Har hjälpt en att ta bort pluggen ur avgassystemet. Undrar om man även ska ta bort, eller blinda, ledningen som går från kröken och in till luftburken? Är väl något som tillhör katalysatorn i ljuddämparen?
Blir det någon skillnad eller inte om man tätar den ledningen? Hur har ni andra gjort när ni tagit bort pluggen?
Kan också nämna för den som är i samma tankar att pluggen inte sitter där kröken går in i cylindern utan vid delningen en bit ner. Flänsen var svetsloppad och pluggen var helsvetsad så en "dremel" för att skära lös den är ett måste.
Provade sedan först med originalmunstycket, 88, och då gick den varm, höll på nypa, så ett större huvudmunstycke i förgasaren är ett måste! Nålen även på högsta läget!
Hej jag har en yamaha dt50x och kör nu med allt utom en svetsad plugg dvs allt annat i röret är borta erg ventilen svetsad och katen är borta och den gör ca 60 med gött axx utan plugg ca 75/80 har även ett helt orginal med erg ventil och kat o den axxar mycket sämmre med plugg i så kat och erg gör ganska mycket även fast man har plugg i delnigen. Den går mycket friskare utan
theander skrev:Hej jag har en yamaha dt50x och kör nu med allt utom en svetsad plugg dvs allt annat i röret är borta erg ventilen svetsad och katen är borta och den gör ca 60 med gött axx utan plugg ca 75/80 har även ett helt orginal med erg ventil och kat o den axxar mycket sämmre med plugg i så kat och erg gör ganska mycket även fast man har plugg i delnigen. Den går mycket friskare utan
Måste man skära upp dämparen för att få bort katalysatorn? Tänkte först testa med att täta ledningen mellan kröken och luftburken. Den suger ju in extra luft (syre) från luftburken och in i kröken så att oförbrända avgaser förbränns i katalysatorn. Vissa påstår att flödet är tvärt om, att avgaser åker in i luftburken och in i gasaren och motorn en gång till men på denna var det ett sug så luft sugs in i kröken.
Ja det bör man. det är så att avgaserna åker från kröken upp i luft burken och sedan in i motor igen så de förbränns igen. katen förbräner inget den fångar upp farliga partiklar
theander skrev:Ja det bör man. det är så att avgaserna åker från kröken upp i luft burken och sedan in i motor igen så de förbränns igen. katen förbräner inget den fångar upp farliga partiklar
Hur skulle luftburken och förgasaren se ut om en del av avgaserna åkte den vägen? Bara å kolla hur det ser ut inne i kröken med sot, olja och annat?
Finns ju inget olja eller sot inne i luftburken så så flödet måste ju vara andra vägen? Dvs luft sugs in i kröken..
theander skrev:Ja det bör man. det är så att avgaserna åker från kröken upp i luft burken och sedan in i motor igen så de förbränns igen. katen förbräner inget den fångar upp farliga partiklar
Hur skulle luftburken och förgasaren se ut om en del av avgaserna åkte den vägen? Bara å kolla hur det ser ut inne i kröken med sot, olja och annat?
Finns ju inget olja eller sot inne i luftburken så så flödet måste ju vara andra vägen? Dvs luft sugs in i kröken..
nej det är som jag säger varför det inte är olja i luft burken beror nog på erg ventilen eller något