de ska sitta under topplocket om jag inte har fel.. eller? hittade inget :S sen har jag plockat ner hela kylsystemet ska se om jag har tid o fixa de imorgon. o jag får verkligen hoppas på att den inte håller på att skära...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Byt rubrik annars låser jag tråden


Varför tror du den överhettar?

OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....

Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden


Varför tror du den överhettar?

OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....

Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare.. :?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Tjobba skrev:
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden


Varför tror du den överhettar?

OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....

Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare.. :?
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.

För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Coldcore
Finne Power
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 september 2011, 06:54

Inlägg av Coldcore »

kör du med oljepumpen ska du vrida så den får mera olja,blandar du i tanken så spill bara lite mera än vanligt dit nu när du kör med gianelli
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

En tumm regel kan du hålla handen på cylindern utan att bränna dig är den passlig värme! Så om du bränner din hand så är det nog något fel pröva byta en grad varmare tändstift :)
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

bensinskalle skrev:
Tjobba skrev:
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden


Varför tror du den överhettar?

OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....

Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare.. :?
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.

För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart ;)
Okej, då är jag med! :wink:

På DTX´n sitter det nu ett stift med värmetal 9 (BR9ES). Det borde väl räcka med endast urpluggat avgassystem? Vad anser du om oljemängden? Räcker mängden som oljepumpen ger original eller bör man hälla en oljeskvätt i tanken också?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Tjobba skrev:
bensinskalle skrev:
Tjobba skrev: Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare.. :?
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.

För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart ;)
Okej, då är jag med! :wink:

På DTX´n sitter det nu ett stift med värmetal 9 (BR9ES). Det borde väl räcka med endast urpluggat avgassystem? Vad anser du om oljemängden? Räcker mängden som oljepumpen ger original eller bör man hälla en oljeskvätt i tanken också?
spänn vajern lite mer så ger pumpen lite extra olja. Det är inge bra att hålla på och skvätta olja i tanken, de brukar oftast bli för mycke om man inte är noga och räknar ut hur mycket man egentligen ska ha
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tjobba
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2012, 08:53

Inlägg av Tjobba »

bensinskalle skrev:
Tjobba skrev:
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden


Varför tror du den överhettar?

OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....

Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare.. :?
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.

För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart ;)
Gick upp från 88 munstycke till 110. Nålen på näst högsta läget! Nu går DTX´n som en "skållad" utan att bli överhettad eller risk för att nypa.. :P Utdragen plugg, röret mellan krök och luftburk tätad..
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Tjobba skrev:
bensinskalle skrev:
Tjobba skrev: Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare.. :?
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.

För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart ;)
Gick upp från 88 munstycke till 110. Nålen på näst högsta läget! Nu går DTX´n som en "skållad" utan att bli överhettad eller risk för att nypa.. :P Utdragen plugg, röret mellan krök och luftburk tätad..

Bra att det löste sig! :)
Användarens profilbild
smizze
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2012, 18:21

Inlägg av smizze »

Nästan 100% på att kylarslangen är igentäppt
█████████████████████████████░ 99% Complete Sexy
Skriv svar