Ny tråd igen eftersom ingen skrev något i min sista. Där stog det
Tjena, nu tar jag hela historien. Jag köpte moppen vid 647 mil. Vid 800-900 mil började växellådan krångla. När jag skulle lägga i trean så fanns det inget motstånd i kicken och treans växel gick inte i. Då fick jag lov att bromsa och lägga i ettan igen, sen tvåan och 9 av 10 gånger kunde jag få i treans växel. Om jag inte orkade/kunde stanna när trean inte vill fungera kunde jag varva ur tvåan till 8000-8500, koppla och vänta tills motorns varv sjunkit och sen släppa kopplingen fort så att den motorbromsade. Efter kraftig motorbromsning kunde jag 9 av 10 gånger lägga i treans växel. Vid ungefär 1000 mil slutade det hända. Efter 1500 mil hände det en gång i månaden. Vid 1900 skar original cylindern. Vid 2000 böt jag koppling. Då funkade allt som det skulle. Men sen kom jag på att jag glömt en bricka som sitter mellan vattenpumpsaxeln och motorblocket. Därför tog jag bort kopplingskåpan och satte dit den. Efter det får jag i trean 1 av 10 gånger. Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag har bytt växellådsolja 5 gånger sedan 650 mil. Moppen är inte trimmad. Har aldrig varit. Allt bakom kopplingskåpan sitter där det ska. Kopplingen sitter rätt monterad. Rätt mängd olja. Kopplingen som sitter monterad ny är http://www.twostroke.se/product.asp?product=20072
Nu funkar treans växel sex av tio gånger. När jag kör på tvåan måste jag varva minst 6 000 rpm innan det blir motstånd i växelpedalen. Har jag inte varvat så mycket är det inget motstånd i växelpedalen och treans växel går inte i. Det har alltså blivit bättre. Men varför?