Aerox -12 dra v-ring eller inte?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Hejsannn
Elmoped

Aerox -12 dra v-ring eller inte?

Inlägg av Hejsannn »

Tjena! Jag vet inte om det är rätt tråd men jag har en fråga angående v ringen.
Jag har en Aerox -12 och jag undrar om ni tycker att jag ska dra v ringen för jag är lite osäker om nått förstörs om jag drar den?
Om jag nu drar den och jag måste göra servis och jag sätter dit den igen blir den helt orginal då? Skulle vara lite surt om moppen skadas och sänks i värde :(
Hoppas någon svarar! :)
Senast redigerad av Hejsannn den 28 juni 2012, 02:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

dra den för fan ;) inget kommer gå sönder.polare hade dragen v-ring o gjorde service och dom märkte inget.dom test kör inte moppen (tror jag)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Inget kommer förstöras :)

när du drar den gör så att moppen varvar mer och du kommer upp några km till

och när du sätter tillbaka den blir den original :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Aerox97 skrev:Inget kommer förstöras :)

Den varvar inte mer, men den kan växla ut mer!
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Hejsannn
Elmoped

Inlägg av Hejsannn »

Hur snabbt kommer den ungefär gå? den går typ i 50
Användarens profilbild
Marcus ström
Svårstartad skrothög

Inlägg av Marcus ström »

Dra den, inget kommer förstöras och det är lätt att sätta tillbaka den om du vill ha moppen original igen.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

Hejsannn skrev:Hur snabbt kommer den ungefär gå? den går typ i 50

ca 5-10km mer :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Dra INTE den tycker jag. Så himla onödigt. Helt seriöst alltså.

Om en polis stannar dig så får du samma straff som om moppen skulle göra 90 blås..

Nu tycker du säkert att jag är dum som skriver det här men om du åker till en raksträcka och kör kanske från en stolpe till en annan med den i original skick först. Sen åker du från samma stolpe till samma "destination" utan v-ringen så kommer du se att du kanske tjänar 5-10 sekunder på det. Då kommer vi till det att är det verkligen värt att ta risken för att åka dit då du kan komma till ditt mål/destinationsplats ca 5-10 minuter tidigare för moppen går lite, lite snabbare?

En stor rekommendation till dig är att ha moppen i original skick om du nu hade tänkt att dra bara v-ringen. Du får självklart göra vad du vill. Men jag tycker att en person som tar den risken är riktigt dum.

Bättre att du drar den ifall du vill trimma på riktigt. Fråga även din pappa vad han tycker om det!

Liksom det är några få ynkliga sekunder vi pratar om som du tjänar på att dra v-ringen. Måste våra mycket skönare att kunna åka omkring att inte behöva oroa sig för polisen hela tiden.

Så behåll den på tills du kanske vill prova på ett litet större steg till trimvärlden då du köpt ett trimrör etc.

Men som sagt du gör exakt som du vill.

Det jag försöker säga är att du kommer ångra dig så himla mycket ifall du åker dit för den setupen. Kör i 50 km/h och var glad att du överhuvudtaget får köra så snabbt när du är 15 år. Vad är bäst?

Att kunna köra i 50 km/h eller inte kunna köra alls?

Så säger det igen, behåll v-ringen på tills du tar steget och vill ha trimrör om du nu ens någon gång kommer trimma.

Hoppas det var till hjälp och du fick något att tänka på. Hoppas du verkligen väljer att ha v-ringen på! :)

MVH Rasmus Borg
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

beror på hur långt moppen gått, kör MINST 100 mil först så den är riktigt inkörd.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

ekenARK skrev:beror på hur långt moppen gått, kör MINST 100 mil först så den är riktigt inkörd.
Moppen mår bättre av att man tar bort strypningarna pga att det är så den är gjord för att vara :)

Och du jg tycker att du ska dra den då polisen knappt bryr sig om att man har dragit v-ringen :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

ZX skrev:
ekenARK skrev:beror på hur långt moppen gått, kör MINST 100 mil först så den är riktigt inkörd.
Moppen mår bättre av att man tar bort strypningarna pga att det är så den är gjord för att vara :)

Och du jg tycker att du ska dra den då polisen knappt bryr sig om att man har dragit v-ringen :)
Det beror ju på vart man bor och om man träffar på en snäll polis som bara tycker de e kul att ungdomar trimmar, t ex om dem själva gjort de när dem va mindre :) Men dem flesta som jag stött på säger bara att man ska fixa de så snabbt som möjligt
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Piitus96 skrev:
ZX skrev:

Det beror ju på vart man bor och om man träffar på en snäll polis som bara tycker de e kul att ungdomar trimmar, t ex om dem själva gjort de när dem va mindre :) Men dem flesta som jag stött på säger bara att man ska fixa de så snabbt som möjligt
Ume<3
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

ZX skrev:
Piitus96 skrev:
ZX skrev: Moppen mår bättre av att man tar bort strypningarna pga att det är så den är gjord för att vara :)

Ume<3
UMEÅ* MANNEN;)
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Drar du v-ringen så kommer mopeden att varva mindre i 50 km/h, du behöver inte ligga på fullgas för att marcha 50. Är lika med: Motorn mår bättre.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Som sagt, V-ringen är en varvspärr och den är bara att sätta tillbaka för att göra orginal men det är ju ditt val.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

ändra rubrik fort som satan!
Karlssoonn
Elmoped

Inlägg av Karlssoonn »

Ska du trimma då ska du göra det mer än bara v-ringen, samma straff likaväl lite trim som mycket trim :)
Användarens profilbild
Grinder46
Elmoped

Inlägg av Grinder46 »

rasmusborg skrev:Dra INTE den tycker jag. Så himla onödigt. Helt seriöst alltså.

Om en polis stannar dig så får du samma straff som om moppen skulle göra 90 blås..

Nu tycker du säkert att jag är dum som skriver det här men om du åker till en raksträcka och kör kanske från en stolpe till en annan med den i original skick först. Sen åker du från samma stolpe till samma "destination" utan v-ringen så kommer du se att du kanske tjänar 5-10 sekunder på det. Då kommer vi till det att är det verkligen värt att ta risken för att åka dit då du kan komma till ditt mål/destinationsplats ca 5-10 minuter tidigare för moppen går lite, lite snabbare?

En stor rekommendation till dig är att ha moppen i original skick om du nu hade tänkt att dra bara v-ringen. Du får självklart göra vad du vill. Men jag tycker att en person som tar den risken är riktigt dum.

Bättre att du drar den ifall du vill trimma på riktigt. Fråga även din pappa vad han tycker om det!

Liksom det är några få ynkliga sekunder vi pratar om som du tjänar på att dra v-ringen. Måste våra mycket skönare att kunna åka omkring att inte behöva oroa sig för polisen hela tiden.

Så behåll den på tills du kanske vill prova på ett litet större steg till trimvärlden då du köpt ett trimrör etc.

Det jag försöker säga är att du kommer ångra dig så himla mycket ifall du åker dit för den setupen. Kör i 50 km/h och var glad att du överhuvudtaget får köra så snabbt när du är 15 år. Vad är bäst?

Så säger det igen, behåll v-ringen på tills du tar steget och vill ha trimrör om du nu ens någon gång kommer trimma.

Hoppas det var till hjälp och du fick något att tänka på. Hoppas du verkligen väljer att ha v-ringen på! :)

MVH Rasmus Borg
Håller inte med dig, om den går i 50 eller 55 kvittar ändå för polisen :wink:
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Grinder46 skrev:
rasmusborg skrev:Dra INTE den tycker jag. Så himla onödigt. Helt seriöst alltså.

MVH Rasmus Borg
Eller inte?
Då kan ju alla moppar gå i 55. Om den går fortare än 51 km/h så är det som att åka runt på en lätt MC
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

rasmusborg skrev:
Grinder46 skrev:
rasmusborg skrev:Wall of text
Eller inte?
Då kan ju alla moppar gå i 55. Om den går fortare än 51 km/h så är det som att åka runt på en lätt MC
Enligt LAGEN så åker du dit om den gör 55, om du åker dit eller inte beror helt på vad för polis du träffar.
52km/h är gränsen till hur fort mopeden får gå, dock får du inte framföra det fortare än 45km/h.
Går mopeden fortare än 52km/h så räknas den som en oregistrerad Lätt MC (11kw), och då gäller inte försäkring eller liknande.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
SnyggaDerbin
Svårstartad skrothög

Inlägg av SnyggaDerbin »

Se till att köra in moppen ordentligt, och enligt motorhuset i Nyköping ska man köra 75mil för att den ska vara tillräckligt inkörd, då kan du dra v-ringen då kan den göra allt mellan 5 - 15 km/h snabbare. Polarens aerox gjorde från 50 (på mätaren) till 70 (på mätaren självklart lite glädjemätare) genom att bara dra v-ringen.

V-ringen är ju dessutom en varvspärr, så att ta bort den är egentligen bra för motorn. ;)
Geten Jens skrev:Tjena, har svetsat ihop två 4Takt så att det blir 8Takt! Kan maN skrika åt motorn att den ska vända om eller måste jag skruva upp cylindernippeln. Har även två styren och ett däck som läcker benzin ur ventilhattarna,
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

SnyggaDerbin skrev:Se till att köra in moppen ordentligt, och enligt motorhuset i Nyköping ska man köra 75mil för att den ska vara tillräckligt inkörd, då kan du dra v-ringen då kan den göra allt mellan 5 - 15 km/h snabbare. Polarens aerox gjorde från 50 (på mätaren) till 70 (på mätaren självklart lite glädjemätare) genom att bara dra v-ringen.

V-ringen är ju dessutom en varvspärr, så att ta bort den är egentligen bra för motorn. ;)
Det där med inkörning är i princip bara bullshit. Se till att den är varm innan du pressar den fullt ut nonstop bara, och kör på varierande varvtal. Det är så du kör in en moped.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

jag hade dragit den för om du har resten original och inte fucko kör så kommer polisen inte stoppa dig.
dom kilometerna som man får ut gör att de blir mycket skönare att köra + att hur många vet ni som åkt dit för dragen v-ring?
Användarens profilbild
Kiesler
Avstängd

Inlägg av Kiesler »

rexzo skrev:
Aerox97 skrev:Inget kommer förstöras :)

Den varvar inte mer, men den kan växla ut mer!
Jo, den varvar mer för variatorringen stoppar variatorn från att kunna utvidgas mer vilket leder till att motorn inte kan varva mer än brickan tillåter. :?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

jag drog mina kompisars v-ringar för ett tag sedan å dom tycker att det var värt det!
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
SnyggaDerbin
Svårstartad skrothög

Inlägg av SnyggaDerbin »

CaToXXo skrev:
SnyggaDerbin skrev:Se till att köra in moppen ordentligt, och enligt motorhuset i Nyköping ska man köra 75mil för att den ska vara tillräckligt inkörd, då kan du dra v-ringen då kan den göra allt mellan 5 - 15 km/h snabbare. Polarens aerox gjorde från 50 (på mätaren) till 70 (på mätaren självklart lite glädjemätare) genom att bara dra v-ringen.

Det där med inkörning är i princip bara bullshit. Se till att den är varm innan du pressar den fullt ut nonstop bara, och kör på varierande varvtal. Det är så du kör in en moped.
Det är kolvringarna som ska slitas in,
kör med varierat gaspådrag och ligg inte påfullvarv hela tiden,
att acca fullt till full hastighet går bra, men inte samma varv en längre stund.
Så jo
Geten Jens skrev:Tjena, har svetsat ihop två 4Takt så att det blir 8Takt! Kan maN skrika åt motorn att den ska vända om eller måste jag skruva upp cylindernippeln. Har även två styren och ett däck som läcker benzin ur ventilhattarna,
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

streamjr skrev:jag hade dragit den för om du har resten original och inte fucko kör så kommer polisen inte stoppa dig.
dom kilometerna som man får ut gör att de blir mycket skönare att köra + att hur många vet ni som åkt dit för dragen v-ring?
Känner en som åkte dit med orginal moppe (okey, de var farsans jobbar kompis, men endå).
Helt Räser
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

rasmusborg skrev:
Grinder46 skrev:

MVH Rasmus Borg
Eller inte?

Du har rätt i att det inte BORDE vara samma sak på papperet men väldigt få poliser orkar bry sig om den får 4 km för fort, dock förekommer det givetvis men häromkring brukar de inte bry sig om de går långsammare än typ 60 iaf ;)
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Skriv svar