den fungerar hur bra som helst i typ 5min sen blir cylindern skit varm o moppen vill typ dö den har ingen kraft längre, jag har bytat upp munstucket då jag gick från urpluggat orginalrör till ett gianelli 2t. de känns som att den inte kyler alls fast jag ser att kylarvattnet cirkulerar.
jag har kollat efter ett termostat de ska sitta under topplocket om jag inte har fel.. eller? hittade inget :S sen har jag plockat ner hela kylsystemet ska se om jag har tid o fixa de imorgon. o jag får verkligen hoppas på att den inte håller på att skära...
OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....
Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden
Varför tror du den överhettar?
OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....
Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare..
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden
Varför tror du den överhettar?
OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....
Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare..
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.
För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
En tumm regel kan du hålla handen på cylindern utan att bränna dig är den passlig värme! Så om du bränner din hand så är det nog något fel pröva byta en grad varmare tändstift
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden
Varför tror du den överhettar?
OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....
Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare..
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.
För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart
Okej, då är jag med!
På DTX´n sitter det nu ett stift med värmetal 9 (BR9ES). Det borde väl räcka med endast urpluggat avgassystem? Vad anser du om oljemängden? Räcker mängden som oljepumpen ger original eller bör man hälla en oljeskvätt i tanken också?
Tjobba skrev:
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare..
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.
För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart
Okej, då är jag med!
På DTX´n sitter det nu ett stift med värmetal 9 (BR9ES). Det borde väl räcka med endast urpluggat avgassystem? Vad anser du om oljemängden? Räcker mängden som oljepumpen ger original eller bör man hälla en oljeskvätt i tanken också?
spänn vajern lite mer så ger pumpen lite extra olja. Det är inge bra att hålla på och skvätta olja i tanken, de brukar oftast bli för mycke om man inte är noga och räknar ut hur mycket man egentligen ska ha
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Byt rubrik annars låser jag tråden
Varför tror du den överhettar?
OM den överhettar ska det KOKA, kokar det inte så är den inte överhettad. Du får tänka på att kylvätskan blir över 80 grader normalt, och höljet på cylindern blir säkert ännu varmare, så man ska ju inte bli förvånad om man bränner sig....
Annars är det "intern" övertemperatur, alltså kolven nyper, om det nu skulle vara temperaturrelaterat. Annars är det helt enkelt så att du bestyckat på ett sådant vis att motorn får fel blandning när den blir varm. Låter som att du skulle ha bestyckat för fett i så fall.
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare..
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.
För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart
Gick upp från 88 munstycke till 110. Nålen på näst högsta läget! Nu går DTX´n som en "skållad" utan att bli överhettad eller risk för att nypa.. Utdragen plugg, röret mellan krök och luftburk tätad..
Tjobba skrev:
Hittade den här gamla tråden och undrar om kolven verkligen kan nypa om man bestyckat för fett (för stort munstycke)? Hände samma sak för mig då jag hjälpte en att dra avgaspluggen på en Yamma DTX med AM6. Motorlampan för hög temp började lysa efter några kilometer samt att all kraft försvann ur motorn. Trodde den skulle nypa när som helst. Men då antog vi att originalmunstycket som satt i var för litet?? Ska prova större munstycke efter helgen hade jag tänkt. Men då blir ju blandningen fetare..
Nej, de jag syftade på var att när motorn blir varm blir blandningen fetare eftersom luften blir varmare, därför kan den gå bra kall men sedan börja gå skit när den blir varm. Motorn ska inte kunna nypa av för fet blandning, bara gå dåligt och sabba tändstift.
För tunn blandning är det farliga, det som du alltså har. Man ska alltid köra fett eller lagom, kör man med tunn blandning och pressar motorn kan det nypa. Du gör alltså helt rätt i att byta upp munstycke omedelbart
Gick upp från 88 munstycke till 110. Nålen på näst högsta läget! Nu går DTX´n som en "skållad" utan att bli överhettad eller risk för att nypa.. Utdragen plugg, röret mellan krök och luftburk tätad..