Bästa EU Mopeden? max 15000 kr

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Ska du bara ha att pendla med så säger jag 4t av egen erfarenhet. Mycket billiga och sköna till detta.

Skulle säga en kymco, boatian eller liknande. Alla är i stort sett likadana på många sätt. Sparar du massa pengar på köpet.

Vill du komma till jobbet snabbare kanske en 125:à är ett alternativ? Går nog att hitta en billig att åka på och resten gård till körkort om du inte har det.
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

Är du långa Ca 180 cm sisådär så är aerox ingen vidare tycker jag alla fall, jag är 185 cm och jag slog i knäna i styret och kör positionen är ingen vidare i mitt tycke.

Jag tycker du ska åka och kolla på dessa mopparna som nämns i tråden och klämma och känna på dom. På så sett så hittar du en moppe som passar dig. :)
Användarens profilbild
xXTASKENXx
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av xXTASKENXx »

Jadu, vet inte :/ Men jag har en CPI hussar med dragen v ring, 5,3 vikter 82 munstycke och kapat ebr rör den gör ca 60-65 nedför och 57 ca pant, sätt på ett rör så går den 70 lätt :) Den kostar inte så mycket och är ganska snygga och starka :)
Följ gärna mitt Cpi Hussar projekt! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

C r a z y M o p p e r s <3

Gilla min bild å hjälp mig vinna! :D
Jag som stegrar med moppen (svarta) :)
http://www.facebook.com/junkyard/app_291280510967766
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Nu har jag varit och provat Gilera Runnern som jag nämnde.

Den var riktigt fin och så. Den gjorde strax över 70 km/h.

Men nu till det jag störde mig på! Den var jätteseg i början tills man kom upp till ungefär 7000 varv, då stack det iväg duktigt!

Finns det nått sätt att lösa det på så att man får mer drag i början? mer vrid liksom?

Mvh // Daniel
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

du kan byta till lättare vikter elr trimma mera :) sen är de ju tvåtakt och dem sticker ju på högavarv :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gasgas ec
Elmoped

Inlägg av gasgas ec »

tkr du ska köpa en cross eu moped!

och då säger jag gasgas´s moppe den är grym! har haft en nu i 6 månader och inget har krånglat/gått sönder och jag har inte vart snäll mot den, har haft den mera som en cross/enduro :roll: och dom är väldigt sköna att köra då dom är lite större än t.ex Derbi! :D
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

david96 skrev:du kan byta till lättare vikter elr trimma mera :) sen är de ju tvåtakt och dem sticker ju på högavarv :)
Jo jag fattar att det är 2 takt och att dom drar på högre varv men den här var ju riktigt slö i början :roll:

Såg att det stod LASER på ljuddämparen och att avgassystemet var kromat.

Jag behöver ju inte att den ska göra över 70 blås. Jag vill gärna ha mera acceleration och att den kanske går i 60 max eller nått sånt.

Hur gör man för att få upp varven i början?

Ska man ställa in förgasaren på nått specieltt sätt och isf hur?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

som jag sa du kan byta till lättare vikter så kommer dem upp i varv lättare men du förlorar topp :)
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Okay...men då känns det som att jag måste sätta dit 1 kilo lättare vikter men tanke på hur seg den är i starten :?
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Kan kolven vara slut den hade ju ändå gått 800 mil? Den drar ju inte iväg förrän ca 20 km/h för att sedan komma som fan vid 7-8000 varv!

En strypt original Yamaha Jog R som jag provade hade bra mycket bättre bottendrag!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Kan vara fall han inte bytt den, blir ju svagare med tiden då de är slitdelar, kan vara kopplingsbackarna som är slut elr för mjuk tryckfjäder elr kopplingsfjädrar, kör på jogen då? Den hade ju inte gått lika långt :)
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

david96 skrev:Kan vara fall han inte bytt den, blir ju svagare med tiden då de är slitdelar, kan vara kopplingsbackarna som är slut elr för mjuk tryckfjäder elr kopplingsfjädrar, kör på jogen då? Den hade ju inte gått lika långt :)
Hur långt går en kolv egentligen?

Det lutar faktiskt åt Jogen om en Gilera Runner ska vara såhär slö i början.
Står man vid ett trafikljus så hinner det ju föffan slå om till rött innan man hinner iväg :cry:
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Men alltså om man vill att moppen ska varva mer vid startögonblicket så är vikterna man ska stirra på? Vad gör en hårdare kopplingsfjäder?

Sen det här med lågvarvigt och högvarvigt effektrör!? Kan det vara så att det är ett riktigt högvarvigt effektrör?
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped

Inlägg av Jimmye »

highless skrev:Jag har också provat en gilera runner men jag tyckte att den var i segaste laget. Har också provat en Yamaha jog r 2011 och den var mycket piggare. Vad är det som skiljer en Jog R mot en Aerox?

Vad tycker ni om Sym Jet Sport X 2009? Är dom pigga?

Tack för att ni svarar så snabbt =)
Ja har en Sym Jet Euro X ( Samma motor) Och jag tycker att den är rätt pigg. Kör ifrån polarna som har tex Yamaha aerox och pgo t-rex. Går 55Km/h orginal och 65-70 med dragen v-ring. Min har rullat 1400 mil utan några större problem. Alldrig renoverad osv.
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

highless skrev:Men alltså om man vill att moppen ska varva mer vid startögonblicket så är vikterna man ska stirra på? Vad gör en hårdare kopplingsfjäder?

Sen det här med lågvarvigt och högvarvigt effektrör!? Kan det vara så att det är ett riktigt högvarvigt effektrör?
Vikterna har större betydelse efter ''startögonblicket''.
Därimot gör en hårdare kopplingsfjäder att motorn går upp i mer varv innan koppling sätter i och driver mopeden. Allstå kan hårdare kopplingsfjädrar göra så axxet blir bättre.
Räkna dock inte med att de bara är o byta sen går den som fan i början, kan vara mer än så.
Tycker därför du borde köra safe o köra på Jog Rn om den ser bra ut oså :)
Iallafall kolla på den innan du bestämmer :D
[spoiler]Bild[/spoiler]
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT

Inlägg av widell »

jogen är nog perfekt för dig, stor och bekväm sadel. rappa i accet från noll och drar du v-ringen gör dom ungefär den hastigheten du vill åt.

jogen's motor skiljer sig från aeroxens eftersom att jog har ac och trumbroms bak, aerox har lc och skiva bak..
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
ralmer
Elmoped

Re: Bästa EU Mopeden? max 15000 kr

Inlägg av ralmer »

highless skrev:Hej!

Jag är ute efter en begagnad EU moped att åka till jobbet på bland annat. Får kosta max 15000 kr.

Vilket märke och modell ska jag ha? Har kollat på Yamaha, Piaggio, Gilera, Sym tex.? 2 takt eller 4 takt?

Den ska vara pigg samt att den ska vara lätt att få upp i 65-70.

Är Yamaha Jog R nått att ha? provade en sån i helgen och den gick i 50 men varvade rätt mycket då.

Är mycket tacksam för svar! om du vill ha en bra bruksmoppe som aldrig krånglar och går bra ska du köpa dig en Rieju drac gör ca70-80 ärliga och starka är dom ochså:)

Mvh // Daniel
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Tack för alla svar och förslag!

Funderar lite på dom här 2 mopederna från www.swebike.se

Viarelli S3 Klass 1 eller

Viarelli Sprint Klass 1

Några erfarenheter av dom här?

Båda som här mopederna har ju mer KW än te.x Yamaha Jog R. Jog R har 2.0 kw och S3 har 2.7 kw !!

Står på wikipedia att det är ett Italienskt företag, men det känns som att det är lika som Baotian.

Ska man hålla sig ifrån dom här eller funkar dom? Jag har ju såklar tänkt att strypa av den ifall det blir ett köp.

Går dom att köra på vintern? startar dom i minus 15 grader?
highless
Elmoped

Inlägg av highless »

Tack för alla svar och förslag!

Funderar lite på dom här 2 mopederna från www.swebike.se

Viarelli S3 Klass 1 eller

Viarelli Sprint Klass 1

Några erfarenheter av dom här?

Båda som här mopederna har ju mer KW än te.x Yamaha Jog R. Jog R har 2.0 kw och S3 har 2.7 kw !!

Står på wikipedia att det är ett Italienskt företag, men det känns som att det är lika som Baotian.

Ska man hålla sig ifrån dom här eller funkar dom? Jag har ju såklar tänkt att strypa av den ifall det blir ett köp.

Går dom att köra på vintern? startar dom i minus 15 grader?
mattepizza
Elmoped

Inlägg av mattepizza »

köp min yamaha dt 50 sm 07

endas pluggen borta går 80-90 :D
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Kolla på Yamaha Giggle, de är 4-takt, drar knappt nån soppa alls och är som att åka på en fåtölj.. Ultimat pendlarmoppe om man inte är 15 och kräver någon blickfångare
Skriv svar