Trimma Rieju, Hjälp

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
hermelin
Elmoped

Trimma Rieju, Hjälp

Inlägg av hermelin »

Tja, jag är inte jättebra på det här med trimning, men jag köpte en Rieju drac rr 04 förra veckan och har några frågor om trimning.
Killen jag köpte den av sa att han hade ryckt pluggen och att den gått i ungefär 80 km/h, han hade även "borrat" i förgasaren. När han nu skulle sälja mopeden hade han pluggat den igen.

Jag tog borrade bort den pluggen och nu gör den ungefär 70-80, dock så måste jag choka den för att få bäst tophastigthet och axx. Behöver jag byta munstycke i förgasaren då? Borde inte borrningen som den andra killen gjort avhjälpa detta?

Dessutom började den låta en hel del mer när jag tog bort pluggen, ska det vara så? Eller har jag satt tillbaka avgassytemet fel?

Som sagt jag är inte jättebra på det här, men är mycket tacksam för svar
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

ja du måste byta munstycke, nej borrningen har gjort förgasaren större och inte munstycket och ja den låter mer om du pluggar ur den :)
hermelin
Elmoped

Inlägg av hermelin »

streamjr skrev:ja du måste byta munstycke, nej borrningen har gjort förgasaren större och inte munstycket och ja den låter mer om du pluggar ur den :)
Tack! Kan man köra ett tag utan att byta munstycke?
sliderjoel
Avstängd

Inlägg av sliderjoel »

[quote="hermelin"][quote="streamjr"]ja du måste byta munstycke, nej borrningen har gjort förgasaren större och inte munstycket och ja den låter mer om du pluggar ur den :)[/quote]

Tack! Kan man köra ett tag utan att byta munstycke?[/quote]

Det är verkligen inte att rekommendera. Risken blir större att cylindern skär.
SETUP:

Längre gasvajer för bättre aks
blandade vikter för hårdare kopplingsfjädrar
mindre munstycke för ökad luftfuktighet
nerslipade hemmagjorda slicks för högre topp
slanglösa däck för mjuka fälgar
11mm dellortoförgasare
Soundboard
blåeloxerad fälgtejp
Snabbgas för sämre bottendrag
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

hermelin skrev:
streamjr skrev:ja du måste byta munstycke, nej borrningen har gjort förgasaren större och inte munstycket och ja den låter mer om du pluggar ur den :)
det är inte att rekomendera då cylindern kan skära så jag skulle bytt innan du åker något mer på den.
hermelin
Elmoped

Inlägg av hermelin »

streamjr skrev:
hermelin skrev:
det är inte att rekomendera då cylindern kan skära så jag skulle bytt innan du åker något mer på den.
Ok, tack för snabbt och bra svar!
hermelin
Elmoped

Inlägg av hermelin »

Eftersom jag inte har möjlighet att få tag i munstycken just nu och behöver moppen så snart som möjligt tänker jag plugga den igen. Jag kan inte använda svets men undrar om det går att typ löda fast en bricka, eller kommer lödningen smälta eller nåt av avgasvärmen?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

hermelin skrev:Eftersom jag inte har möjlighet att få tag i munstycken just nu och behöver moppen så snart som möjligt tänker jag plugga den igen. Jag kan inte använda svets men undrar om det går att typ löda fast en bricka, eller kommer lödningen smälta eller nåt av avgasvärmen?
Hur ser pluggen ut då? Är det inte en sån som du sätter i delningen på röret, med 3 skruv? Du kan köra på choke under tiden annars, tills du skaffar munstycken.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
hermelin
Elmoped

Inlägg av hermelin »

CaToXXo skrev:
hermelin skrev:Eftersom jag inte har möjlighet att få tag i munstycken just nu och behöver moppen så snart som möjligt tänker jag plugga den igen. Jag kan inte använda svets men undrar om det går att typ löda fast en bricka, eller kommer lödningen smälta eller nåt av avgasvärmen?
Hur ser pluggen ut då? Är det inte en sån som du sätter i delningen på röret, med 3 skruv? Du kan köra på choke under tiden annars, tills du skaffar munstycken.
Nä, pluggen e bara en svetsad bricka

Men är det någon som vet om det funkar att löda
hermelin
Elmoped

Inlägg av hermelin »

Om någon annan undrar så går det inte att löda
hermelin
Elmoped

Inlägg av hermelin »

Jag blir nog tvungen att köpa munstycke iallafall. Vad ska jag ha för munstycken och kan någon förklara eller länka hur man exakt byter muntycke?
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

läste någon stans att man ska ha 103 i munstycke om man drar pluggen, är dock inte bra på trimning själv

http://www.twostrokerider.se/forgasare- ... munstycke/
Senast redigerad av NOName? den 15 juni 2012, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

byt rubrik :P
Bild
Charlie Parastatidis
Elmoped

Re: Trimma Rieju, Hjälp

Inlägg av Charlie Parastatidis »

hermelin skrev:Tja, jag är inte jättebra på det här med trimning, men jag köpte en Rieju drac rr 04 förra veckan och har några frågor om trimning.
Killen jag köpte den av sa att han hade ryckt pluggen och att den gått i ungefär 80 km/h, han hade även "borrat" i förgasaren. När han nu skulle sälja mopeden hade han pluggat den igen.

Jag tog borrade bort den pluggen och nu gör den ungefär 70-80, dock så måste jag choka den för att få bäst tophastigthet och axx. Behöver jag byta munstycke i förgasaren då? Borde inte borrningen som den andra killen gjort avhjälpa detta?

Dessutom började den låta en hel del mer när jag tog bort pluggen, ska det vara så? Eller har jag satt tillbaka avgassytemet fel?

Testa sätta in packningen igen som satt med pluggen. Gjorde det på min kompis Rieju 04, och då lät den exakt lika dant som innan :)
Rieju MRX 02a.

Hastighet: 85-90 km/h (Uppmätt med volvo v40)
Rör: Gianelli 2T, urpluggat.
Förgasare: Dellorte 21 mm black edition.
Cylinder: Orginal.
Drevning: 12/48.
Stage6 Vevparti, Lameller och Fjädrar.
Snabbgas ofc!
Trinity
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Trinity »

Jag ska dra pluggen imorn testar 95 sen uppåt om det går dåligt, min vän kör med 102 urpluggad men det är nog lite stort för han kör med 102 till sitt effektrör också
till att klia dig i röven med..

VA FAN TROR DU? de står ju för helvete FJÄDERVERKTYG!

Alltså du måste ju läsa själv oxå imellanåt
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd

Inlägg av Drpepper »

du kan väll bara lägga brickan i avgasröret och stoppa in röret i cylinder?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Re: Trimma Rieju, Hjälp

Inlägg av Danne »

hermelin skrev:Tja, jag är inte jättebra på det här med trimning, men jag köpte en Rieju drac rr 04 förra veckan och har några frågor om trimning.

1. Ja du måste bestycka om förgasaren när du tagit bort strypningen i avgassystemet.
2. Ja mopeden låter mer när du tagit bort strypningen men om den låter allt för mycket så kanske det läcker avgaser från mynningen, släng på en ny avgaspackning och dra åt skruvarna ordentligt så det blir tätt så blir det nog bra.
Om ljudet stör dig mycket så släng på ny fräsch ljuddämpar ull så kommer ljudet med största sannolikhet dämpas lite.. ;)
hermelin skrev:
Klart du kan men du riskerar ju att motorn skär, ingen idé att trimma om man inte tänkt bestycka förgasaren :)
hermelin skrev:Jag blir nog tvungen att köpa munstycke iallafall. Vad ska jag ha för munstycken och kan någon förklara eller länka hur man exakt byter muntycke?
Du får testa dig fram, går inte att gissa sig fram vad du ska ha för munstyckestorlek ;)
Sök lite i forumet så hittar du tonvis med guider hur man bestyckar en förgasare. ;)
Skriv svar